invaliditeitsuitkering

marieja
Topic Starter

invaliditeitsuitkering

#1 , 08 okt 2015 14:49

Mijn gezinssituatie: 3 thuiswonende kinderen - één dochter die stage loopt (dus gratis werkt) maar op het punt staat te verhuizen - één dochter die net haar laatste schooljaar, een master-opleiding begonnen is - een zoon die afgestudeerd is en wil gaan werken. Ik ben gezinshoofd met een invaliditeitsuitkering. Mag mijn zoon nog thuis blijven wonen (hij wil uiteraard graag wat kunnen sparen) zonder dat dit een effect heeft op mijn uitkering - dus wetende dat één dochter nog 1 schooljaar ten laste is als studente - en mag hij zijn domicilieadres bij mij behouden? Het alternatief is dat hij bij zijn vader gaat wonen, maar die woont in een andere provincie, en dan moet hij zijn adres officieel veranderen terwijl hij eigenlijk, gezien zijn job-vooruitzichten, nog een aantal maanden bij mij wil blijven wonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 okt 2015 14:51

De domicilie is waar hij effectief verblijft, dus de domicilie bij zijn vader zetten terwijl hij in feite nog bij u woont, is domiciliefraude.

Mariette

#3 , 08 okt 2015 16:04

Volgens mij zal uw zoon - indien hij meer verdient dan een bepaald minimum - als gezinshoofd worden beschouwd.

U zal beschouwd worden als samenwonend, dus uw uitkering zal verminderen.

Best nog even dubbelchecken bij uw ziekenkas. Ik weet niet wat het maximumbedrag is dat hij mag verdienen zonder als gezinshoofd te worden beschouwd.

Reclame

marieja
Topic Starter

#4 , 09 okt 2015 12:39

Het is uiteraard niet de bedoeling op eender welke manier fraude te plegen. Schrijft mijn zoon zich bij zijn vader in, dan moet hij daar uiteraard ook gaan wonen. Mijn vraag betreft alleen de invaliditeitsuitkering omdat ik nog 1 student thuis heb. Volgens de site van het RIZIV zou dit niet mogen uitmaken of mijn zoon werkt en bij mij thuis woont, althans volgens voorbeeld 3 op de site : " U woont samen met uw zoon (inkomsten onder het grensbedrag) en uw tante (inkomsten boven het grensbedrag). Uw zoon is u financieel ten laste. Het ziekenfonds houdt geen rekening met de inkomsten van uw tante. U bent gerechtigde met gezinslast." Maar die 'tante in het voorbeeld, geldt dat ook voor eigen kind. Volgens de ene blijf je gezinshoofd en verandert er niets aan de uitkering, volgens de andere ben je samenwonend. Wat is nu correct?

jefke007

#5 , 09 okt 2015 13:12

Volgens mij zal uw zoon - indien hij meer verdient dan een bepaald minimum - als gezinshoofd worden beschouwd.

U zal beschouwd worden als samenwonend, dus uw uitkering zal verminderen.

Best nog even dubbelchecken bij uw ziekenkas. Ik weet niet wat het maximumbedrag is dat hij mag verdienen zonder als gezinshoofd te worden beschouwd.

Klopt van geen kanten.
Zo lang één van uw kinderen studeert ( en geen inkomen heeft dat te groot is ), blijft u gezinslast behouden, tenzij er nog een andere persoon bij u komt bijwonen.
riviz heeft uiteraard gelijk.
De graad van verwantschap speelt altijd een hele grote rol, dus zolang er geen "vreemde persoon ( een tante of zo komt bijwonen, of een vriend stelt er zich geen probleem )
Binnen een jaar kan u de gezinslast kwijtspelen als het inkomen van uw dochter te groot is.

j.demoor

#6 , 10 okt 2015 10:35

“Art.225.§ 1. Worden beschouwd als werknemer met persoon ten laste in de zin van artikel 93 van de gecoördineerde wet :...4° de gerechtigde die samenwoont met één of meerdere bloed- of aanverwanten tot de derde graad...De personen bedoeld in het eerste lid, 1° tot 4° kunnen slechts als persoon ten laste worden beschouwd als zij geen enkele beroepsactiviteit uitoefenen en niet werkelijk in het genot zijn van een pensioen, een rente, een tegemoetkoming of een uitkering krachtens een Belgische of een vreemde wetgeving...”(3 JULI 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen).

‘- één dochter die net haar laatste schooljaar, een master-opleiding begonnen is ‘

Die ene dochter volstaat om beschouwd te blijven als werknemer met persoon ten laste in de zin van artikel 93 van de gecoördineerde wet,ook al zou uw zoon thuis blijven wonen en er gedomicilieerd zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”