nieuwe liefde na een echtscheiding....

pollo
Topic Starter
Berichten: 3

nieuwe liefde na een echtscheiding....

#1 , 16 okt 2007 21:14

Hoi,

momenteel is mijn scheiding aan het lopen. Ik ga mijn ex het huis uitkopen ( alléé de bank gaat dat doen!!!) .

Nu, mijn huidige vriendin woont ondertussen bij mij in. De lening wordt momenteel door mij afbetaald. zij betaalt het dagdagelijkse kost.
Ze wilt enige zekerheid indien er iets zou mislopen. Wat te verstaan is!!

Nu lees ik, indien je zou trouwen met inbrengen van het huis volgens een zekere percentage( groot deel is reeds door mij betaald) je toch eerlijk alles kunt regelen.
Kan dit ook als je feitelijk of wettelijk samenwoont? Met een testament?

Is er een andere optie?
Indien zij zich inkoopt? mee de lening afbetaald, dus een percentage bijlegd. kan dit in een akte gegoten worden, of hoe werkt dit?

graag, meer uitleg hierover...

dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 18 okt 2007 10:41

Niets belet u uw huis bij authentieke akte aan uw vriendin gedeeltelijk(=procentueel) te vervreemden door verkoop of schenking.Dit huis vormt dan een ‘onverdeeldheid’ in de zin van art.577-2 e.v. en 815 Burgerlijk Wetboek(B.W.).

“Art.895.Een testament is een akte waarbij de erflater, voor de tijd dat hij niet meer in leven zal zijn, over het geheel of een deel van zijn goederen beschikt, en die hij kan HERROEPEN.“(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”