Alimentatie bedrag

DidierD
Topic Starter

Alimentatie bedrag

#1 , 25 mar 2015 10:17

Hallo Allemaal,

Mijn vriendin en ik gaan uit elkaar omdat het niet meer ging door contante ruzies. Ons huis is verkocht en ik hoop terug iets te kunnen kopen.
We hebben ondertussen 3 kinderen, 8 jaar met ODD probleem, 4 jaar en 2 jaar met een motorische achterstand (dus kine elke week)

Ze vraagt dat ik de kinderen om 2 weken een weekend bij houd en 550€ aan alimentatie. Dit lijkt mij eerder veel aangezien ze nog een document heeft laten opmaken bij de notaris waarin dat alle extra kosten nog is verdeeld worden in 2 plus nog aanpasbaar aan index.

Mijn berekening is het volgende:
Ik: verdien net 1650 (zonder kinderen te laste)- 550(alimentatie) = 1100€ ( Hiermee zou ik nog moeten leven en ook een lening moeten aangaan.
zij: verdient net 1400(3 kinderen ten laste dus kwassie geen belastingen betalen) + 550 (alimentatie) + 520 (kindergeld)= 2470€

Het verschil tussen beiden is enorm. Ik heb een beetje rond gevraagd bij kennissen en die 550 ligt duidelijk hoger dan bij het gemiddelde.

Wat is jullie mening hiervan ? Zou ik beter geen advocaat nemen om dit bedrag aan te vechten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DidierD
Topic Starter

#2 , 25 mar 2015 13:26

k heb eens een test gedaan met de Pareto simulator. Deze simulator werd samen met de gezinsbond gemaakt. Dit kan zelf bij de familie rechtbank gebruikt worden.En volgens de gegevens zou ik enkel 104€ moeten betalen en daarna elke buitengewone kosten moeten verdeeld worden in 2. Ik ga vanavond eens alle kosten berekenen en de simulatie eens overdoen. Maar het lijkt me wel duidelijk dat 550 ver boven ligt het normale bedrag.

Het is niet omdat er kinderen zijn dat daarom de vader gedoemd moet zijn om nauwelijks over te leven. Ik moet nog een kans krijgen om zelf een woning te kopen.

duma

#3 , 26 mar 2015 08:40

Waarom ga je niet voor week/week? Geen alimentatie en een even groot deel in de opvoeding?

550 is inderdaad veel als je dan ook nog eens bijzondere kosten gaat delen!

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 mar 2015 10:04

Wel een opmerking: de 550 euro/maand is aftrekbaar van de belastingen. U zal dus een héél stuk minder belastingen betalen. Indien u correct wil zijn, moet u dit dus ook in rekening nemen.

Niemand zegt overigens dat u een lening hoeft aan te gaan voor een woning. De meeste alleenstaanden met kinderlast (of toch betalend voor kinderen) zijn niet in staat om een woning te kopen en daarvoor te lenen. De lening op zich is geen argument, ook je ex zal geen lening kunnen aangaan voor een woning.

Wat verstaat je ex onder "extra kost": zijn ook de "normale" kine-beurten een extra kost?

104 euro voor 3 kinderen lijkt me wel een héél laag bedrag. Houdt die simulator ook rekening met ODD en dergelijke?

Beste "financieel-gelijkwaardige"-oplossing is natuurlijk gewoon een week om week.

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 26 mar 2015 10:13

Art. 203 B.W. zegt dat u moet bijdragen in de kosten in verhouding tot uw middelen. Het is moeilijk om op voorhand uitspraak te doen, maar 550 EUR op een inkomen van 1650 (1/3) lijkt mij inderdaad nogal hoog.

Anderzijds wordt er vaak opzettelijk te veel gevraagd om zo onderhandelingsruimte te creëren.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ikke67

#6 , 08 apr 2015 23:09

het kan zijn dat hij een mooi deel over houd van de verkoop van de woning en mits wat bij te lenen kan hij misschien terug een eigendom verwerven.
een huis huren om zijn 3 kids te slapen te leggen kost ook zeker min 650 euro/maand.
de hypotheek kan hij ook fiscaal inbrengen, dus als het kan zou ik er zeker voor gaan.

Madeliefje35

#7 , 09 apr 2015 12:39

Wel een opmerking: de 550 euro/maand is aftrekbaar van de belastingen. U zal dus een héél stuk minder belastingen betalen. Indien u correct wil zijn, moet u dit dus ook in rekening nemen.
80% op het bruto belastbaar inkomen, is gelijk aan +/- 40% netto dat je terug krijgt.

Niet vergeten dat de ex-partner dit bedrag niet moet inbrengen op de belastingen en zij bovenop dit bedrag nogmaals het kind ten laste heeft en als alleenstaande een verhoging heeft op belastingsvrije som, die dubbel is (op de belastingsbrief dan)

Adriana

#8 , 10 apr 2015 11:54

80% op het bruto belastbaar inkomen, is gelijk aan +/- 40% netto dat je terug krijgt.

Niet vergeten dat de ex-partner dit bedrag niet moet inbrengen op de belastingen en zij bovenop dit bedrag nogmaals het kind ten laste heeft en als alleenstaande een verhoging heeft op belastingsvrije som, die dubbel is (op de belastingsbrief dan)

klopt dat wel? dat als je alimentatie ontvangt voor je kinderen je die NIET moet aangeven bij de belastingen??

Madeliefje35

#9 , 10 apr 2015 13:32

ja, dit klopt.

Het is zelf zo dat je normaal gezien als ouder van ontvangende alimentatie voor je kinderen, je aan de belastingdienst een belastingbrief voor je kind moet aanvragen en daarop de alimentatie moet invullen.
Dit is niet nodig zolang ze een bepaalde leeftijd hebben en als ze geen vakantiejob doen, maar als ze deze wel doen, dan moet dit normaal gezien door de kinderen worden aangegeven.

Volgende info heb ik hierover gevonden :

http://financien.belgium.be/nl/particul ... houdsgeld/" onclick="window.open(this.href);return false;

4.Mijn minderjarig kind krijgt onderhoudsgeld van mijn ex-partner. Hoe moet ik dat aangeven?

Het onderhoudsgeld dat kinderen ontvangen moet nooit worden toegevoegd aan de inkomsten van degene die de storting ontvangt (bijvoorbeeld een ouder). Het onderhoudsgeld vormt immers een eigen inkomen van de persoon aan wie het wettelijk toekomt.

U moet dat onderhoudsgeld dus nooit opnemen in uw aangifte: het moet aangegeven worden in de eigen aangifte van het kind, ongeacht diens leeftijd. Als u geen aangifteformulier ontvangen hebt op naam van uw kind én het jaarlijks bedrag van de uitkering overschrijdt het belastbare minimum (7.270 euro - inkomsten 2013), dan moet u er zelf een aanvragen bij uw taxatiedienst of de aangifte invullen via Tax-on-web Externe link voor kinderen vanaf de leeftijd van 12 jaar.

Adriana

#10 , 15 apr 2015 15:00

Ik heb bij de PB de ontvangen alimentatie wel aangegeven, 3600 euro. Het betreft alimentatie voor de kinderen.
Wordt op mijn belastingbrief vermeld onder 'diverse inkomsten' 2880 euro (80% dus)

Ik moest uiteindelijk redelijk wat terugbetalen, misschien omwille van dit bedrag.

Kan ik dit nog rechtzetten of een nieuwe berekening aanvragen?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”