Huwelijk en persoon ten laste (bedrijfsvoorheffing)

Angelke1
Topic Starter

Huwelijk en persoon ten laste (bedrijfsvoorheffing)

#1 , 27 feb 2015 14:47

Beste,

Heeft iemand een woordje uitleg op het volgende:

in april gehuwd in buitenland, echtgenoot buitenlandse afkomst.
Sinds september is hij in belgie, geen inkomen.

Nu sinds 2015 wordt minder bedrijfsvoorheffing afgehouden op mijn loon omdat hij als echtgenoot zonder beroepsinkomsten bij mij staat.

Maar wat met 2014, heb ik eigenlijk maanden teveel bedrijfsvoorheffing betaald? of geld: jaar van huwelijk wordt je als alleenstaande beschouwd en steken ze die bedrijfvoorheffing in hun zakken? ;)

en wat als hij nu in 1 van de volgende maanden begint te werken?

alvast bedankt
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sibi

#2 , 27 feb 2015 15:27

Voor het jaar van het huwelijk beschouwt de administratie gehuwden in principe fiscaal als alleenstaanden.
Je zal elk apart dus voor aanslagjaar 2015 een belastingsaangifte moeten indienen.
En jij zal voor inkomstenjaar 2014 geen recup van belastingsgelden ontvangen voor het feit dat je gehuwd bent in 2014 en je echtgenoot toen werkloos was.

Die bedrijfsvoorheffing steken ze niet bepaald in hun zakken hoor... voor kinderen en de verhoging van de belastingvrije som gaat men bijvoorbeeld andersom te werk.
Is je kind op 31/12/20xx geboren, dan beschouwt de administratie je kind als zijnde ten laste voor héél het inkomstenjaar 20xx. ;)

Angelke1
Topic Starter

#3 , 27 feb 2015 15:37

dus negen maanden teveel bedrijfsvoorheffing betaalt, maar niets wordt verrekend in de belastingen? ben er vet mee :p

en 2015 dan? vanaf dat hij zou beginnen werken, krijg ik nog steeds meer nettoloon (bedrijfsvoorheffing) verandert niet. dat zal dan wel worden verrekend in de belastingen? want ik krijg dan eigenlijk een jaar teveel bedrijfsvermindering

Mvg

Reclame

Joeri_J

#4 , 27 feb 2015 16:16

Er is een verschil tussen: geregistreerd als gehuwden voor de belastingen. (geld altijd vanaf volgende 01/jan...)
en tussen het feit dat je man ten laste is en het huwelijks coëfficiënt ervoor zorgt dat je minder belasting moet betalen (als gehuwde)

Doordat je partner ten laste is zal je werkgever deze vermindering toepassen...
Vanaf je partner niet meer ten laste is moet je uw werkgever inlichten en zal deze bedrijfsvoorheffing teruggezet worden en krijg je terug evenveel...
(doe je het niet, word het sowieso verrekend op je belastingbrief, waar dan een correctie gedaan word...)

wanton

#5 , 27 feb 2015 19:52

Voor 2014 heb je nog een aangifte te doen binnenkort als "gehuwd in 2014". Je moet tevens aanduiden dat je partner minder dan 3.070 € inkomen had. aankruisen : code 1002 + 1003 + 1004. In dat geval is er een compensatie in uw voordeel door een verhoogde vrijstelling.Resultaat : ong 400 €. Alle voorheffingen worden wel verrekend, dus ventueel te veel krijg je terug.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”