een vriendin van mij woont samen met haar vriend en zij wordt dagelijks zwaar psychisch mishandeld.
Zij is franse en samen hebben zij twee kinderen (5 en 1,5 jaar)
Zij zijn 7 jaar samen. ze hebben samen grond gekocht en daarop staat een huis wat van het bedrijf is. Het bedrijf is 100% van hem.
Ze wil bij hem weg maar hij laat haar heel duidelijk weten dat er niets is wat van haar is. Zij is bediende in zijn bedrijf en ontvangt het minimum loon wat gestort wordt op een gezamelijke rekening. Hij heeft zelf nog een rekening maar zij heeft geen andere rekening. Ze moet aan hem verantwoording afleggen waarom ze iets gekocht heeft en kan niet zomaar beschikken over geld zonder dat daar kleinerende opmerkingen over komen.
Met het bedrijf gaat het niet goed en hij verwijt haar onder andere dat ze haar werk niet doet, echter hij wil haar niet ontslaan omdat hij zegt dat daar geen geld voor is. Dus heeft hij haar laten weten dat ze loopbaanonderbreking moet nemen.
het bedrijf heeft schulden en de toekomst van het bedrijf ziet er niet goed uit, op het moment is er achterstand met betalen van de sociale verzekering en belasting, en daarnaast nog achterstand bij leveranciers. dit gegeven drukt zwaar op de schouders van haar vriend en hij reageert dat dus op haar af (enkel psychisch vooralsnog)
Hij verbiedt haar om met mij contact te hebben wordt woedend als ze ergens heen wil. op deze manier komt ze dus nergens meer (geen sociaal leven)
Ze wil geen verblijfs co ouderschap omdat hij volgens haar niet goed voor de kinderen zorgt, zo ververst hij de pampers niet en doet de kinderen niet in bad als dat nodig is.
Tot we kan ze zich richten? Hoe kan ze bewijs verzamelen van psychisch geweld? ik lees hier en daar dat dat ook strafbaar is, maar hoe kun je dat bewijzen? Ook drinkt hij erg veel, maar ook hier geldt; hoe is dat te bewijzen? en zou beide dingen een reden zijn om geen 7/7 co ouderschap te krijgen?
en, even belangrijk: heeft zij als franse wel recht op hulp in belgie? haar kinderen zijn belg, maar zij is franse en ze zijn niet getrouwd. Hij laat haar fijntjes weten dat zij nergens recht op heeft en ook niet naar frankrijk kan gaan met de kinderen want dat zou strafbaar zijn.
mocht het bedrijf failliet gaan, zal zij dan ook aansprakelijk gesteld worden voor het niet betalen van de personenbelasting? zij kan niet bij de rekeningen om dit te betalen, hoe is dit te bewijzen?
Kortom een moeilijke situatie die eerst en vooral duidelijkheid moet geven waar ze kan aankloppen voor hulp en wat haar te wachten staat. Ik hoop dat jullie een idee hebben. alvast bedankt voor het lezen en meedenken, ik plaats dit onderwerp ook bij handelspraktijken..