nieuw gezin/ huis van 1 eigenaar

pollo
Topic Starter
Berichten: 3

nieuw gezin/ huis van 1 eigenaar

#1 , 06 sep 2007 14:55

hoi,

momenteel ben ik aan het scheiden. de bedoeling is dat ik het huis van mijn ex overkoop. Maar...
ondertussen heb ik een nieuw vriendin in mijn leven. Een fantastische vrouw met kinderen.
Ik wil zekerheid dat ik het huis kan behouden indien deze nieuwe relatie ooit zou afspringen. Dus ik zou haar geen medeeigenaar van het huis willen laten worden. 1/2 van het huis is reeds door mij afbetaald.

Langs hare kant begrijp ik ook wel dat zij enige zekerheid wil over haar toekomst. Indien het dan ooit zou mislopen dat ze niet zonder iets op straat zou komen. Het is nu ook niet de bedoeling dat indien ik sterf dat zij het huis zou moeten verlaten.....

Momenteel betaal ik de lening af en de vaste kosten , zij betaalt het eten en het onderhoud.

Hoe wordt deze situatie opgelost door anderen?
wat met de beschrijvingskosten indien ik haar het overblijvend deel van de lening zou mee be?igenen? (dus 1/4 van het huis van haar )

graag hulp gevraggd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 06 sep 2007 19:57

Hey pollo

Of het financieel haalbaar is, moeten jullie natuurlijk zelf uitmaken, maar een mogelijkheid is dat je vriendin zelf een pand koopt (appartement,...) en dit verhuurt. De kosten die jullie samen hebben kunnen jullie dan in samenspraak verdelen onder elkaar. Zo doen vrienden van mij het. Daar had de man reeds eigendom voor ze een relatie hadden.

pollo
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 06 sep 2007 21:55

tja, mijn vriendin heeft qua financien niets op de de bank...alleen schulden... Die oplossing is uitgesloten vrees ik.

Maar in ieeder geval: BEDANKT

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 08 sep 2007 09:49

1/4 volle eigendom beschermt uw vriendin niet tegen een vordering van uw erfgenamen tot vereffening-verdeling van uw nalatenschap.

Binnen het wettelijk HUWELIJKsvermogensstelsel geldt : ?Art.1399.EIGEN zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking,erfenis of testament...Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de GEHELE nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij WETTELIJKE SAMENLEVING geldt : ?Artikel 745octies. ? 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad...?(B.W. en 28 MAART 2007. - Wet tot wijziging, wat de regeling van het erfrecht van de langstlevende wettelijk samenwonende betreft, van het Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”