#4 , 17 nov 2015 21:25
Er bestaat geen regel over en evenveel opinies als er leden zijn.
Hier is de mijne:
- U verhuurt uw woning omdat u ze niet meer nodig hebt en genereert daar een eigen inkomst uit, ondertussen verblijft u bij uw partner, die zijn woning ter beschikking stelt
- De kosten die u momenteel betaalt zijn verbruikskosten, geen kosten gelinkt aan het verblijf.
- Anderzijds, indien u een vergoeding mocht betalen die neerkomt op uw deel van een normale huur dan stelt zich het probleem dat u de facto betaalt maar wegens de afwezigheid van een huurcontract of huwelijk eigenlijk slechter af bent dan een huurder want uw partner kan u met aangetekend schrijven op een periode van 4 à 6 weken zonder schadevergoeding buiten zetten.
- U betaalt eigenlijk aan een goed waar u geen enkel aandeel in verwerft.
Mijn 'oplossing' is om ofwel:
- De helft van uw huurinkomst te betalen aan uw partner als vergoeding voor uw verblijf, eventueel met de nutsvoorzieningen inbegrepen
- Ofwel een vergoeding die overeenkomt met wat zou verschuldigd zijn voor een bezetting ter bede of precair bezit. Deze zal steeds een stuk lager liggen dan de helft van de normale huurwaarde, dit reflecteert de onzekere status van uw verblijf en compenseert voor de mindere zekerheid.
Mijn echtgenote en ik (scheiding van goederen, hoeft het gezegd...) hadden tot voor kort het volgende systeem: zij heeft een woning die verhuurd wordt, ik heb een paar huizen (eigendom) die ik verhuur en 1 woning die we beschouwden als gezinswoning en waar we tijdens de weekends verblijven. Tijdens de week huren we om beroepsredenen een appartement in Brussel waar we elk de helft betalen. Voor de dagen per maand die we verblijven in mijn woning betaalt zij de helft van de huuropbrengst van haar woning + een stukje van de nutsvoorzieningen. Enfin, nu heb ik de gezinswoning ook verhuurd wegens het heen- en weer reizen beu en gaan we ons voor de voorzienbare toekomst in Brussel vestigen.
Om maar te zeggen: er zijn vele oplossingen mogelijk. Praat erover met uw partner maar bekijk het ook voor een stuk zakelijk. Zorg dat u uzelf niet voor de kop slaat als de relatie verkeerd loopt. Wat ook helpt bij discussie: stel u eens in de positie van de andere.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.