samenwonen

Crsa
Topic Starter
Berichten: 1

samenwonen

#1 , 11 okt 2007 14:35

ik ben van plan rond nieuwjaar te gaan samenwonen met mijn vriend (hij heeft 1 zoon van 17 inwonend, ik heb 1 zoon van 23 reeds buitenhuis, en 1 dochter van 20 inwonend) in diens huis dat hij kocht begin dit jaar, en waarop hypotheek 15 jaar loopt

ikzelf heb een huis met lopende hypotheek, welk ik ga verkopen na gaan samen te wonen (wens het niet te behouden - wegens te groot)

de verkoop van mijn woonst kan, na aftrek van alle kosten/lening etc , ongeveer 100 à 120000 euro opleveren, dit bedrag wens ik te investeren in een klein appartement bijvoorbeeld (om te verhuren)

wij overwegen te huwen nog voor eind 2008

als ik een appartment koop - nà huwelijk - komt dit in gemeenschap - of kan dat op mijn naam alleen ?
ik neem aan dat ik niets te bepalen/beslissen heb over het huis van mijn vriend - hoewel ik daar ook mee ga voor (af)betalen
- want hij kocht dit voor huwelijk ?

hoe pakken we dit aan, we denken aan algehele gemeenschap van goederen, gebeurt er iets (hopelijk niét !!) dan gaat de peer in twee

is in ons geval een contract algehele gemeenschap van goederen het beste ?
huidig zijn de middelen waarover we beschikken (gelden) ongeveer gelijk

over latere erfenissen - die zijn er, onze beide ouders hebben oa eigendom(men) - wensen we niet wakker te liggen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 okt 2007 17:50

“Art.1400.Eigen zijn, ongeacht het tijdstip van verkrijging en behoudens vergoeding indien daartoe aanleiding bestaat :...5. de goederen en rechten die ten gevolge van zaakvervanging in de plaats treden van eigen goederen, alsook de goederen verkregen uit belegging of wederbelegging...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Indien u de verkoopsom van uw woonst niet vermengt met andere vermogens dan kan u die som wederbeleggen in een appartement,mits vermelding daarvan in de koopakte van het appartement,dat dan uw eigen vermogen blijft.

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.”(B.W.).

Alhoewel art.1432 komt uit het WETTELIJK stelsel kan men aannemen dat elk der echtgenoten vergoeding verschuldigd is ten belope van de bedragen die hij uit het vermogen van de andere heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het eigen vermogen van de andere.

Het medebewonen door u van ZIJN huis is een voordeel voor u.Het medebetalen door u van ZIJN lening is een voordeel voor hem.

“Art.1453.Komen de echtgenoten overeen dat er tussen hen algehele gemeenschap zal zijn, dan brengen zij al hun tegenwoordige en toekomstige goederen in het gemeenschappelijk vermogen, met uitzondering van die welke van persoonlijke aard zijn en van de rechten die uitsluitend aan de persoon verbonden zijn.De algehele gemeenschap is gehouden tot al hun schulden.”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”