echtscheiding met onderlinge toestemming

anoniempje
Topic Starter

echtscheiding met onderlinge toestemming

#1 , 19 feb 2006 14:20

ik ben 2 jaar geleden gescheiden door onderlinge toestemming en met een contract. Ik ontvang voor zowel mijn kinderen als voor mezelf onderhoudsgeld.
Nu wil mijn ex mijn onderhoudsgeld laten verminderen of zelf afschaffen
De vraag is ...is een contract met onderling toestemming niet bindend voor het leven en hoeveel kans maakt mijn ex dit teniet te laten doen door een rechtbank?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2006 15:24

Ger. W.
Art. 1288. <W 1-7-1972, art. 2> Zij zijn (...) ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:
4? (het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere, gedurende de proeftijd en na de echtscheiding, de formule voor de eventuele aanpassing van die uitkering aan de kosten van levensonderhoud, de omstandigheden waaronder dit bedrag na de echtscheiding kan worden herzien en de nadere bepalingen ter zake.

Kijk dus in welke omstandigheden volgens de overeenkomst het onderhoudsgeld dat voor u werd overeengekomen kan worden herzien. In principe kan een aanpassing enkel in die gevallen.

scorpioen

Gast
Topic Starter

#3 , 19 feb 2006 16:48

staat er dus niet in ...denk dat ik me dan geen zorgen hoef te maken ..thanks :wink:

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 20 feb 2006 13:23

zou dat wel doen je zorgen maken. Het is juist omdat er geen reden van mogelijke herziening instaat dat hij alle reden kan inroepen voor herziening. Jij die bent gaan werken, hij die minder inkomsten heeft door overmacht, jij die een nieuwe realatie hebt en ga zo maar door. een kontrakt waar niet duidelijk in staat dat het levenslang telt en niet herzienbaar is, is steeds herzienbaar.

Gast
Topic Starter

#5 , 20 feb 2006 13:30

staat er dus niet in ...denk dat ik me dan geen zorgen hoef te maken ..thanks :wink:
Art. 1293. Wanneer de echtgenoten of ??n van hen nieuwe en onvoorzienbare omstandigheden aanvoeren waardoor hun toestand, de toestand van ??n van hen of die van hun kinderen ingrijpend wordt gewijzigd en indien daarvan naar behoren het bewijs wordt geleverd, kunnen zij gezamenlijk een voorstel tot wijziging van hun oorspronkelijke overeenkomsten ter beoordeling aan de rechter voorleggen.(Ger. W.)

Aanvulling op Scorpioen : art. 1288, 4?... Wanneer nieuwe omstandigheden...kunnen (de bijdragen in 3?)...worden herzien door de bevoegde rechter.(Ger. W.)

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 20 feb 2006 13:34

staat er dus niet in ...denk dat ik me dan geen zorgen hoef te maken ..thanks :wink:
Art. 1293. Wanneer de echtgenoten of ??n van hen nieuwe en onvoorzienbare omstandigheden aanvoeren waardoor hun toestand, de toestand van ??n van hen of die van hun kinderen ingrijpend wordt gewijzigd en indien daarvan naar behoren het bewijs wordt geleverd, kunnen zij gezamenlijk een voorstel tot wijziging van hun oorspronkelijke overeenkomsten ter beoordeling aan de rechter voorleggen.(Ger. W.)

Aanvulling op Scorpioen : art. 1288, 4?... Wanneer nieuwe omstandigheden...kunnen (de bijdragen in 3?)...worden herzien door de bevoegde rechter.(Ger. W.)
Oeps vergeten in te logen,.
LEX

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 feb 2006 14:48

Art. 1293 is hier niet van toepassing. Dat handelt over de wijziging in onderling akkoord tijdens de echtscheidingsprocedure.

Art. 1288, laatste lid, Ger. W. bepaalt dat de beschikkingen bedoeld in het 2? en het 3? van het voorgaande lid na de echtscheiding kunnen worden herzien door de bevoegde rechter.

Dit gaat over het ouderlijk gezag over de kinderen, recht op persoonlijk contact en onderhoudsgeld voor de kinderen. Niet over het onderhoudsgeld voor de ex-echtgenoot, dat staat onder 4? en kan in in principe enkel gewijzigd worden in de gevallen in de overeenkomst zelf voorzien. Voor het overige geldt daar pacta sunt servanda, overeenkomsten strekken de partijen tot wet en moeten door hen nageleefd worden.

scorpioen

Gast
Topic Starter

#8 , 20 feb 2006 15:06

allemaal best ingewikkeld dus ... zit me enkel af te vragen wat voor nut dan zo'n overeenkomst heeft als ie toch kan ontbonden worden. 2 jaar geleden werdt me duidelijk gemaakt dat het bindend was dus ga ik ervan uit dat dat ook voor mijn ex zo is

sperwer
Berichten: 1155

#9 , 20 feb 2006 15:21

Dat is nu ??nmaal de reden waarom er dokters in de rechtsgeleerdheid zijn. Iedere wet kan door een andere teniet gedaan worden. En het hangt er vaker van af hoegoed de partijen de wet kennen dan van wat er gebeurt is en overeengekomen is. maar veel hangt ook van de rechter af.
niet iedere vraag tot herziening word aanvaard zowel in steigen als dalen van het onderhoudsgeld. Als jij zijn eisen kan ontkrachten win je al op dat punt en zoals je kan zien zijn zelfs op het forum niet alle advocaten het steeds met elkaar eens. Maar gelukkig meestal wel. alleen is jou probleem echt niet iets waar zomaar kan een antwoord voor in de wet staat. er zijn steeds uitzonderingen en die moet je kennen en weten of ze van toepassing zijn of niet. En daar draaid het bij jou om. wat is van toepassing. Is er overmacht? wat dat is de ?nige reden die hij kan inroepen en welke overmacht en hoe staat de rechtbank tegenover deze overmacht. Dus laat hem wel de eerste stap naar de rechtbank zetten en zorg dat hij zoweinig mogelijk weet over jou leven na de echtscheiding.

Gast
Topic Starter

#10 , 20 feb 2006 15:34

blijkbaar wil hij het op overmacht gooien (denk ik ) hij heeft samen met zijn vriendin een huis gehuurd ..zij heeft hem na 2 weken verlaten en nu blijkt dat hij alleen getekent heeft voor dat huis en dus met een te hoog huishuur zit ...maar daar heb ik toch niets mee te maken?of wel en valt dit onder overmacht ...alleen tekenen vindt ik ten eerste uiterst dom en ten tweede is een goedkopere woning zoeken ook een optie ...of zie ik dit te simpel?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#11 , 20 feb 2006 15:42

zou dat wel doen je zorgen maken. Het is juist omdat er geen reden van mogelijke herziening instaat dat hij alle reden kan inroepen voor herziening. Jij die bent gaan werken, hij die minder inkomsten heeft door overmacht, jij die een nieuwe realatie hebt en ga zo maar door. een kontrakt waar niet duidelijk in staat dat het levenslang telt en niet herzienbaar is, is steeds herzienbaar.
Opletten sperwer!

Art. <1288>, al. 2, Ger.W. stipuleert desbetreffend : "Wanneer nieuwe en onvoorzienbare omstandigheden de toestand van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2? en 3? van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter".
(Eiser) vermag aldus niet te verwijzen naar zijn - beweerd - verminderd inkomen ingevolge zijn oppensioenstelling aangezien dit uiteraard voorzienbaar was;
Hetzelfde geldt voor de samenwoonst met een nieuwe levensgezel met kinderen aangezien zulks eveneens voorzienbaar is; Het betreft een omstandigheid die tot stand kwam door de uitsluitende en vrije beslissing van (eiser) zelf;
Dat (verweerster) inmiddels een verhoogd inkomen zou genieten en zou samenleven met een levensgezel die eveneens een inkomen geniet, vermag (eiser) al evenmin in te roepen;(Cass., 14 feb. 2002)

Gast
Topic Starter

#12 , 20 feb 2006 16:10

bedankt voor al de info ...zal het toch moeten afwachten of het al dan niet tot een rechtzaak komt...nog een keer ...bedankt :wink:

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#13 , 20 feb 2006 16:18

Art. 1293 is hier niet van toepassing. Dat handelt over de wijziging in onderling akkoord tijdens de echtscheidingsprocedure.

Art. 1288, laatste lid, Ger. W. bepaalt dat de beschikkingen bedoeld in het 2? en het 3? van het voorgaande lid na de echtscheiding kunnen worden herzien door de bevoegde rechter.

Dit gaat over het ouderlijk gezag over de kinderen, recht op persoonlijk contact en onderhoudsgeld voor de kinderen. Niet over het onderhoudsgeld voor de ex-echtgenoot, dat staat onder 4? en kan in in principe enkel gewijzigd worden in de gevallen in de overeenkomst zelf voorzien. Voor het overige geldt daar pacta sunt servanda, overeenkomsten strekken de partijen tot wet en moeten door hen nageleefd worden.

scorpioen
Correct!

Iets gelezen wat er 'duidelijk' NIET stond! :oops:

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”