Gaan samenwonen

Bellasdior
Topic Starter

Gaan samenwonen

#1 , 09 okt 2015 11:08

Mijn vriend heeft bouwgrond cadeau gekregen en heeft er een huis op gebouwd. Na zijn scheiding is hij alleen komen te staan en betaald nu een hoop leningen aan zijn ex en zijn huis. We willen gaan samenwonen in dat huis en hij vroeg mij om 200€ huur en de helft van de vaste kosten te betalen. Mij in dat huis inkopen is een te hoog bedrag dus dat is geen optie. We willen tot een akkoord komen maar hij is vastbesloten dat ik tot de lening afbetaald is dat huur moet betalen dat is 1/3 van de lening. Hoe zien jullie dat? Ik was naar een notaris geweest en hij zei me dat als we dan uit elkaar gaan ik niks van da geld ooit zal zien en ik mijn vriend gwn geholpen heb met zijn lening af te betalen. En dat is wat mijn vriend ook wilt. Is er geen andere optie ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 okt 2015 11:49

Als dat +/- overeenstemt met de helft van de huurwaarde van die woning lijkt me dat ok.
U bent alleszins niet verplicht om te gaan samenwonen. Apart blijven wonen en een volledige huur betalen is
ook mogelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

duma

#3 , 09 okt 2015 11:55

Wat u nooit mag doen, is de lening mee aangaan. Zijnde het contract bij de bank mee ondertekenen. Het huis is niet van u en u wordt er dus ook geen eigenaar van als u elke maand afdraagt. Uw vriend wordt wél elke maand meer eigenaar van zijn huis.

Voor de rest is dat een beslissing die ENKEL door jullie genomen moet worden.

Dat je bijdraagt in de vaste lasten van water en elektriciteit is uiteraard logisch. Daar kan je best een aparte rekening voor aanmaken waarop ieder elke maand zijn deel stort.
Of je huur betaalt, is een punt waar velen een andere mening over hebben. Uiteraard ben je dat niet verplicht.
Langs de ene kant, wordt je er inderdaad niet meer eigenaar door.
Maar langs de andere kant, zou je op een ander ook huur betalen en zal je ook mee in het huis wonen, dingen gebruiken, verslijten, ... Je zou er anders eigenlijk gratis wonen, terwijl je vriend elke euro moet omdraaien om rond te komen en zijn lening te betalen. Gratis wonen is iets dat je normaal bij je ouders doet.
Er is dus voor beide kanten iets te zeggen en het zijn jullie die hierin een beslissing moeten nemen.

Iets om mee te nemen: Jullie gaan nog maar net samenwonen en hebben al een discussie over geld. Jullie zijn beide evenwaardig in deze relatie en het is niet omdat hij het huis heeft dat hij alle regels te stellen heeft binnen jullie relatie. Mijn raad: Spreek hier goed en rustig over en kom tot een regeling die BEIDEN ok vinden, en niemand anders. Anders is het gegarandeerd binnen een paar weken al frustratie bij een van de 2 omdat het toch niet is wat hij/zij wou. Volg je gevoel en laat je niet dwingen tot een regeling die jij niet ziet zitten.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”