huis kopen in onverdeeldheid met E.V. - wettelijk stelsel

yves_d
Topic Starter

huis kopen in onverdeeldheid met E.V. - wettelijk stelsel

#1 , 12 feb 2015 20:24

Hallo beste mensen,

aangezien ik niet direct het antwoord wist te vinden op mijn vraag bij andere bronnen heb ik beslist het eens op juridischforum te proberen.

Ik ben sinds enkele maanden getrouwd volgens het wettelijk stelsel.
Wij willen graag een huis aankopen.

Echter, op het moment van de trouw (voor) had ik +/- 100.000 EUR (spaar+zichtrekening).
Mijn vrouw had in totaal nog minder dan 1000 EUR.
De situatie is ondertussen nog steeds ongeveer hetzelfde.
Dit stoot mij toch wel tegen de borst, aangezien zij ook wel de mogelijkheid gehad heeft om te sparen in het verleden, maar beslist heeft andere dingen met haar geld te doen.

Er is geen huwelijkscontract gemaakt, maar ik kan wel met rekeninguittreksels bewijzen dat ik deze 100.000 EUR reeds bezat voor het huwelijk.

Overgaan naar scheiding van goederen vind ik ergens niet eerlijk, aangezien mijn vrouw vermoedelijk meer in het huishouden zal doen dan ik in de toekomst.

Ik dacht er misschien op de volgende manier een mouw aan te passen:

Stel, wij kopen nu een huis ter waarde van 300.000 EUR, is het volgende dan mogelijk:
- Ik herinvesteer mijn 100.000 EUR eigen vermogen, daarmee ben ik eigenaar voor 33%.
- De overige 77% wordt door ons beide aangekocht en is dus gemeenschappelijk goed.

Is dit mogelijk als je getrouwd bent onder het wettelijk stelsel, zonder huwelijkscontract?

Indien in de toekomst iets fout zou lopen in het huwelijk,
komt mij dan sowieso 66% van het huis toe (33% + 77/2%)?
Of is het mogelijk dat ik toch nog alles verlies bij een geschil?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 14 feb 2015 15:27

U kan bij de notariële akte laten beschrijven dat in de aankoop 100.000 middelen komen uit herbelegging eigen vermogen. dat kan ook bij wettelijk stelsel. het wettelijk stelsel voorziet trouwens dat alle eigendommen van voor het huwelijk, alsok schenkingen en erfenissen eigen blijven.
Dat betekent inderdaad dat bij een eventuele echtscheiding u 2/3 van de waarde toekomt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”