samenwonen op ander adres

shadir
Topic Starter

samenwonen op ander adres

#1 , 19 jun 2015 17:22

Hallo,

Mijn vriendin en ik zouden graag samen wonen. Mijn huidige situatie is dat mijn domicile staat bij mijn moeder maar eigenlijk woon ik een bijbouw (soort studio, apart van het huis) bij mijn vader. Mijn vader ziet het trouwens niet zitten voor hier een officieel adres van te maken omdat hij het juist wilt verhuren aan mij of personen die hij kent. Nu willen mijn vriendin en ik graag samenwonen omdat mijn vriendin (meerderjarig) veel problemen heeft met haar moeder en ze komen daar moeilijk overeen. Die moeder doet nu ambetant dat ze niet mag samenwonen met mij gelijk de situatie nu is en dat ze pas akkoord zal zijn als we effectief een appartement of huis huren/kopen. De dag van vandaag kost een appartement of huis al enorm veel geld voor te huren en ik heb het geluk dat ik hier zo goedkoop kan verblijven. Dus ik zie het veel meer zitten voor hier nu te blijven wonen en goed te sparen zodat we later misschien iets kunnen kopen. Mijn vriendin zou dan haar domicile bij haar vader zetten (haar moeder en vader zijn gescheiden) en eigenlijk hier wonen. Haar vader woont hier minder dan 1km van. Nu is die vader bang, omdat hij niet in de problemen wilt geraken moest mijn vriendin bij hem wonen, dat de moeder een advocaat of het gerecht of iemand anders zal alarmeren over de situatie. Na heel die uitleg is de vraag eigenlijk als we in de problemen kunnen geraken indien ons domicile elk ergens anders staan dan waar we effectief wonen.

Indien iets onduidelijk is laat zeker iets weten en ik zal het proberen uitleggen.

Edit 1: Mijn vriendin en ik werken beiden als gewone werknemer

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jun 2015 17:27

Die moeder doet nu ambetant dat ze niet mag samenwonen met mij gelijk de situatie nu is en dat ze pas akkoord zal zijn als we effectief een appartement of huis huren/kopen.
Ze heeft niets te eisen tenzij haar dochter nog minderjarig zou zijn!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2015 17:32

Dus beiden meerderjarig?
Dan dien jullie wat jullie wensen. Samenwonen en ingeschreven beiden op ander adres noemt domiciliefraude.
Kunnen jullie niet beiden wonen in dat bijgebouw - vooropgesteld dat in dat bijgebouw mag gewoond worden....en men zich er kan domiciliëren dus administratief ingeschreven worden.
Vermoedelijk staan jullie dan allemaal opgeschreven in het huis van vader.
Trouwens juridisch qua eigendom of huiszoeking of beslagname maakt een huis met bijgebouwen steeds een geheel uit voor politie of gerechtsdeurwaarder.

Reclame

shadir
Topic Starter

#4 , 19 jun 2015 17:37

ja die moeder heeft inderdaad niets te eisen.. maar mij willen niet in de problemen komen door zo'n mens met problemen die in staat kan zijn in bijna alles..
Beide meerderjarig ja. Dit bijgebouw staat niet ingeschreven en is dezelfste eigendom en nummer van mijn vader. Hij wil niet dat we ons bij hem inschrijven omdat als we dan schulden hebben ze alles kunnen pakken van hem ook.. Begrijp ik wel langs een kant..
Dus mijn domicile staat bij mijn moeder maar ik woon naast mijn vader op hetzelfde adres. Kan dit ook niet opgelost worden als wij nu en dan langsgaan bij waar ons domicile staat?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2015 17:42

Neen, wat u voorstelt is in strijd met alle mogelijke wetgevingen.
Ga dan met twee bij uw moeder wonen daar bent u ingeschreven wat u nu doet is trouwens ook domiciliefraude.

Wat u nu doet en wil doen is een catch 22 situatie en een regelrechte soap.

PS gelet op feit dat controle op domicilefraude meer en meer opgedreven wordt...
Heb net een heen nieuwe case binnengekregen ... tracht het op een wettelijke manier te doen.

shadir
Topic Starter

#6 , 19 jun 2015 18:04

ik wist niet dat ik zelfs zo strafbaar bezig was.. Enigste 2 oplossingen zijn nu ofwel bij mijn moeder gaan wonen ofwel iets te huren

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”