beste leden,
begin dit jaar zijn mijn vriend en ikzelf uit elkaar gegaan. Wij waren wettelijk samenwonend (+/- 3 jaar) en kochten een 4-tal jaar geleden samen een woning (50-50).
Ik ben na de breuk verhuisd naar een appartementje. In principe is het de bedoeling dat hij de woning zal overnemen, alsook de hypothecaire lening en alle kosten.
Deze akte is nog niet getekend, daar de bank niet akkoord was met de overname van de hypothecaire lening zolang de groene lening voor de zonnepanelen ook nog open staat.
Nu zoeken we een oplossing om deze af te betalen in 1 keer.
Ondertussen laat mijn ex de facturen van de kosten, zoals electriciteit, onbetaald, want deze staan allemaal op mijn naam (en niet op beiden). Ik vind dat hij deze zou moeten bekostigen, doordat hij mij van dag 1 de deur heeft uitgezet en bij hoog en laag schreeuwde dat hij het huis zou overnemen (zonder enige vergoeding nota bene) en ik niets meekreeg, behalve mijn kleren.
Ik ben akkoord gegaan dat hij het huis zou overnemen, zonder mij te moeten vergoeden doordat ik als kleine zelfstandige nooit evenredig aan zijn hoog loon heb meegedragen aan de kosten. Fair is fair.
In 3 jaar tijd is de waarde van het huis ook niet gestegen en zal er dus geen meerwaarde zijn (tov de nog af te betalen lening).
Mijn domicilie werd nog niet aangepast op aanraden van de notaris, doordat ik enkel hierdoor nog legaal het recht heb om het huis binnen te gaan (om klein persoonlijk gerief). De sleutel heb ik al moeten afgeven, onder lichte dwang van mijn ex.
Maar nu vraag ik me af of hij de facturen zomaar onbetaald kan laten als deze op mijn naam staan en aangezien mijn domicilie er nog staat? Ik vrees nu dat hij me zal proberen opschepen met torenhoge facturen die reeds dateren van 4/5 maand terug...
Wat kunnen de gevolgen zijn indien ik toch mijn domicilie verplaats naar mijn gehuurd appartementje?
alvast bedankt voor de hulp