het huis op mijn naam zetten

weegschaal1986
Topic Starter

het huis op mijn naam zetten

#1 , 22 aug 2015 14:31

Mijn man en ik zijn al enkele jaren getrouwd. (geen specifiek huwelijkscontract, gewoon scheiding van goederen)
Helaas al voor wat verrassingen komen te staan met deurwaarders, schuldeisers van zijn kant.

Ik heb met hem besproken of het huis eventueel op mijn naam kan komen te staan.
Hij begrijpt mij en wil dit toestaan, maar ik wil zeker niet over 1 nacht ijs gaan...

- simpel gezegd; maar volgens mij op papier niet evident? Kan dit via notaris?
- wat met de lening? Hij blijft hier wel wonen en betaalt mee.
- wat met terugtrekken van de belastingen?
- wat als ik sterf? (we hebben twee kindjes van ons samen, mijn man heeft nog 2 kindjes uit een vorig huwelijk)
- helpt het als we zouden scheiden, maar toch nog samenwonen?

Ingewikkeld...

weegschaal1986

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 aug 2015 19:28

Geen specifiek huwelijkscontract , gewoon scheiding van goederen ?? Wat is het nu , geen contract of contract scheiding van goederen?

Waarschijnlijk hebben jullie dus elk de helft van de woning in eigendom. Bij scheiding van goederen is er geen gemeenschap, dan zou je al van stelsel moeten veranderen. Maar vermits uw man kinderen heeft uit een vorig huwelijk, kan hij u de woning niet schenken want dan onterft hij die kinderen. Vroeg of laat geeft dat problemen. Hij kan u wel zijn helft 'verkopen' met de nodige registratierechten er bovenop.
Als hij geen eigenaar meer is , kunnen er situaties ontstaan ivm de lening. Zo zal hij mee betalen voor iets dat van u is, en kan hij geen belastingvermindering krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”