Gevolgen situatie ouders bij inwonend werkend kind

Andalouse
Topic Starter

Gevolgen situatie ouders bij inwonend werkend kind

#1 , 06 feb 2015 23:44

Hallo iedereen,

Nu ik de arbeidsmarkt heb betreden wil ik graag een paar dingen te weten komen over de financiële situatie van mijn ouders. Ik zal eerst kort onze thuissituatie schetsen.

Vader: gepensioneerd
Moeder: fulltime huisvrouw
Broer: -18 en dus nog ten laste
ik: recent aan het werk: sinds november 2014.

Vroeger hadden wij het statuut van de verhoogde tegemoetkoming bij de ziekenfonds. Nu hebben mijn ouders een brief gekregen waarin gestipuleerd staat dat hij niet meer dan een bepaald bedrag mag verdienen om hiervan te kunnen genieten. Deze brief hebben zij gekregen omdat de huissituatie is gewijzigd (ik heb me als apart lid ingeschreven bij de mutualiteit). Zijn pensioen en kadastraal inkomen opgeteld zitten onder het plafond, dus op het eerste gezicht allemaal goed en wel. Maar op die documenten stond ik er niet op vermeld. Wordt mijn inkomen ook mee in rekening gebracht om te bepalen of hij het statuut voor de verhoogde tegemoetkoming krijgt? Maak ik nog deel uit van het huishouden?

Heeft het feit dat ik werk en nog bij mijn ouders inwoon ook invloed op zijn pensioen? Hij heeft nu dus nog maar 1 kind ten laste, en mijn moeder omdat zij geen enkele vorm van uitkering krijgt.

Alvast bedankt voor jullie deskundige raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 07 feb 2015 11:56

Beste,

eeven kijken bij https://www.socialsecurity.be/CMS/nl/ci ... TH_4_5.xml" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 09 feb 2015 11:10

Beste

Maak een onderscheid tussen de verschillende regelingen.

1. Verlaagde solidariteitsbijdragen

Dit voordeel geniet u slechts zolang u werkt binnen uw contingent van 50 dagen. Daarbuiten betaalt u de gewone socialezekerheidbijdragen.

2. Kinderbijslag

Als inwonend kind mag u per kwartaal maximaal 240 uur werken. Werkt u meer, dan verliest u uw recht op kinderbijslag.

3. Ten laste zijn van de ouders

Verdiende u meer dan 3.110,00 EUR, dan bent u niet meer ten laste van de ouders. Dienen de ouders een gescheiden aangifte in, dan mag u maximaal 4.490 EUR verdienen. Een gehandicapt kind mag maximaal 5.700 EUR verdienen (inkomsten 2014, aanslagjaar 2015).

Verdient u meer, dan zullen de ouders meer belastingen moeten betalen

4. Eigen belastingen

Vanaf dat je 7350 EUR netto-inkomen hebt, moet je ook zelf nog eens belastingen betalen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”