co-ouderschap hoederecht dochter 8 maand

noukensb
Topic Starter
Berichten: 1

co-ouderschap hoederecht dochter 8 maand

#1 , 01 nov 2014 16:53

Hallo,

Ik heb mij op deze site ingeschreven omdat ik echter met een probleem zit en ni goed raad weet wat wettelijk mag en niet mag. Wat mijn voordelen zijn en nadelen. Ik zal jullie een korte beschrijving geven van mijn turbulente relatie van 1,8 maand. Begin van mijn zwangerschap had ik geen werk en geraakte ik nergens nog aan de bak op de werkvloer. Thuis blijven en zwangerschap uitbrengen was dus de boodschap. Mijn ex heeft mij nooit echter meegeholpen in het huishouden. Dag van vandaag nog steeds niet. Hij heeft al vaak uit onmacht tegen mij gezegd gedurende mijn zwangerschap dat hij hoopte dat ik een bloeding zou krijgen en het kind zou verliezen. Naar mijn einde toe was mijn ex in staat om mij te slaan mits het kind nog niet geboren was dus ook nog niet levensvatbaar was in zijn ogen. Ons dochter is nu echter 8 maanden oud en dag van vandaag blijft het elke dag ruzie, geroep en gesleur. Ik heb sinds 31 oktober beslist om er een punt achter te zetten. Dit natuurlijk met een bang hart. Hij heeft dit jaar al eens wapenvertoon gedaan. Hij is in het verleden veroordeeld geweest voor slagen en verwondingen aan partner en derden. Hij heeft sinds kort terug een probatievoorwaarden gekregen van 3 jaar.

Mijn vraag is nu echter wat gebeurd er bij een persoon met een veroordeling van slagen en verwondingen met een uitspraak van 6 maand gevangenisstraf mits uitstel van 3 jaar. Hij eist het hoederecht van onze dochter of toch op zen minst co ouderschap week-week.

Ik zie dit echter niet zitten. Mits hij een alcoholgebruik heeft, agressief kan zijn, en plots van de aardbol kan verdwijnen. Hij kan tevens de zorgen van zijn dochter van 8 maanden ook niet aan in mijn ogen. Kind vraagt enorm veel aandacht. Iets wat hij haar niet kan geven heb ik natuurlijk met eigen ogen gezien. Geduld op vlak van voeding geven laat echter te wensen over.

Heeft iemand van jullie dit soort incident al meegemaakt en wat is er toen in u voordelen uitgesproken. Wat waren de rechten van de vader nog?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 03 nov 2014 09:32

Hoederecht bestaat niet meer en co-ouderschap hebt u sowieso. Dat betekent niets, maar ook niets minder dan het gezamenlijk gezag over de kinderen. Dit heeft elke ouder bij wet en zal slechts in zeer extreme gevallen afgenomen worden. Concreet betekent dat dat beide ouders steeds samen moeten beslissen over de belangrijke dingen in het leven van hun kind: verblijf, hobby, opvoeding, onderwijs, religie, hobby's, medische zaken, ... Wanneer ouders het over een van deze punten niet eens geraken, zal de familierechter in hun plaats een beslissing nemen. Moeder en vader hebben dus stééds gelijke rechten.

Bij oneigheid over de verblijfsregeling, zal de familierechter bij voorkeur ook bilocatie uitspreken (ook week/week of verblijfsco-ouderschap genoemd). Slechts wanneer er sterke tegenindicaties zijn, kan de rechter anders vonnissen, maar dan moet hij dit steeds argumenteren. Tegenindicaties kunnen zijn: leeftijd kinderen, afstand woonplaats ouders (waarbij de ver weg verhuizende ouder meestal met de conservatieve regeling blijft zitten), verleden van misbruik, drugproblematiek, ...

Wat u hier aanhaalt (veroordeling van slagen en verwondingen) kan dus zo'n tegenindicatie zijn, maar dat is niet noodzakelijk zo. In welke omstandigheden gebeurden die slagen en verwondingen? Het is niet omdat iemand zich (bv) eenmalig na een voetbalmatch een keer laat gaan, dat hij een gevaar zou betekenen voor zijn eigen kind. De rechter zal hier zeker en vast onderscheid tussen maken. Als hij al voor de zevende keer een veroordeling krijgt en duidelijk agressieproblemen heeft, is dat een andere zaak. Maar dan nog zal een rechter steeds kiezen voor een goede band tussen élke ouder en kind en bijvoorbeeld voor een opbouwende regeling gaan met eventueel de voorwaarde dat hij zich moet laten begeleiden voor zijn woedeuitbarstingen.

Let ook op met uitspraken zoals 'in mijn ogen kan hij de zorg voor zijn kind niet aan'. Dat is een emotionële uitspraak die je beter voor jezelf houdt tenzij je zwart op wit bewijzen hebt dat dat zo is. Anders zal die uitspraak alleen maar gezien worden als een drogreden van weer een moeder die een kind weg wil houden van zijn vader. Zo passeren er veel voor de rechtbank en daar zijn rechters allergischer en allergischer aan.

In jouw plaats zou ik voorstellen voor een opbouwende regeling, toewerkend naar bilocatien gezien de jonge leeftijd van het kind.
Bijvoorbeeld:
- tot de leeftijd van 1 jaar de conservatieve regeling (1 weekend op 2) - 2 dagen en 1 nacht op 14
- vanaf 1 jaar: - 3 dagen en 2 nachten op 14
- vanaf 1.5 jaar - 5 dagen en 4 nachten op 14
- vanaf 2j en x maans - week/week

week/week op die leeftijd, omdat ze vanaf 2.5 naar school gaan en je
- best geen twee grote veranderinge, tegelijk in het leven van je kind porbeert door te voeren en er dan al zoveel zijn: groot bed, potjestraining, school, ...
- je als ouder best ook zelf aan die week/week zit als het school begint. Qua praktische regeling is dat een pak gemakkelijker.

Succes, hopelijk komen jullie er toch samen, als niet-koppel, maar wel ouders, uit!

Mamabeer33
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2017 21:05

Sorry hoor duma maar ik stoor mij enorm aan wat u hier heeft geschreven. Het komt over alsof week/week moet en elke andere regeling slecht is. Die 50/50 is geen recht v een ouder, een rechter moet de mogelijkheid onderzoeken en zoja toestaan maar er staat nergens dat dit een recht is denk ik. En de regeling die u voorstelt..vindt u dat echt opbouwend??? Vanwaar die haast?? Is dit het beste vr het kind, u lijkt mij gewoon te denken aan wat eerlijk is vr de ouders...
Ik denk dat uw situatie uitzonderlijk is, bilocatie op 6maand!
Bemiddelen lijkt mij altijd het beste, dat zou u toch ook kunne voorstellen.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 16 apr 2017 21:18

mamabeer, je reageert op een post van meer dan 2 jaar geleden....hoogstwaarschijnlijk lèzen de posters jouw reactie niet eens.

Mamabeer33
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2017 21:42

Ik mag toch gewoon mijn mening zeggen. U heeft het toch ook gelezen

eylis
Berichten: 8836

#6 , 17 apr 2017 10:03

als het louter gaat over je mening met betrekking tot een post (en dus geen toegevoegd juridisch advies), kan je de discussie heropenen in de afdeling: "praatcafé"....

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”