Tweede huwelijk

wesp
Topic Starter

Tweede huwelijk

#1 , 26 okt 2014 14:32

Ik ga binnenkort voor de tweede keer trouwen.
Ik ben 10 jaar geleden gescheiden en mijn ex is twee jaar later overleden.
Welke dokumenten betreffende mijn ex dien ik voor te leggen bij de burgerlijke stand / notaris.
Ik ben enkel nog in het bezit van de overlijdensakte (in het spaans).
Waar kan ik de nodige dokumenten opvragen, of zijn naam + gegevens van mijn ex niet nodig?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 26 okt 2014 15:27

Overlijdensakte moet volstaan, geloof ik. Ik kan me niet herinneren dat ik voor huwelijk bij de gemeente heb moeten bewijzen dat ik ongehuwd ben/was, vermits dat toch uit je ID blijkt?
Bij notaris idem dito: gegevens van ID + overlijdsenakte ex spreken voor zich.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2014 18:40

Als betrokkene in België overleden is weet dienst bevolking/burgerlijke stand uw toestand.

Als de scheiding en overlijden in Spanje is gebeurd zal u daarvan de originele documenten moeten hebben + een voor voor eensluidend verklaarde vertaling... naar mijn bescheiden mening

Reclame

eylis

#4 , 26 okt 2014 22:27

En is je burgerlijke stand zoals die op je ID staat vermeld niet duidelijk genoeg als info Fransisc? Als daar staat ongehuwd is dat toch ok?Voor een gescheiden persoon staat daar toch niet gescheiden of als je gescheiden bent in buitenland, heb je dat toch laten aanpassen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2014 00:33

Bij gemeente zullen ze niet voortgaan op de gegevens van de identiteitskaart maar op die van het RijksRegister.
Mogelijk zullen ze van iemand die reeds enkele jaren in buitenland verblijft de gegevens wel moeten aanpassen.
Trouwens gezien u in buitenland verbleef zou u een blauwe ipv een groene Belgische identiteitskaart moeten beschikken.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”