niet meer samenwonend, wat te doen met eigendom?

koffiefanaat
Topic Starter
Berichten: 1

niet meer samenwonend, wat te doen met eigendom?

#1 , 06 okt 2007 12:28

hallo iedereen,
een vijftal jaar geleden leer ik iemand kennen die door haar vorige vriend gedumpt werd terwijl ze zwanger was. Ik werd stapel verliefd op haar en we besluiten van samen te wonen. Als het kindje geboren werd begon ik na te denken om een eventueel een huis aan te kopen en doen we dus een aanvraag om een lening af te sluiten, de lening werd geweigerd doordat mijn vriendin op de zwarte lijst stond ( waar ik niets van wist ). Daar ik in staat was door de vele uren dat ik werkte de lening op mijn naam alleen af te sluiten heb ik dat dan ook gedaan. Bij de notaris hebben we het huis wel op allebei de namen geplaatst.
Maar het sprookje bleef niet duren, we zijn een zestal maanden geleden uit elkaar gegaan door redenen die ik jullie maar zal besparen.
Ik krijg dus deze week een mooie brief in de bus van een advocaat om een regeling te treffen om haar deel van het huis uit te betalen en daar haar naam niet op de lening staat zou ik geen aanspraak kunnen maken op de helft van de reeds door mij betaalde maandelijkse afbetalingen.
Nu moet ik erbij vertellen dat we altijd onze eigen rekeningen hebben gehouden en dat in de vier jaar dat we samenwonend waren ik altijd alle betalingen heb gedaan, mijn vriendin moest enkel instaan voor een deel van voeding, dat had gewoon te maken dat zij enkel een minimum inkomen had als samenwonende.
Ik kan nu nog altijd alles betalen zoals het moet maar heb einde de maand niets meer over om een deel van het huis aan haar uit te betalen en ik vrees dat ik zal genoodzaakt worden het huis te verkopen.

Kan er volgens u door het feit dat ik altijd alle kosten voor het huis heb afbetaald geen manier zijn dat ik het huis kan houden en dat ik daar geen deel moet van uitkeren?
Momenteel een advocaat raadplegen kan ik financieel niet.

Ik kijk uit naar jullie reactie,
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 09 okt 2007 18:16

‘Bij de notaris hebben we het huis wel op allebei de namen geplaatst.’ houdt in dat u beiden in onverdeeldheid eigenaar bent van het huis.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...“(Burgerlijk Wetboek).
Als daarbij de ene medeeigenaar het deel van de andere niet koopt dan zal dit leiden tot openbare verkoping.

‘Behoudens andersluidende bedingen tussen partijen,kan de huurder,bij toepassing van het algemeen rechtsbeginsel dat niemand zich ZONDER OORZAAK ten koste van een ander mag VERRIJKEN,tegenover de verhuurder aanspraak maken op vergoeding van verbeteringen door hem aan het verhuurde goed aangebracht...‘(Cass. 18 april 1991,Bull. 1991,740,noot,Res.Jur.Imm. 1991,205).

Zie zonodig ook : COUN,D.,Onverschuldigde betaling en verrijking zonder oorzaak:Een kans voor ‘vergeten schuldeisers’ bij vereffening?,R.W.2005-06,845-850.

Op analoge wijze kan u pogen de afbetalingen van de lening alleen door u gedaan te verhalen op de opbrengst van het huis,vooraleer deze te verdelen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”