huwen of niet

k'ke
Topic Starter
Berichten: 2

huwen of niet

#1 , 13 sep 2007 14:10

hallo,
ik heb een vraag.
ik ben een gescheiden vrouw en heb 1 kind uit deze vorige relatie.
ik ben nu 6 jaar samen met mijn huidige vriend.
hij heeft een stuk grond gekregen door een schenking van zijn ouders.
nu is mijn vraag: als we daarop zouden bouwen moeten we dan huwen met een contract of is een testament van mijn huidige partner voldoende om mij te beschermen dat bv bij overlijden van mijn partner ik uit dit huis gezet kan worden door zijn fam. en hoe zit het met mijn dochter, zal zij later dit huis kunnen erven. mijn partner heeft zelf geen kinderen.
alvast bedankt :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 13 sep 2007 17:47

A) Als zijn ouders niet meer leven, kan hij via een testament alles aan U geven en/of aan uw dochter.
Iemand die ongehuwd is, geen kinderen heeft en geen ouders meer kan vrij beschikken over gans zijn vermogen.

Trouwen moet U dan niet doen (om dergelijke redenen).

Gaat U mee (af)betalen in dat huis? Dan moet hij U toelating geven tot bouwen (te registreren akte).
De grond blijft dan van hem; het huis wordt dan van U en hem, elk voor de 1/2 (of een ander %; als U minder of meer dan de 1/2 zou betalen).

****************************************************
B) Als zijn ouders nog leven, dan moet U eerst (nu) nagaan hoe die schenking van de grond is gebeurd: als voorschot op erfenis of buiten erfdeel? Met vrijstelling van inbreng in natura of niet? Heeft hij broers of zusters in leven (of indien ze vooroverleden zijn, hadden ze kinderen die nu nog leven?)

Het spreekwoord zegt "gegeven is gegeven" maar dat is niet waar voor schenkingen zoals hier besproken. Bij zijn overlijden keert de grond terug naar de schenkers (of één van hen) als die nog leven!

Of U in geval B moet trouwen of niet, hangt af van de antwoorden op de vragen hierboven.

k'ke
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 14 sep 2007 16:21

dank u wel voor deze duidelijke uitleg
De Belgische wetgeving zit toch soms raar in elkaar hé :lol:

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”