Vergoeding voor vruchtgebruik?

evenstar
Topic Starter

Vergoeding voor vruchtgebruik?

#1 , 26 jan 2015 18:19

Hallo,
Dit is mijn situatie: ik woon feitelijk samen met mijn partner. Hij heeft 2 kinderen, ik heb er één. Hij is eigenaar van een huis, ik heb geen eigendom. Aangezien ik het mij niet kan permiteren een eigen huis te kopen en mijn partner toch wilt dat ik woonzekerheid heb, stelde hij het volgende voor:
Bij zijn overlijden zouden zijn kinderen zijn huis moeten verkopen en met 2/3 van de opbrengst een huis of appartement kopen voor mij waar ik dus het vruchtgebruik van zou hebben. Na mijn dood zou die woning terugkeren naar zijn kinderen.
Hij wil dit laten registeren bij een notaris, maar wil ook van mij dat ik vanaf heden iedere maand 150 € betaal als tegenprestatie voor dit vruchtgebruik. Dit geld zou naar zijn kinderen gaan.
Vraag: moet ik successierechten betalen bij het overlijden van mijn partner?
Is zijn vraag om maandelijks 150 € te betalen billijk?
Als er kosten zijn aan die nieuwe woning, wie moet die betalen?
Alvast bedankt voor de reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 jan 2015 18:39

Ik denk dat zo iets moeilijk in een akte is vast te leggen. Bovendien kan dit geïnterpreteerd worden als afspraken van de erfenis, wat niet is toegelaten.
De simpelste en goedkoopste - oplossing zou zijn dat jullie nu wettelijk gaan samenwonen waardoor jij , bij zijn overlijden, automatisch en levenslang het vruchtgebruik van de woning zou hebben. U hoeft daar geen successierechten op te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”