uit elkaar na wettelijk samenwonen - gevolgen domicilie

anyanka
Topic Starter

uit elkaar na wettelijk samenwonen - gevolgen domicilie

#1 , 10 jun 2015 11:04

beste leden,

begin dit jaar zijn mijn vriend en ikzelf uit elkaar gegaan. Wij waren wettelijk samenwonend (+/- 3 jaar) en kochten een 4-tal jaar geleden samen een woning (50-50).
Ik ben na de breuk verhuisd naar een appartementje. In principe is het de bedoeling dat hij de woning zal overnemen, alsook de hypothecaire lening en alle kosten.
Deze akte is nog niet getekend, daar de bank niet akkoord was met de overname van de hypothecaire lening zolang de groene lening voor de zonnepanelen ook nog open staat.
Nu zoeken we een oplossing om deze af te betalen in 1 keer.

Ondertussen laat mijn ex de facturen van de kosten, zoals electriciteit, onbetaald, want deze staan allemaal op mijn naam (en niet op beiden). Ik vind dat hij deze zou moeten bekostigen, doordat hij mij van dag 1 de deur heeft uitgezet en bij hoog en laag schreeuwde dat hij het huis zou overnemen (zonder enige vergoeding nota bene) en ik niets meekreeg, behalve mijn kleren.
Ik ben akkoord gegaan dat hij het huis zou overnemen, zonder mij te moeten vergoeden doordat ik als kleine zelfstandige nooit evenredig aan zijn hoog loon heb meegedragen aan de kosten. Fair is fair.
In 3 jaar tijd is de waarde van het huis ook niet gestegen en zal er dus geen meerwaarde zijn (tov de nog af te betalen lening).

Mijn domicilie werd nog niet aangepast op aanraden van de notaris, doordat ik enkel hierdoor nog legaal het recht heb om het huis binnen te gaan (om klein persoonlijk gerief). De sleutel heb ik al moeten afgeven, onder lichte dwang van mijn ex.
Maar nu vraag ik me af of hij de facturen zomaar onbetaald kan laten als deze op mijn naam staan en aangezien mijn domicilie er nog staat? Ik vrees nu dat hij me zal proberen opschepen met torenhoge facturen die reeds dateren van 4/5 maand terug...

Wat kunnen de gevolgen zijn indien ik toch mijn domicilie verplaats naar mijn gehuurd appartementje?

alvast bedankt voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 10 jun 2015 11:08

Die contracten moeten onmiddellijk overgedragen worden op uw ex. Als hij niet meewerkt, zet ze dan stop. Het staat op uw naam, dus u moet betalen, ongeacht wie de werkelijke verbruiker is.

anyanka
Topic Starter

#3 , 10 jun 2015 11:23

Ik zal hier zeker voor kijken, nu.
Heb je enig idee wat de gevolgen kunnen zijn indien ik mijn domicilie reeds zou verplaatsen?
Aanvankelijk was het omdat ik anders het huis niet meer in mocht, dacht ik, maar ik kan in werkelijkheid al lang het huis niet meer in, zonder dat hij de deur open doet.
En mss kan ik dan ook makkelijker verantwoorden dat bepaalde kosten niet meer op mij worden verhaald?

Reclame

anyanka
Topic Starter

#4 , 10 jun 2015 11:24

de facturen van de voorbije 5 maand, zal ik nu waarschijnlijk wel moeten voor opdraaien? (aangezien deze op mijn naam staan EN ik er gedomicilieerd ben?)

LeenW

#5 , 10 jun 2015 11:30

Zelfs als u er niet meer gedomicilieerd bent, kunnen ze de kosten op u verhalen. Het contract staat immers enkel en alleen op uw naam. Ik denk dat van domicilie veranderen hier dus weinig gaat uithalen.

anyanka
Topic Starter

#6 , 10 jun 2015 11:37

pijnlijk nieuws. Nu begrijp ik waarom hij alle betalingen die op mijn naam staan, gewoon laat liggen.
Zouden er bepaalde nadelen kunnen zijn voor mij indien ik mijn domicilie toch reeds wijzig? (los van de facturen)

anyanka
Topic Starter

#7 , 10 jun 2015 16:30

even verder info mededelen die ik via advocaat kreeg. Misschien heeft hier later iemand nut van...

Ik moet asap alle nutsvoorzieningen op de hoogte brengen en vragen aan mijn ex partner of hij deze wenst over te nemen. Indien hij dit niet wenst, moet ik alles onmiddellijk afsluiten. De vorige facturen staan op mijn naam, dus zullen die maatschappijen dit bij mij komen halen.
Indien ik dit op mijn ex wil verhalen, zal dit eventueel lukken via procedure en indien ik kan aantonen dat ik daar niet meer woonde en hij dus de enige was die nut had van die zaken. (aan de hand van vb. domiciliewijziging, verbreken wettelijk samenwonen,...)

wat de domicilie zelf betreft:
Dit moet ik enkel op de 'echtelijke woning' laten, indien ik zelf toch nog het huis zou willen overnemen. (Dit is hier absoluut niet het geval)
Of indien er nog zaken zijn waarvoor ik absoluut in de woning moet, ook zonder de toestemming van mijn ex. Enkel indien mijn domicilie daar staat kan hij mij wij wet onmogelijk de toegang weigeren.

Wie weet zal er iemand nog nut hebben aan die info in de toekomst...

j.demoor

#8 , 12 jun 2015 11:29

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

‘Ondertussen laat mijn ex de facturen van de kosten, zoals electriciteit, onbetaald, want deze staan allemaal op mijn naam’
Toon die schuldeisers aan dat u daar niet meer gedomicilieerd bent en zeg uw nutscontracten met hen op. Wat u hen verschuldigd bent tussen uw verlaten van de woning en het schrappen van uw domicilie dient u te verhalen op uw ex-partner.

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot het gemeenschappelijk vermogen van de echtgenoten, een nalatenschap of een onverdeeldheid behoren, worden gevorderd :1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin en...Art.1149.De verzegeling wordt van de vrederechter gevorderd, hetzij bij verzoekschrift, hetzij bij een mondelinge verklaring, waarvan de griffier akte opmaakt...”(Gerechtelijk Wetboek). Zie vervolgens art.1175 inzake boedelbeschrijving.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”