wettelijk samenwonen en uiteen

yves456
Topic Starter

wettelijk samenwonen en uiteen

#1 , 29 jul 2015 14:20

beste forumers,

na samen te zijn van 2011 en wettelijk samen te gaan wonen van 2013 hebben wij besloten een punt te zetten achter onze relatie.
we hebben geen kinderen
verder ben ik ook altijd zo goed geweest om ons belastingsgeld gedeeld door 2 te doen, omdat onze brief nu ook gezamelijk is:
-ik doe pensioensparen, kan km's van't werk inbrengen en het appartement waardoor ik terugtrek..
zei gaat werken en heeft een half jaar aan pensioensparen gedaan en is nu gestopt..
de storting is ook altijd op mijn rekening
ik laat mijn brief invullen bij onze verzekering.. maar die moete dan maar eens uitrekenen was het voor haar alleen zou zijn indien mogelijk?
omdat zei nu zegt dat ze recht heeft op den helft wat ik betwist

wat heb ik ;
-een appartement op mijn naam vlak voor we wettelijk samenwoonden en dat ik alleen afbetaal
-auto op mijn naam die ik al had aangekocht in 2010 (weinig tot geen waarde)
-facturen van elektroniche apparaten. die ik uiteindelijk allemaal zelf heb gekocht zoals :: tv, wasmachine, droogkast,stoomgenerator(strijkijzer :) ) nieuwe miele stofzuiger en de ijskast+vriezer, laptop,gsm
helft slaapkamer

wat heb ik zonderfacturen;

-airco lostaand model
waarde zal niet veel zijn +-5joud
-combi oven
waarde zal niet veel zijn +-10joud en van mijn ouders gekregen (mss dat zei nog een facuur hebben)
-fototoestel en toebehoren
waarde zal rond de €400 zijn, 2joud
de living: grotendeels ikea en niet zoduur maar kben de facturen kwijt..

wat heeft zei ::
eetkamer
auto
helft slaapkamer

het grote probleem ligt bij haar auto die wel betaald is met mijn bankkaart vorig jaar voor een bedrag van 3800. factuur staat raar genoeg wel op haar naam... de auto zou ze terugbetalen met 200 per maand.
nu is dat al eens een paar maand uitgesteld zodat zei kon sparen voor een reisje samen dit jaar;
nu zou ze mij nog €2600 daar van terug moeten maar!
het probleem is dat wij dit toen onderling hebben geregeld en zei geen papier van schuldoverdracht of iets dergelijk zal willen ondertekenen.(al gepolst)
we wonen momenteel nog samen maar de kans is groot dat ze elders gaat wonen en ze zei dat ze me nog maandelijks zou betalen maar dat moet ik op haar woord geloven..

nu de vragen waar heeft zei recht op?
kan ik dat geld van die auto nog terug recuperen? (zonder zelf meer uit te geven)

mijn exuses voor de eventuele onduidelijkheid
moeste jullie nog extra info nodig hebben hoor ik wel
dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell

#2 , 29 jul 2015 14:33

Je kunt dat geld van die auto alleen terugkrijgen als zij zich houdt aan de afspraken of als zij dat niet doet, jij het bestaan van deze overeenkomst kunt bewijzen...

duma

#3 , 30 jul 2015 11:37

Het bestaan van die overeenkomst kan je eventueel bewijzen aan de hand van vorige terugbetalingen:
Gebeurden die via overschrijving? (dat hoop ik voor u!)
Zoja, met een mededeling erbij?
Dat is begin van bewijs dan.

U kan het er ook nog eens over hebben met haar en het gesprek opnemen.
Dat mag als een van de deelnemers zijn toestemming geeft en uiteraard geef je jezelf toestemming.
Op die manier heb je ook weeral bewijs.

Sowieso: zodra een betaling overgeslagen wordt, stuur haar een AS met daarin een verwijzing naar jullie eerder gemaakt afspraak; dat jij op xx/xx/xxxx haar een bedrag geleend hebt van €3.800 in de vorm van een [merk en dergelijke auto]; dat de afspraak gemaakt werd dat zij jou dit bedrag integraal zou terugbetalen; dat zij zich daar tot xx/xx/xxxx stipt aan gehouden heeft door maandelijkse afbetalingen te doen van €200/maand; dat je echter hebt moeten vaststellen dat zij sinds xx/xx/xxxx gestopt is met de maandelijkse betalingen; dat na enkele mondelinge aanmaningen er nog steeds geen maandelijkse betalingen gebeuren; dat er nog een openstaand bedrag is van €2600; dat dit uw laatste aanmaning is om de maandelijkse afbetalingen van €200 terug op te starten; dat u verwacht dat de volgende schijf ten laatste op xx/xx/xxxx (geef haar een redelijke termijn!) op uw rekening (BE12 3456 7894 1235) staat; dat indien hier geen gevolg aan gegeven wordt u genoodzaakt zal zijn om verdere stappen te ondernemen en het gehele bedrag terug te vorderen.

U stuurt dat via AS en gewone post en eindigt telkens met 'Om de goede ontvangst van dit schrijven te verzekeren, werd het zowel aangetekend als per gewone post verzonden.

U stuurt het naar haar domicilieadres, wat wil zeggen dat als zij nog niet verhuisd is, u dat naar uw eigen adres zal moeten sturen. (Je kan dit bij de gemeente navragen). U neemt uiteraard de enveloppe niet zelf in ontvangst. Termijn begint te lopen vanaf eerste aanbieding.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2015 11:54

Tot daar de auto, maar wat met de gemeenschappelijke belastingsaangifte? Het teruggestorte komt op rekening van de topic starter. Kan hij dit zomaar houden, of is hij verplicht een deel aan zijn ex-vriendin over te laten? Indien dit laatste, wie moet / kan uitrekenen hoeveel hij haar moet betalen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

yves456
Topic Starter

#5 , 30 jul 2015 12:37

@duma
de betalingen zijn maandelijks via overschrijving gebeurt,
die mededelingen zijn verschillend,
bijvoorbeeld ::: afbetaling maand december,
en soms staat er geen mededeling bij.
ik zal me eerst dan is bezig houden met alle betalingen in kaart te brengen. (overzicht)

een gesprek opnemen daar moetk ik nog is een nacht over slapen wat en hoe ik dat eventueel zou doen en ze moet dan uiteraard toestemming geven, dat moet ook opgenomen zijn dan waarschijnlijk

en dat AS is daarna evt. nog een oplossing..

@Gebruiker21
ik heb de persoon die ons brieven invult al op de hoogte gebracht ( maar die gaat nu recent op verlof) en ze ging na haar verlof een aparte berekening voor haar maken..

ik hou jullie op de hoogte,
alvast bedankt !

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 jul 2015 12:50

Voor het opnemen van een gesprek hoef je geen toestemming te vragen aan haar. Dat kan je sowieso, ook in het geniep. Zolang je zelf maar aan het gesprek deelneemt.

duma

#7 , 30 jul 2015 13:32

ik zal me eerst dan is bezig houden met alle betalingen in kaart te brengen. (overzicht)
Zéker doen.
xx/xx/xxxx: betaling auto
xx/xx/xxxx;: terugbetaling van €200 met mededeling xxxxxxxxxxxx

Zo creëer je een mooie tijdlijn en zal je snel zelf zien of er genoeg regelmaat in zit.
een gesprek opnemen daar moetk ik nog is een nacht over slapen wat en hoe ik dat eventueel zou doen en ze moet dan uiteraard toestemming geven, dat moet ook opgenomen zijn dan waarschijnlijk
Zoals ik reeds zei en JPV beaamt, hoeft zij haar toestemming hier niet voor te geven.
1 van de deelnemers aan het gesprek moet dat doen en aangezien JIJ zelf deelneemt aan het gesprek is JOUW toestemming voldoende.

yves456
Topic Starter

#8 , 31 jul 2015 20:19

bedankt,

en al wij uiteengaan heeft ze dan recht op goederen die op mijn naam staan(facturen)
onder ""wat heb ik ""
mijn vader had naar de notaris gebeld en die zegt dat alle goederen die tijdens de periode van het samenwonen gekocht zijn aldanniet met factuur van betrokkenen en zolang er geen nodige document opgemaakt zijn kwestie van scheiding van goederen worden die aanschouwd als gemeenschappelijk vermogen

kan dat kloppen of niet?

en wat als ik nu haar auto verkoop bij een garagist .. in het ergste geval

yves456
Topic Starter

#9 , 01 aug 2015 10:51

http://www.gidsvoorgezinnen.be/index.ph ... samenwonen

midden het document onder goederen

De goederen in het bezit vóór het samenwonen, worden beschouwd als eigendom van één partner, net zoals de goederen waar een factuur op diens naam staat.
Ieder behoudt de inkomsten van eigen goederen en van arbeid.
Alle andere zaken zijn onverdeeld en worden in twee gesplitst indien er geen andere akkoord is.

dus buiten hetgene dat dat met de ""gezamelijke rek."" is gekocht. heeft ze nergens aanspraak op?

duma

#10 , 03 aug 2015 11:03

kan dat kloppen of niet?
Neen, dat klopt niet.
Samenwonenden zitten met strikte scheiding van goederen.
Wat jij koopt van jouw geld is en blijft van jou. Andersom ook.
Wat van de gemeenschappelijke rekening gekocht wordt, is in onverdeeldheid.

Je bewijst dat aan de hand van een factuur op naam van 1 persoon of door aan te tonen dat het goed van eigen geld is betaald: overschrijving van jouw rekening.

Het maakt dus uit met welk geld een goed is aangekocht en niet wanneer.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”