Radeloze alleenstaande mama met kind

inneke0205
Topic Starter
Berichten: 5

Radeloze alleenstaande mama met kind

#1 , 01 feb 2015 17:17

Beste,

Sedert 17 januarie 2013 (onofficeel langer) woon ik feitelijk samen met de niet erkende biologische vader van mijn reeds 4.5 jarige dochter. (te lang om dit verhaal te vertellen)
Wij ( ik en mijn dochter ) wonen samen met hem omdat ik rond die periode gemiddeld 450 euro per maand moest betalen aan kinderopvang met een loontje van om en bij de 1300. Kinderopvang op basis van inkomen was en is waarschijnlijk nog steeds een wachtlijst om U tegen te zeggen. Kortom hij bood mij onderdak omdat en kinderopvang en huishuur betalen mijn doodsteek had geweest. We hadden ook onderlinge afspraken gemaakt om de samenleving zo vlot mogelijk te laten verlopen en waren er beiden mee akkoord. Nu blijkt hij zich niet aan die afspraken te houden en heeft hij reeds een relatie ( waar ik voor alle duidelijkheid geen problemen mee heb, het moest er ooit eens van komen) maar nu wilt hij dat ik tegen eind deze maand ten laatste midden volgende maand verhuis met mijn dochter. Geen waarborg en geen inboedel. Je kan je wel voorstellen dat ik ten einde raad ben. Kan hij dit zomaar mits ik een dochtertje heb? Kan ik er niets aan doen zodat hij mij meer tijd moet geven om op men pootjes terecht te komen want in mei heb ik namelijk mijn vakantiegeld. Dit en een maand loon geeft mij de kans om bij hem weg te gaan. Die wilde hij mij ook eerst geven maar nu is hij plots van gedacht veranderd en geeft hij mij nog maar anderhalve maand.

Kan iemand mij raad geven alstublieft?
Alvast bedankt,
mvg, Inneke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naernaut
Berichten: 99

#2 , 01 feb 2015 17:56

Staan jou domicilie en die van jou dochter op zijn adres? belangrijk detail.

inneke0205
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 01 feb 2015 19:17

ja ons adres staat hier

Reclame

naernaut
Berichten: 99

#4 , 01 feb 2015 19:27

Ik vermoed dat hij u er niet buiten kan zetten gezien u er ingeschreven staat en het zodoende uw gezinswoning is. Ik heb echter onvoldoende kennis om u hierbij de juiste wetteksten e.d. aan te halen.
Volgens mij kan uw domicilie enkel geschrapt worden ambtshalve, dan dient hij te bewijzen dat u er niet meer woont, wat dus niet mogelijk is aangezien u er nog woont?
Het is ook mogelijk iemand de gezinswoning te doen verlaten doch hiervoor dient u een aangetekend schrijven te ontvangen met uiterlijke termijn etc.

Zolang uw domicilie niet van dit adres word geschrapt kan hij u niet de toegang verbieden.

naernaut
Berichten: 99

#5 , 01 feb 2015 19:31

lees ook eens de uitleg van duma in http://www.juridischforum.be/forum/view ... e+verlaten" onclick="window.open(this.href);return false;
de situatie is niet volledig analoog doch gezien het over domicilie gaat kan je mijn antwoorden er wel aan stroken.

inneke0205
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 01 feb 2015 20:17

Ik woon er inderdaad nog steeds ja. Aangetekend schrijven heb ik nog niet ontvangen. Enkel mij per sms gemeld dat ik eind februari ten laatste midden maart hier weg moet zijn. Ik sta wel niet mee in het huurcontract. Hij woonde hier reeds al. Dus buiten dat ons (ik en mijn dochter) adres hier staat er niets op papier.

naernaut
Berichten: 99

#7 , 01 feb 2015 20:32

zoek misschien eens info over bezetting ten bede, de vorm van samenwonen als er geen contract bestaat.

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 01 feb 2015 20:40

Zal om u buiten te krijgen, u hebt geen huurcontract maar het is een bezetting ten bede, zo wie zo een AS zijn waarna hij naar de vrederechter zal moeten dus na de AS nog zeker een maand... als u geen onderkomen hebt zal door vrederechter OCMW dienen ingeschakeld te worden - ook OCMW voor eventuele bijstand zoeken onderdak en financiële steun. Het is dus wel onmiddellijk te beëindigen als beide partijen overeenkomen anders hebt u toch de procedure
Gezien uw inkomen vermoedelijk een pro-deo advocaat.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 49&t=53683" onclick="window.open(this.href);return false;
http://balieantwerpen.be/nl/pro-deo/eer ... s-bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 03 feb 2015 11:34

“Art.625. Het recht van gebruik en het recht van bewoning worden gevestigd en gaan teniet op dezelfde wijze als vruchtgebruik.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Er is sprake van rechtsmisbruik als de eigenaars van een woning het recht van bewoning dat wijlen hun moeder had verleend aan haar toenmalige bejaarde levenspartner,weigeren te verlengen tot op het ogenblik dat deze laatste zijn intrek kan nemen in het door hem verhuurde appartement,en als de eigenaars hem zelfs geen termijn van respijt willen toekennen‘(Vred.Zomergem 27 juni 2014,R.W.2014-15,751).

Ik ga ervan uit dat geen termijn is bepaald voor de verleende bezetting ter bede,zodat ze op ieder ogenblik eenzijdig kan beëindigd worden,mits daarbij geen rechtsmisbruik te plegen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#10 , 03 feb 2015 12:32

Het recht om een overeenkomst op ieder ogenblik op te zeggen, is nog iets anders dan effectief personen uit hun woning zetten. Probeer maar eens krakers uit een huis te krijgen (die dus om te beginnen nooit toelating hadden om de woonst te betrekken), hiervoor moet men naar de Vrederechter.

mjers
Berichten: 1788

#11 , 12 feb 2015 16:35

Het is onmogelijk om om zonder tussenkomst van een recther iemand het huis uit te zetten, als die persoon daar gedomicilieerd staat.

Na de beslissing van de rechter is er minimumtermijn, meestal 6 maanden.

Dus ik zou zeker niet panikeren. Uw uitzettingstermijn zal bepaald worden door een rechter.

Franciscus
Berichten: 38739

#12 , 12 feb 2015 18:53

En mocht hij toch de sloten veranderen en u niet binnen kan DIRECT politie ter plaatse vragen.
Hij moet u binnen laten
Politie zal hiervoor een meldingsverslag maken geen PV of er moeten strafbare feiten gebeuren.

Ik hoop dat u ondertussen al contact het met een (pro deo) advocaat?

wijtwee
Berichten: 145

#13 , 16 feb 2015 09:19

ter info: als alleenstaande met een laag inkomen heb je voorrang bij de inkomensgerelateerde opvang. Je komt normaalgezien bovenaan de wachtlijst te staan en zou dus op korte termijn opvang kunnen vinden in dat systeem.

inneke0205
Topic Starter
Berichten: 5

#14 , 18 feb 2015 11:35

Hij heeft mij een week geleden een aangetekend schrijven gestuurd met daarin vermeld dat ik tot 10 maart 2015 de tijd heb om het pand te verlaten. Men dochter staat er niet eens in vermeld, enkel ik. Ga deze middag langs de juridische dienst op het justitiepaleis om na te gaan wat ik juist allemaal kan doen.

Franciscus
Berichten: 38739

#15 , 18 feb 2015 14:52

En alsu niet weg bent moet hij naar de vrederechter.
Als u niets hebt gevonden laat u kort voor het verstrijken van die termijn hem dat per AS en gewoon schrijven weten.
Enig idee waarom dochter er niet opstaat?
- de minderjarige valt onder uw verantwoordelijkheid.
- mogelijk tracht hij deze bij hem te houden ...maar hij is niet de wettelijke vader dus heeft geen ouderlijk gezag dus dat kan niet.
- bezit van staat dat wil zeggen hij heeft wel voor haar gezorgd gedurende X tijd .. maar dat vervalt als u en dochter verhuizen.
- u zal best baar ocmw gaan en trachten via sociale dienst een appartement te vinden mocht u 'onvermogend ' zijn om op de privé markt te huren

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”