Goed gekocht met eigen gelden, eigen of gemeenschappelijk?

chuckberry04
Topic Starter

Goed gekocht met eigen gelden, eigen of gemeenschappelijk?

#1 , 27 jul 2015 23:33

Vraagje:

Klopt het dat de regel is dat elk tijdens het huwelijk aangeschaft goed, ook al is dit met eigen gelden aangeschaft, onder het gemeenschappelijk vermogen valt? Dus tenzij de uitzonderingen van art. 1400 - 1401 spelen? (toebehoren, zaakvervanging, belegging, beroepsgereedschappen en strikt persoonlijke goederen).

Ik heb namelijk een paar tegenstrijdige dingen gelezen.. Ik las bv. dat een met eigen gelden aangekocht schilderij eigen blijft. Dit is toch puur omdat een schilderij als een roerende belegging wordt aanschouwd he, of kan dit doorgetrokken worden tot de meeste goederen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 27 jul 2015 23:35

Hangt af van het huwelijkscontract.
Wat bedoel je met "eigen middelen"?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chuckberry04
Topic Starter

#3 , 27 jul 2015 23:48

Hangt af van het huwelijkscontract.
Wat bedoel je met "eigen middelen"?
Gewoon het wettelijk stelsel, dus geen afwijkend huwelijkscontract.

Met eigen middelen bedoel ik eigen gelden, dus middelen die je al had van voor het huwelijk of b. verkregen hebt via schenking.

Ik weet dat als je een aankoopoptie licht tijdens het huwelijk, dat dit goed dan gemeenschappelijk is, ook al is de aankoopoptie voor het huwelijk bedongen. Dus ik zou denken dat de algemene regel is dat goederen gekocht tijdens het huwelijk gemeenschappelijk zijn (tenzij art. 1400 - 1401 spelen).

Reclame

roharro

#4 , 27 jul 2015 23:57

Het huis zal gemeenschappelijk zijn, maar de gemeenschap heeft wel een schuld ten bedrage van het ingebrachte eigen deel aan diegene die het heeft ingebracht.
Bij echtscheiding en verkoop van het huis zal de huwelijksgemeenschap eerst die eigen middelen moeten teruggeven alvorens de rest in twee gelijke delen te verdelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chuckberry04
Topic Starter

#5 , 28 jul 2015 00:18

Het huis zal gemeenschappelijk zijn, maar de gemeenschap heeft wel een schuld ten bedrage van het ingebrachte eigen deel aan diegene die het heeft ingebracht.
Bij echtscheiding en verkoop van het huis zal de huwelijksgemeenschap eerst die eigen middelen moeten teruggeven alvorens de rest in twee gelijke delen te verdelen.
Bedankt al voor het antwoorden, maar ik ben eerder op zoek naar hoe roerende goederen moeten worden gekwalificeerd. Ik weet bv. dat als je werktuigen aankoopt voor je beroep, deze eigen zijn, ook al zijn ze met gemeenschapsgeld betaald. Dit staat echter zo in de wet. Maar wat met de goederen die niet in de wet vermeld staan? Bv. een lamp, een auto, een duur kompas, ..

Ik neem aan dat als een aantal specifieke goederen (beroepsgoederen, beleggingen, ..) specifiek als eigen gekwalificeerd worden door de wet, dat de rest dan als gemeenschappelijke goederen moeten worden beschouwd?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”