Samenwonen in het huis van partner, onroerende voorheffing

Katia123
Topic Starter

Samenwonen in het huis van partner, onroerende voorheffing

#1 , 03 feb 2015 12:12

Hallo,

Ik heb 2 kinderen ten laste en ga samenwonen in het huis van mijn partner.
Ik heb zelf een woning, enige eigenaar, en geniet van de korting op de voorheffing.

Als ik mijn woning verkoop, kan mijn partner voor zijn woning genieten van de korting voor zijn onroerende voorheffing als we gaan samenwonen (kinderen blijven ten laste van mij)?
Of is het belangrijk om hier wettelijk samen te wonen/ te huwen?

Bedankt!
Katia

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 feb 2015 20:05

over welke korting gaat het? Niet alle kortingen hangen vast aan de gezinssamenstelling, sommigen aan het huis.

wanton

#3 , 03 feb 2015 21:52

over welke korting gaat het? Niet alle kortingen hangen vast aan de gezinssamenstelling, sommigen aan het huis.
JPV, bij twee kinderen of meer ten laste wordt er idd een vermindering toegekend voor onroerende voorheffing.

De site van onroerende voorheffingen vermeldt enkel dat de vermindering wordt toegekend aan 'kinderbijslaggerechtigde' kinderen die hun domicilie hebben in de woning waar de vermindering voor wordt toegekend. Deze vermindering is immers automatisch verworven. Voor dit jaar is het te laat omdat zij op 4 januari op dat adres moesten wonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

moonlady

#4 , 05 feb 2015 08:34

wanneer het adres van uw kinderen op de woning van uw vriend gezet wordt, dan zal hij op zijn onroerende voorheffing de vermindering krijgen. U kan het dan met hem bespreken, dat hij het aan u teruggeeft, indien u dat wenst.

j.demoor

#5 , 05 feb 2015 11:25

“Artikel 257(aj. 2014) Op aanvraag van de belanghebbende wordt verleend:...3° een vermindering van onroerende voorheffing in verband met het onroerend goed dat wordt betrokken door het hoofd van een gezin met ten minste twee kinderen in leven...Die vermindering bedraagt 10 pct voor ieder niet gehandicapt kind ten laste...”(Wetboek Inkomstenbelastingen).

“...6. De in de wet bedoelde belastingplichtige is dus diegene die de verantwoordelijkheid en de last van het gezin draagt, diegene die gezinshoofd is.”[Circulaire nr. Ci.RH.331/594.501 (AOIF Nr. 65/2010) dd 25.10.2010].
“Het begrip gezinshoofd en de verblijfplaats worden bepaald door het rijksregister”(http://be.brussels/files-nl/regionale-b ... hting-2014" onclick="window.open(this.href);return false;).U kan hiervan gebruik maken,ook al woont u niet in Brussel.

Uw partner blijft de enige schuldenaar van de onroerende voorheffing op zijn onroerend goed en heeft geen twee kinderen in leven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

moonlady

#6 , 05 feb 2015 13:09

mijn partner is eigenaar van de woning waar ik met de minderjarige kinderen van mij woon. Ik ben wel gezinshoofd op het adres waarvan mijn partner eigenaar is. Ikzelf ben eigenaar van een woning die ik verhuur. De onroerende voorheffing van de woning die ik verhuur, geeft geen vermindering voor mijn minderjarige kinderen. Indien mijn huurders 2 minderjarige kinderen zouden hebben, dan zou ik die vermindering op mijn onroerende voorheffing krijgen en moet ik die eigenlijk afgeven aan mijn huurders. De vermindering voor minstens 2 minderjarige kinderen op mijn adres wordt in mindering gebracht van mijn vriend zijn rekening onroerende voorheffing omdat ze op zijn adres zijn ingeschreven. Deze uitleg om te illustreren hoe het in de praktijk werkt.

wanton

#7 , 05 feb 2015 17:00

De site van onroerende voorheffingen vermeldt enkel dat de vermindering wordt toegekend aan 'kinderbijslaggerechtigde' kinderen die hun domicilie hebben in de woning waar de vermindering voor wordt toegekend. Deze vermindering is immers automatisch verworven. Voor dit jaar is het te laat omdat zij op 4 januari op dat adres moesten wonen.
Ik herhaal dus mijn stelling : als er twee minderjarige kinderen in huis zijn wordt de onroerende voorheffing verminderd. Die wordt toegekend aan de bewoner, eigenaar of huurder.
En het is geen 10 % per kind. Tegenwoordig is de vermindering in een vaste coëfficiënt uitgedrukt , die vermenigvuldigd wordt met het totaal aantal opcentiemen. Zijnde 100 (van het gewest) plus provinciale en gemeentelijke opcentiemen.
De coëfficiënt voor 2 kinderen is 7.59 €. De totaliteit van opcentiemen voor vb. Duffel is 1540. Vermindering : 7.59 x 15.40 = 116.89 €.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#8 , 06 feb 2015 11:26

Voor het aanslagjaar 2015 geldt in het Vlaams Gewest :
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#9 , 06 feb 2015 18:16

Op deze site vind je de recentste gegevens : aanslagjaar 2014.

De vermelde bedragen zijn anders dan die van 2009. Die voor aj 2015 zijn nog niet gepubliceerd , misschien worden ze niet geindexeerd , zoals in andere barema's!
Op deze site kan je al simulaties berekenen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”