huwelijkscontract woning

zappa
Topic Starter
Berichten: 1

huwelijkscontract woning

#1 , 15 aug 2007 13:21

Hallo,

Een vraag :

Binnenkort treed ik in het huwelijk. Mijn bekommernis : ik heb reeds een eigen woning + grond (waarvoor ik nog jaren moet afbetalen weliswaar) die ik kost wat kost niet wil verliezen, wat er ook gebeurt.
De woning + grond mag enkel naar mijn kinderen gaan (op dit moment ??n uit een vorige relatie en er zullen er nog wel bijkomen met mijn toekomstige man). Mijn man mag in het huis blijven wonen als ik sterf, zolang het huwelijk niet is ontbonden.
Bij scheiding wil ik zeker mijn huis + grond niet verliezen. Ik wil ook niet dat ik mijn man een bedrag moet uitbetalen of zo bij scheiding.
En hoe kan ik ervoor zorgen dat het huis nooit terechtkomt (via erfenis) in de familie van mijn man, of in de familie van mijn vorige relatie (waaruit die ene zoon)? Mijn moeder heeft namelijk gesponsord, en ik wens dus dat mijn huis aan mijn kant van de familie blijft.

Hoe kan ik dit laten noteren in een huwelijkscontract of wat betreft de vorige relatie in een ander document ?

Een hele boterham, maar toch zeer belangrijk :)

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 15 aug 2007 14:21

neem contact op met een notaris. Deze zal een antwoord kunnen formuleren op jouw vragen. Een eerste gesprek bij de notaris is trouwens gratis

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 16 aug 2007 20:53

U heeft geen HK nodig.

U trouwt volgens het wettelijk stelsel. Uw huis blijft een eigen goed. Bij uw overlijden erven uw kinderen de blote eigendom en uw man krijgt het levenslang vruchtgebruik. Dat dooft uit bij zijn overlijden. Hij kan in theorie dat vruchtgebruik wel verkopen. Hij kan ook het huis verhuren. Op geen enkele manier kan zijn familie (een deel van) uw huis erven.

Trouwen met scheiding van goederen verandert hier niets aan.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 17 aug 2007 10:17

In het wettelijk stelsel(=geen huwelijkscontract) geldt:?Art.1399.EIGEN zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk...?(Burgerlijk Wetboek).

Bij echtscheiding verliest u dus die EIGEN goederen niet en moet u uw man daarvoor niets uitbetalen.

?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij uw v??roverlijden kan uw echtgenoot dus in uw huis blijven wonen.

Wat de wet regelt dient u niet door een akte te dubbelen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”