feitelijk samenwonen, partner erft onroerend goed.

nieuwbouw
Topic Starter

feitelijk samenwonen, partner erft onroerend goed.

#1 , 05 nov 2015 15:46

Hallo,

Naar aanleiding van een overlijden van familie van mijn feitelijk samenwonende partner stelt zich volgend probleem : hij erf onroerend goed dat snel verkocht moet worden om de erfbelasting tijdig te kunnen betalen.

Wij zijn enkel feitelijk samenwonend en dus vreemden voor de wet. Wij beschikken wel over een gezamenlijke spaarrekening.

Als hij het onroerend goed niet op tijd verkocht krijgt, zou hij het geld van onze gezamenlijke spaarrekening hiervoor kunnen aanwenden maar dan loop ik het risico met niets achter te blijven moest hij in tussentijd komen te overlijden (we hebben samen 2 minderjarige kinderen die dan zouden erven en ik zou dan voogd zijn van hun nalatenschap).

Deze optie lijkt mij toch te risicovol, is er een andere oplossing mogelijk, trouwen, onroerend goed op beide namen laten zetten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 nov 2015 20:06

Vooreerst zou ik willen aanraden minstens wettelijk samen te gaan wonen. Dit kan door een simpele verklaring op het gemeentehuis.
U kan altijd , met een document, hem een lening toestaan waarbij hij jullie gezamenlijke spaarrekening gebruikt., Dergelijke situaties lijken me wel een reden om een lening bij de bank te vragen. Terugbetaling in één keer , bij verkoop van de woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”