Wie moet ereloon/kosten vastgoedmakelaar betalen?

Dreamer9
Topic Starter

Wie moet ereloon/kosten vastgoedmakelaar betalen?

#1 , 02 aug 2015 22:07

Hallo,

Ik zit met een vervelende kwestie en hoop dat iemand hier mij kan verder helpen...
Ik heb enkele weken geleden de relatie met mijn ex stopgezet. Wij woonden samen in een huurappartement en zijn overeengekomen dat hij daar alleen zou blijven wonen. Intussen ben ik al verhuisd, staat mijn domicilie daar niet meer en heeft hij de sleutels ook al terug. Het huurcontract moest nog op zijn naam komen te staan en moet dus ook opnieuw geregistreerd worden; wat dus ook weer kosten betekent... Het zou gaan om 350€ (ereloon vastgoedmakelaar, opnieuw laten registreren,...). Nu wil ik principieel niet betalen, zelfs de helft niet, omdat hij gewoonweg een enorme rotzak is... Maar nu vraag ik mij af hoe het wettelijk gesteld staat? Ik vermoed dat het voor die vastgoedmakelaar niet uitmaakt van wie het geld komt, maar ik zou graag weten of ik kan weigeren ook maar iets te betalen en dat het contract toch in orde komt? Het contract moet ook nog wel ondertekent worden door mijn ex en ik heb schrik dat hij gewoon gaat weigeren om te tekenen, tenzij ik al de helft van het geld overschrijf naar hem bijvoorbeeld. Dit wil ik absoluut vermijden en zou dus graag weten wat mijn rechten hier in zijn en of ik een poot heb om op te staan? Ik vermoed ook dat het nieuwe huurcontract, dat enkel op zijn naam staat, pas geregistreerd zal worden als de vastgoedmakelaar het geld heeft ontvangen en ik wil uiteraard zo snel mogelijk van dat huurcontract af...

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 aug 2015 22:58

U kan rechtstreeks aan de makelaar betalen, neem eens co,tact met deze op?

JPV

#3 , 03 aug 2015 07:26

Wettelijk heeft iedereen het recht op een rotzak te zijn, zolang geen andere wetten overtreden worden.

Als je samen een huurovereenkomst tekent met een andere persoon, dan moet je ook samen opzeggen. Er is één manier om dat op te lossen: dat is via de vrederechter. Die zal in de meeste gevallen (zeker niet altijd!) toestaan dat bij uitzondering je zélf de opzeg kan geven, maar dan zal dat meestal samengaan met de verbrekingsvergoeding die betaald moet worden zoals gewoonlijk (dus indien je < 3 jaar daar woonde) én zal je een opzegtermijn moeten naleven.

Zal je in bijna alle gevallen dus meer dan 350 euro kosten.

Reclame

Vandebos

#4 , 03 aug 2015 09:24

Wettelijk heeft iedereen het recht op een rotzak te zijn, zolang geen andere wetten overtreden worden.

Als je samen een huurovereenkomst tekent met een andere persoon, dan moet je ook samen opzeggen. Er is één manier om dat op te lossen: dat is via de vrederechter. Die zal in de meeste gevallen (zeker niet altijd!) toestaan dat bij uitzondering je zélf de opzeg kan geven, maar dan zal dat meestal samengaan met de verbrekingsvergoeding die betaald moet worden zoals gewoonlijk (dus indien je < 3 jaar daar woonde) én zal je een opzegtermijn moeten naleven.

Zal je in bijna alle gevallen dus meer dan 350 euro kosten.
Euh, neen.

Indien alle partijen geen overeenkomst kunnen vinden van hoe één van hen uit het contract kan stappen is het aangewezen van het vredegerecht gebruik te maken (dwz. de meest gerede partij spant een geding bij het lokale vredegerecht). Deze zal dan kijken of hij de partijen toch niet kan overtuigen x of y uit het contract te laten schrappen (gedeelde verantwoordelijkheid voor schade dd. vastgesteld.) en aldus bij vonnis besluiten (waarborg wordt dan ook doorgaans geregeld.).
Pas wanneer blijkt dat een dergelijk vergelijk niet mogelijk is zal deze de verbreking van het contract vonnissen vanwege overmacht en het eventueel opstellen van een nieuw contract op kosten van de verbrekende partij (hetgeen hier dus gebeurd zonder inschakeling vredegerecht.).
Als eigenaar, dit uit eigen ervaring, moet je met verdomd goede redenen voor de dag komen om de verbreking voor beide partijen met eventuele opzeg en schadevergoeding te bekomen.

JPV

#5 , 03 aug 2015 10:16

klopt volledig. Er zat een tijd tussen het begin van m'n reactie en de rest. In de rest was ik ervanuit gegaan om een of andere reden dat de beide partners uit het huis willen gaan, nadat eerst de ene weggegaan was.

I stand corrected.

duma

#6 , 03 aug 2015 11:17

Je mag al heel blij zijn dat iedereen akkoord gaat om uit het contract te stappen.
Ik zou dus gewoon betalen.
Had iedereen op zijn strepen gestaan, had het veel duurder kunnen uitdraaien.
Zo'n rotzak is hij dus niet.

Dreamer9
Topic Starter

#7 , 03 aug 2015 11:34

Duma, je kent de situatie niet dus ik denk niet dat jij daar over kan oordelen of hij een rotzak is of niet... Moest je weten wat er allemaal aan vooraf gegaan is, zou je daar anders over denken vermoed ik en begrijpen waarom ik met heel veel tegenzin nog maar iéts wil betalen. Maar goed, dat is naast de kwestie, bedankt iedereen voor de reacties en de hulp! Naar het vredegerecht stappen vermijd ik liever; hopelijk kunnen we een overeenkomst treffen. Bedankt alleszins voor de hulp!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”