Hallo,
Kort vraagje. Mijn vriendin en ik zijn gaan wettelijk samenwonen. In het kader van een aankoop van de woning zouden wij elkaar erfgenaam maken via testament (ik weet dat er eventueel andere mogelijkheden zijn maar na overleg met notaris was dit de beste manier voor ons). Nu vroegen wij ons het volgende af (onze notaris is momenteel in verlof vandaar de vraag hier):
Wat houdt dit exact in als wettelijk samenwonenden elkaar via testament erfgenaam maken. Ik ben vrij zeker dat dit dus betrekking heeft op de woning, de inboedel en vb. de wagen. Maar wat met eventuele liquide middelen die nog staan op aparte spaarrekeningen.
M.a.w. stel partner 1 overlijdt, heeft partner 2 dan recht (na betaling van de erfenisrechten) op de sommen gelden van partner 1 op de privé-rekeningen/ aparte spaarrekeningen? (dit in de veronderstelling uiteraard dat er geen kinderen zijn) of vloeien deze gelden terug naar vb. de ouders?
Alvast bedankt voor eventuele reacties en verwijzingen naar wetgeving/uitspraken hieromtrent. Ik heb wat zitten googlen maar vond dit niet exact terug.
Bart