Ruzie (schoon)ouders -> oplossing?

Nath1979
Topic Starter

Ruzie (schoon)ouders -> oplossing?

#1 , 12 jul 2015 17:53

Hoi,

Even een situatieschets. Mijn vriend en ik zijn nu bijna 3 jaar samen, zijn ouders zijn niet blij met de relatie omdat ik hun zoon zou "pluimen"... Mijn vriend heeft idd een eigen zaak die heel wat waard is en hij verdient ook goed zijn boterham, maar ik heb ook mijn eigen huis (inclusief lening natuurlijk) en ik heb ook een vaste goed betaalde job. Het "pluimen" raakt dus kant noch wal, maar toch heeft dit lastige consequenties. Ik mag niet bij hen thuis komen en ze laten geen kans ongebruikt om te "stoken" in onze relatie. Tot nu toe is dit niet gelukt, maar ik heb wel een ander probleem.

Mijn vriend heeft een nogal gevaarlijke hobby (en beroep trouwens ook) en ik ben bang dat wanneer hij een ongeval krijgt, zijn ouders mij niet gaan toelaten in het ziekenhuis. Ik zou dus graag een oplossing vinden voor dit probleem. Het gaat mij totaal niet om zijn eigendommen, ik wil er ook geen aanspraak op maken, maar ik wil wel problemen bij een ongeval bijvoorbeeld wel uitsluiten. Kan dit? Indien ja, hoe?

Mijn vriend relativeert en wil alles op mijn naam zetten (op dit moment gaat alles naar zijn ouders als er met hem iets gebeurt), maar dat wil ik dan weer niet omdat ik een betere verstandhouding niet uitsluit in de toekomst...

Bedankt voor jullie tips!

Nath

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 12 jul 2015 18:17

ik begrijp uit je post dat jullie niet samen gedomicilieerd zijn, maar wel een duurzame relatie hebben? In dat geval kan je partner een gehandtekende en gedateerde verklaring in zijn portefeuille bewaren waarin hij bevestigt dat vij ongeval jij verwittigd moet worden en dat jij als zijn partner ook toegang hebt aan zijn ziekbed in geval van ziekenhuisopname.
Indien jullie echter wél wettelijk samenwonen is er niets aan de hand. Je partner is meerderjarig en jij zijn wettelijke partner, dus ze hebben jou de toegang tot zijn ziekenkamer niet te verbieden.
In geval van wettelijk samenwonen is er ook automatische vruchtgebruik van de woning en de zich daarin bevindende huisraad en spullen. Dus zijn ouders kunnen je jullie woning niet uitzetten of er spullen uit ontvreemden. De veiligste oplossing op dit ogenblik is dus dat jullie op de gemeente een verklaring van wettelijke samenwoning afleggen. Jullie respectievelijke eigen bezittingen (jij jouw huis en hij zijn zaak) blijven in dit geval wel ieders eigen bezit. Maar dat was het ook al voor jjullie relatie, dus dat lijkt me niet meer dan logisch dat elkeens bezittingen naar zijn eigen famillie terugkeert. Willen julie dat alles van jullie beiden samen wordt, dan trouw je volgens het universeel stelsel dwz: in gemeenschap van goederen. Voor de eigen zaak van je partner moet je best wel een notaris consulteren, want dat is nog een ander paar mouwen.

Nath1979
Topic Starter

#3 , 12 jul 2015 19:36

Eyles

We zijn wel op hetzelfde adres gedomicilieerd, namelijk op het adres van mijn huis. We zijn dus feitelijk samenwonend. Is het steeds zo dat als we als we wettelijk samenwonen, mijn vriend vruchtgebruik krijgt op mijn huis? Ik heb namelijk 2 kinderen van mijn ex-echtgenoot die nog minderjarig zijn...

Bedankt voor je reactie!

Nath

Reclame

duma

#4 , 14 jul 2015 11:24

Als jullie wettelijk samenwonen in jouw huis en jij sterft erven je kinderen alles in blote eigendom en je vriend het vruchtgebruik op het huis.
Je kan hem dit wel afnemen per testament en dus de kinderen onmiddellijk de volle eigendom laten erven.

Nath1979
Topic Starter

#5 , 14 jul 2015 16:54

Duma,

Zelfs als het volledig mijn huis is? En zolang we gewoon feitelijk samenwonen, niet? Of wordt feitelijk samenwonen na een tijd gelijk geschakeld met wettelijk samenwonen?

Bedankt,

Nath

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 jul 2015 20:03

Neen jullie moeten wettelijk samenwonen of huwen.
Niets komt automatisch.
Zie dus antwoord duma.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

duma

#7 , 16 jul 2015 11:20

En ja, zelfs als het volledig jouw huis is. Maar dus wél enkel als je er beide gedomicilieerd bent en het de gezinswoning is. En zoals roharro ook al zegt: wettelijk samenwonen of huwen.
Wettelijk samenwonen moet je expliciet gaan doen op het gemeentehuis.

Nath1979
Topic Starter

#8 , 02 aug 2015 14:23

Hallo allemaal,

Eventjes samenvatten: als we wettelijk gaan samenwonen:

Voor mij:
- ik kan niet uitgesloten worden als hij iets voor heeft
- ik krijg niets van zijn bezittingen (zaak en de rest) als hij komt te overlijden, dat gaat naar zijn ouders

Voor hem:
- hij krijgt vruchtgebruik over mijn huis (tenzij ik dat uitsluit via testament) als ik kom te overlijden
- hij krijgt niets van de rest van mijn bezittingen als ik kom te overlijden, dat gaat naar mijn kids

Mijn partner wil zijn ouders echter uitsluiten van de erfenis en dus trouwen... Welk stelsel moeten we dan nemen?

Bedankt voor jullie hulp!

Nath

Turaki

#9 , 02 aug 2015 17:12

Huwen onder stelsel van gemeenschap van goederen, niet onder het wettelijk stelsel. Bij wettelijk stelsel blijven de eigendommen van voor het huwelijk uit de gemeenschap, enkel wat na het huwelijk is aangekocht is gemeenschappelijk.

Bij gemeenschap van goederen komt alles in de gemeenschap, dus ook de bezittingen van voor het huwelijk.

Mariette

#10 , 02 aug 2015 18:43

Men kan toch ook huwen met scheiding van goederen, en tegelijkertijd een schenking doen aan elkaar? Zo blijven de goederen gescheiden indien men toch uiteen gaat, maar komt het in één pot als iemand overlijdt.

Althans, dit is zoals iemand die dit gedaan heeft me het heeft uitgelegd.

(twee personen zelfs).

duma

#11 , 03 aug 2015 11:16

Toch ook even melden: wat jullie ook doen, je schoonouders gaan dat NIET te weten komen.
Een huwelijkscontract of een testament is privé.
NIETS moet dus een mogelijke toenadering in de weg staan, gezien je er gewoon over kan zwijgen.

Beste is altijd te trouwen, dat geeft een pak meer zekerheid bij een overlijden.
Maar je kan beginnen met asap een afspraak te maken op het gemeentehuis om wettelijk te gaan samenwonen.
Momenteel is je partner niet beschermd als jij zou overlijden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”