Beste,
Mijn dochter woonde samen met haar ex vriend (als huurders). Door omstandigheden viel zij een tijdje zonder inkomen.
Haar ex vriend spendeerde veel geld aan play station spelletjes en nog andere dingen meer waardoor ze financieel in de problemen kwamen.
Samen gingen ze bij zijn moeder te rade en deze was bereid om hen een bedrag te lenen zodat ze verder zouden kunnen.
Er werd niks op papier gezet of ondertekend, mijn dochter beloofde enkel mondeling (mede uit zijn naam) om zo spoedig als kon dit geld terug te betalen.
De moeder schreef een kleinere som over op mijn dochter haar rekening en de rest op de rekenking van haar zoon, daar zijn ook rekeninguittreksels van.
Ondertussen werd het appartement opgezegd en werd mij een voorstel gedaan om een groot huis samen met hen te huren waarbij wij alle drie als partij in de huurovereenkomst werden opgenomen. Pas toen vernam ik dat mijn dochter en haar vriend financiële problemen hadden zodanig dat ikzelf de huurwaarborg en de eerste maand huur betaalde.
De ex vriend van mijn dochter bleef echter nalatig betreft een aantal maanden huur enz.
Na enkele maanden ( de jongen deed ondanks de vele afspraken totaal niks in het huis, niet binnen of buiten, zijn enige bezigheid was douchen , eten en playstation spelen...
Dit wekte natuurlijk wrevel en na een aantal maanden is hij hier op één dag tijd met al zijn hebben en houden vertrokken.
Een tijdje nadien kreeg mijn dochter een aangetekend schrijven van de moeder van haar ex vriend met de vraag om haar de helft van de geleende som (hetgeen zij ook op haar zoon zijn rekening gestort had) terug te betalen. Het ging over een bedrag van rond de 2000 euro.
Mijn dochter heeft hierop gereageerd met een aangetekend schrijven (maar vergat het document te dateren) en schreef hierin dat ze zodra haar ex vriend zou beginnen betalen aan mij zij ook een voorstel tot afbetaling zou doen, dit omdat zij met hun twee een mondelinge afspraak gemaakt hadden dat mijn dochter mij zou terugbetalen en hij zijn moeder.
Mijn dochter doelde in haar schrijven enkel op het kleinere bedrag dat op haar rekening werd gezet.
Een volgend aangetekend schrijven van de moeder waarin deze zei, "je hebt met je on-gedateerd aangetekend schrijven bevestigd dat je dat bedrag verschuldigd bent aan mijn dochter moest voor een bepaalde dag in mei zorgen dat het geld op haar rekening stond.
Mijn dochter heeft hierop niet meer gereageerd.
Vandaag een brief van een advocatenbureau waarin men zegt dat cliënte hun een dossier overhandigt waaruit blijkt dat mijn dochter het bedrag van 2.000 euro verschuldigd zou zijn ingevolge overeenkomst van verbruikleing art 1892 BW.
Ondanks het feit dat ze in het niet gedateerde schrijven haar schuld niet betwist gaat u niet over tot uw terugbetalingsverplichting art 1902 BW.
Huidig schrijven is een ultieme ingebrekestelling en bedrag moet binnen 8 dagen op advocaat zijn rekening staan zoniet gaan ze via gerechtelijke vordering overgaan zonder verwittiging.
Mijn vraag: Wat staat haar te doen? Zij kan niet binnen 8 dagen voor dit geld zorgen, en een advocaat is op dit moment te duur. Zij heeft in die tijd dat ze samenwoonden alle huishoudelijke taken op zich genomen, alles wat je normaal binnen het samenwonen voor mekaar doet. Kan men na wettelijk samenwonen gelden terugeisen als dit voor gemeenschappelijk doel werd gebruikt of zit mijn dochter nu vast omdat ze haar aangetekend schrijven niet duidelijk genoeg geformuleerd heeft?
Graag jullie advies aub?
Hartelijk dank,