Goedemiddag allemaal
Eind januari trouwen ik en mijn wettelijk samenwonende partner. We zullen enkel een burgerlijk huwelijk laten plaatsvinden. Dit willen we liefst doen zonder huwelijkscontract. In principe kunnen we dus leven met het wettelijk stelsel. Doch stelt er zich één probleem.
We hebben samen een huis gekocht in april 2014. Hiervoor hadden we beide een appartement dat we verkocht hebben. Het komt erop neer dat mijn vriendin meer 'over' had en dus meer ingebracht heeft in het nieuwe huis (ca 31 000 euro tov 28 000 euro). Daartegenover staat wel dat ik zo'n 1000 euro per maand meer verdien dus ook een stuk meer afbetaal van de lening. Aangezien we wettelijk samenwonend zijn en het huis voor 50/50 verdeeld is, kan ik uiteraard bij een eventuele scheiding niets recupereren van deze meerverdienste. Zij kan echter wel haar meer-inbreng recupereren (aangezien dit het resterende bedrag van een schenking betreft).
We hebben een Excel-file waarin de herkomst van zowel de 31 000 als de 28 000 vermeld staan. De 31 000 zijn dus voornamelijk overschotten van de verkoop van haar appartement (waarin in totaal 80 000 euro aan schenkingen in zit - 50 000 euro in het appartement en de overige 30 000 voor registratierechten en meubels/inrichting). De 28 000 van mij zijn spaargelden (die ik had voor het wettelijk samenwonen) en wat overschot van de verkoop van mijn appartement.
Kunnen we stellen dat onze te recupereren eigen gelden van voor het huwelijk dus 31 000 en 28 000 zijn? Beide bedragen zitten in het huis, dus bij een eventuele scheiding kan zij in het slechtste geval 3 000 euro extra van mij vragen?
Stel dat mijn ouders in de toekomst een kleine schenking doen, bijvoorbeeld ten voordele van het huwelijksfeest, al na het voltrekken van het burgerlijk huwelijk, blijft deze schenking dan ook van mij en komt dit eigenlijk bij de 28 000 euro eigen gelden? Hetzelfde geld voor de erfenissen veronderstel ik. Geldt dit ook als de schenkingen/erfenissen in het huis worden geïnvesteerd?
Kunnen we de Excel-file als een soort van onderhandse overeenkomst tekenen en bewaren zodanig dat bij een eventuele verdeling deze lijst als leidraad gebruikt kan worden?
Zoals jullie zien is het verschil vrij klein (slechts 3 000 euro volgens mij). Daarom vind ik het dus ook zonde om een huwelijkscontract te laten opstellen terwijl we eigenlijk toch grotendeels met het wettelijk stelsel akkoord gaan. Juist om te stellen dat de eigen inbrengen (31 en 28 000) gelijkgesteld worden (om die 3 000 euro verschil te voorkomen) lijkt het mij dan ook nutteloos om deze rompslomp te beginnen.
Graag jullie deskundige mening.