bouwgrond inbrengen in huwelijksgemeenschap

milkie
Topic Starter
Berichten: 5

bouwgrond inbrengen in huwelijksgemeenschap

#1 , 14 sep 2014 20:54

Hallo,

Mijn echtgenoot en ik willen binnenkort bouwen op mijn bouwgrond. Ik wil de bouwgrond dan ook inbrengen in de huwelijksgemeenschap, maar dan met een waardebepaling zodat de waarde terug naar mij gaat als het ooit tot een echtscheiding zou komen.

De notaris zei dat er drie opties zijn:
1) de huidige waarde van de bouwgrond, zonder meer
2) de waarde van de bouwgrond laten schatten op het moment van echtscheiding
3) de huidige waarde van de bouwgrond laten indexeren (bv. gezondheidsindex of consumptieprijsindex)

Optie 2 zou ik niet willen nemen omdat het voor heel wat discussie kan zorgen. Optie 1 is het eenvoudigst, maar neemt dan weer niet mee dat de waarde van de bouwgrond de komende jaren wellicht alleen maar zal stijgen, gezien de schaarste van de bouwgronden. Optie 3 lijkt mij op het eerste zicht het beste, maar is het niet mogelijk dat de indexering ook negatief wordt (ken niet veel van economie), zodat de waarde van de bouwgrond minder wordt? Spijtig dat er niet zoiets als een index van bouwgrondprijzen bestaat... (Ik heb gehoord van een ander soort index, iets van de bouw, maar die ging dan echt over de bouw zelf en niet over de grond, dus die leek me ook niet representatief.)

Graag jullie advies/mening in deze. Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 sep 2014 18:19

Er is idd een index van de bouwnijverheid , de ABEX. Maar ik betwijfel of dat een goede barometer is voor een bouwgrond. De gebruikelijke methode is nochtans uw optie 2 : vergelijken met bouwgronden in de buurt , zonder rekening te houden met het gebouw.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”