wettelijk samenwonen + erfgenamen

bart452
Topic Starter

wettelijk samenwonen + erfgenamen

#1 , 23 jul 2015 10:55

Hallo,

Kort vraagje. Mijn vriendin en ik zijn gaan wettelijk samenwonen. In het kader van een aankoop van de woning zouden wij elkaar erfgenaam maken via testament (ik weet dat er eventueel andere mogelijkheden zijn maar na overleg met notaris was dit de beste manier voor ons). Nu vroegen wij ons het volgende af (onze notaris is momenteel in verlof vandaar de vraag hier):

Wat houdt dit exact in als wettelijk samenwonenden elkaar via testament erfgenaam maken. Ik ben vrij zeker dat dit dus betrekking heeft op de woning, de inboedel en vb. de wagen. Maar wat met eventuele liquide middelen die nog staan op aparte spaarrekeningen.

M.a.w. stel partner 1 overlijdt, heeft partner 2 dan recht (na betaling van de erfenisrechten) op de sommen gelden van partner 1 op de privé-rekeningen/ aparte spaarrekeningen? (dit in de veronderstelling uiteraard dat er geen kinderen zijn) of vloeien deze gelden terug naar vb. de ouders?

Alvast bedankt voor eventuele reacties en verwijzingen naar wetgeving/uitspraken hieromtrent. Ik heb wat zitten googlen maar vond dit niet exact terug.

Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 23 jul 2015 11:03

Als er geen kinderen zijn, zijn uw ouders uw reservataire erfgenamen.
Als u echter een testament maakt waarbij u alles aan uw wettelijk samenwonende partner nalaat, kunnen zij die reserve niet inroepen.

Maw: Ja, je kan alles aan je partner nalaten mits testament.
Uw notaris weet hoe dit op te stellen.

Sowieso erf je het vruchtgebruik van de woning en huisraad. (maar dat kan dan weer afgenomen worden via testament)

Voetnoot: weet dat je nooit zeker kan zijn van wat er in het testament van je partner staat. Een testament is privé en kan niet samen opgemaakt worden.
Je kan het ook veranderen wanneer en zo vaak je wil.

wanton

#3 , 23 jul 2015 11:12

Bij wettelijk samenwonen erft de partner automatisch het vruchtgebruik op de gezinswoning en de inboedel. Via testament kan men dat afnemen of uitbreiden. Uitbreiding kan men nemen zo ver men wil : alles, bepaalde goederen, deel van het geld. Men kan zo de ouders onterven. Men kan echter eventuele kinderen niet onterven, dan zal dat testament ingekort woren tot de kinderen hun wettelijk deel hebben ontvangen. Dus als er kinderen zijn best één en ander herzien.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bart452
Topic Starter

#4 , 23 jul 2015 13:33

bedankt voor de reacties! Ik dacht al zoiets maar wou anderen hun mening toch graag eens.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”