samenwonen wanneer 1ste vrouw overleden is

Suske
Topic Starter
Berichten: 2

samenwonen wanneer 1ste vrouw overleden is

#1 , 13 sep 2007 23:12

Wij willen gaan samenwonen, mijn eerste vrouw is overleden waardoor mijn huis voor de helft eigendom is van mijn (volwassen) kinderen. Kan ik mijn vriendin het vruchtgebruik over het hele huis geven? Kunnen we best wettelijk gaan samenwonen of hoeft dit niet, op fiscaal vlak zou dit voor ons wel een stuk duurder uitvallen. We dachten het met een testament te regelen maar vragen ons af hoe rechtsgeldig dit is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 sep 2007 19:20

Suske,

U kan uw kinderen niet onterven. Zij zullen bij uw overlijden de blote eigendom bekomen van het volledige huis. Maar indien U wettelijk gaat samenwonen , bekomt uw nieuwe partner steeds minimum het vruchtgebruik op de gezinswoning en de aanwezige huisraad.Bij trouwen zelfs het vruchtgebruik van alle goederen. Via testament kan U nog een stukje bijgeven.
Ik deel niet uw mening dat zoiets fiscaal duurder gaat uitvallen!

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Suske
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 15 sep 2007 09:37

Bedankt voor de info.
Indien we feitelijk gaan samenwonen kan het vruchtgebruik dan via testament geregeld worden of niet? Het is niet de bedoeling om de kinderen te onterven, het huis blijft later voor hen.

Suske.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”