aansprakelijkheid bij ongeval (dronken) bij wettelijk samenw

reynkust
Topic Starter

aansprakelijkheid bij ongeval (dronken) bij wettelijk samenw

#1 , 27 nov 2014 20:21

Stel deze vraag niet graag , doch ga het toch doen.
Een van mijn kinderen woont samen (wettelijk samenwonend)
De relatie begint te verslechteren, de man is 2 jaar werkloos en is regelmatig dronken.

Min vraag , veronderstel dat die man in dronken toestand een ongeval veroorzaakt (met dodelijke afloop) gaat mijn dochter dan voor de kosten moeten opdraaien of hoe zit dit wettelijk???
En wat kan zij hier tegen doen, als hij weigert van zijn gewoontes aan te passen.

Ze hebben 2 kinderen, kan men hun erfdeel ook aanslaan om kosten te delven.

Wat indien hij zelf overlijd bij het ongeval, wie dient dan te betalen???

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2014 20:29

Huwelijk, wettelijk samenwonen of gewoon samenwonen?

reynkust
Topic Starter

#3 , 27 nov 2014 21:30

wettelijk samenwonend zoals vemeld

Reclame

Franciscus

#4 , 27 nov 2014 22:36

uiteraard in eerste instantie de man zelf.
Dan gezien wettelijk samenwonend het vermogen dat ze beiden samen hebben.
In principe is dat alles wat in het huis staat behalve waarvan andere partner eigendom kan bewijzen ... anders zal hier voor de beslagrechter een procedure van revindicatie moeten opgestart worden.
Kinderen hebben er niets mee te maken want zij hebben pas een erfdeel als de persoon in kwestie is overleden.
Dat wil dus zeggen dat alle schulden eerst moeten betaald worden en dat er mogelijk niet veel langs vaderskant als erfenis overblijft.

PS kan uiteraard zo zijn bij gehuwden en naar de kinderen toe bij feitelijk samenwonenden.

reynkust
Topic Starter

#5 , 28 nov 2014 11:04

@Franciscus , dank u voor de info
Heb ergens gelezen dat er een maximum opstaat dat de verzekering kan terugvorderen?? Is dit zo?
Natuurlijk , als er niet voldoende geld is wordt de inboedel (die gezamenlijk is aangekocht) verkocht; begrijp ik.
Kan men ook de woning verkopen (gemeenschappelijk aangekocht 50 -50) , of enkel die 50 procent v d man.

Franciscus

#6 , 28 nov 2014 16:06

In principe wat van hem is en gemeenschappelijk
Is de man bereid om professionele hulp te zoeken vb naar ALTOX of zo.
U of uw dochter kunnen eens naar een CAW voor info http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false; voor de dichtbij zijnde.

Mochten er familiale problemen zijn die juridisch moeten opgelost worden via familierechtbank kan men bemiddeling aanvragen en evenzo dringende maatregelen naar vb gescheiden gaan wonen en bescherming van de kinderen ...zeker als er ook fysieke of psychische druk is ... BW art 203 ev
http://www.mensenrecht.be/node/982?page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/dringende-en-voorlo ... menwonende" onclick="window.open(this.href);return false;

PS indien zo erg drinken syndroom Korsakov zou zijn ...is het iemand met psychische problemen.

reynkust
Topic Starter

#7 , 28 nov 2014 18:29

Hij zou prof hulp moeten zoeken, doch die zoekt hij blijkbaar niet(hij mankeert niks zegt hij). Hij heeft x jaar gewerkt met mindervaliden, tot hij op zekere dag ontslagen is(beide oorzaak van de miserie misschien, nooit willen vertellen waarom). Niemand van de buren,familie mag weten van dit ontslag , dus iedereen denkt dat hij werkt. Dit verzwijgen heeft hemvolgens mij gedreven naar drank (werkloos en cafébezoek). Hij zoekt ook geen werk.
Doch via de kleinkinderen zijn we stilaan ingelicht over de ontstane toestand (ruzie over prullen, dronken thuiskomen...).Mijn dochter verkropt en vind haar werk een uitlaatklep.
Ze wil het allerbeste voor de kinderen (anders was ze al lang weg denk ik).

Ik stel alleen vast dat de situatie steeds erger word (dacht eerst aan iets tijdelijk) , vandaar ook mijn vraag wat de gevolgen zouden zijn bij een ongeval, maar de situatie wordt steeds erger (mijn dochter praat er nu zelf openlijk over, vroeger verzweeg ze het);

In alle geval bedankt voor de info , ga toch zelf eens gaan naar CAW. Wat kan ik als vader en grootvader anders doen???? Me bemoeien zal het misschien erger maken???

Bedankt

wanton

#8 , 28 nov 2014 18:45

De kosten en schulden tengevolge van oorzaak van en ongeval, zijn steeds persoonlijke schulden. Ook voor gehuwden in het wettelijk stelsel. Bovenien, wettelijk (of feitelijk) samenwonenden leven in een stelsel van scheiding van goederen. De kosten zullen dus steeds verhaald worden op het vermogen van de schuldige. Is ook zo voor vb. verkeersboetes , die zijn niet gemeenschappelijk. Het probleem is altijd : wat is van die partner? Dat bepaalde eigen goederen (bank, auto) kunnen bepaald worden, is gemakkelijk. Moeilijker als er goederen onverdeeld zijn of in gemeenschap. Daarvan komt de helft ook in aanmerking waardoor de andere partner toch de nodige problemen heeft.
Ik heb mij een aantal jaren geergerd aan een slecht advies. Iemand had zelfmoord gepleegd door onder een trein te springen. De NMBS stuurt een rekening voor 'overlast' : vertragingen, opruiming , enz. Bedragen van 80 à 100.000 € zijn aan de orde. De familie en kinderen werden aangeraden zo snel mogelijk de erfenis te weigeren. In plaats van 'aanvaarding onder boedelbeschrijving.' Bleek de rekening van NMBS heel wat minder te zijn dan de erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”