Advies i.v.m. huwelijkscontract

VDG2
Topic Starter

Advies i.v.m. huwelijkscontract

#1 , 01 sep 2014 18:17

Ik ga trouwen en had graag wat advies gekregen t.a.v. de financiële implicaties (bij scheiding of overlijden).

Man: 2 kinderen, arbeider
Vrouw: (ik) geen kinderen, voorlopig bediende maar binnen een aantal jaar (als alles volgens plan verloopt) vrij beroeper.
Geen eigen woningen. Wonen samen in een huurwoning.
Er komt nog een gezamenlijk kindje bij in ca. 2 jaar. En er staat ook een aankoop woning op de planning (ca. 3/4 jaar).

Ik heb al één en ander opgezocht maar hoor graag eens de meningen van anderen.
Belangrijke zaken: gelijke inbreng in de gemeenschap door beiden. Lonen zijn ongeveer gelijkwaardig momenteel. In de toekomst ga ik normaal meer verdienen.

Wat zijn volgens jullie goede oplossingen naar huwelijkscontract/testament toe?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 01 sep 2014 19:28

Indien u de financieel sterkere partij bent is het in uw (financieel) voordeel om te huwen met scheiding van goederen.
Indien de "zwakkere" partij: wettelijk stelsel.

Let op: dit is een "materialistisch" advies, andere elementen kunnen ook meespelen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2014 19:44

Wij zijn medio jaren 70, gehuwd met volledige scheiding van goederen EN aanwinsten.
Zelfs de goederen die we nog niet hadden zijn ' omschreven' eigendom van een van de beide partners - zo is wit huishoudgoed (keuken was) voor partij een een bruin huishoudgoed (radio TV en mediazaken)voor de andere. Zo is slaapkamer/badkamer voor een salon voor twee en eetkamer voor een. Studeerkamer voor twee. enz enz
Wat boeken betreft ... voor diegene wiens naam/ex libris in boek staat of naar vakgebied.
Bij aankoop huis is huis door ieder voor de helft aangekocht en ook de hypothecaire lening is door twee gedeeld.
Er is maar één gezamenlijke rekening waar door beide wordt op gestort - en een beperkte gezamenlijke spaarrekening. Ik ken zelfs de bankcode niet van mijn partner.
Alle rekeningen zijn afzonderlijk. (Er zijn wel wederzijdse volmachten maar dus verder geen gemene rekeningen). Erfenissen langs elke kant konden nooit gemeen worden ....
Bij kinderen verandert natuurlijk wel wat
Notaris vroeg toen of we zot waren en nog wel wilden huwen...
20 jaar later wordt partner een zelfstandige met bvba ... toen zei de notaris .. een zeer goede huwelijksakte ...
Bank kan nooit aan vermogen van andere partner.
Laat u goed voorlichten door notaris(sen).

Reclame

VDG2
Topic Starter

#4 , 01 sep 2014 21:35

Indien u de financieel sterkere partij bent is het in uw (financieel) voordeel om te huwen met scheiding van goederen.

Let op: dit is een "materialistisch" advies, andere elementen kunnen ook meespelen....
Inderdaad, zoals bij ons het geval is.
De ene zal wat meer in geld waardeerbare zaken binnenbrengen in de toekomst, terwijl de andere meer 'arbeid' zal inbrengen. Dat drukt zich echter niet uit in €, of toch veel moeilijker. Scheiding van goederen ervaar ik persoonlijk als heel oneerlijk in ons geval. Op papier is het inderdaad de beste optie, maar in de praktijk is er één persoon die duidelijk aan het kortste eind zal trekken bij een eventuele breuk, en dat wil ik net vermijden.
Maar langs de andere kant wil ik ook de financiële risico's die het zelfstandig zijn met zich zal meebrengen beperken voor mijn partner/gezin. Een zeer moeilijke evenwichtsoefening dus.
Ik wil dus niet enkel mezelf beschermen, maar ook mijn toekomstige echtgenoot, ons (toekomstig) gezamenlijk kind en dit alles zonder de 2 bonuskindjes in de kou te laten staan.

We gaan sowieso binnenkort met een notaris praten maar ik wou al even mijn licht opsteken. Alle info is dus welkom.

roharro

#5 , 01 sep 2014 21:41

Inderdaad, zoals bij ons het geval is.
De ene zal wat meer in geld waardeerbare zaken binnenbrengen in de toekomst, terwijl de andere meer 'arbeid' zal inbrengen. Dat drukt zich echter niet uit in €, of toch veel moeilijker. Scheiding van goederen ervaar ik persoonlijk als heel oneerlijk in ons geval. Op papier is het inderdaad de beste optie, maar in de praktijk is er één persoon die duidelijk aan het kortste eind zal trekken bij een eventuele breuk, en dat wil ik net vermijden.
Maar langs de andere kant wil ik ook de financiële risico's die het zelfstandig zijn met zich zal meebrengen beperken voor mijn partner/gezin. Een zeer moeilijke evenwichtsoefening dus.
Ik wil dus niet enkel mezelf beschermen, maar ook mijn toekomstige echtgenoot, ons (toekomstig) gezamenlijk kind en dit alles zonder de 2 bonuskindjes in de kou te laten staan.

We gaan sowieso binnenkort met een notaris praten maar ik wou al even mijn licht opsteken. Alle info is dus welkom.
Het alternatief is dat uw zelfstandige activiteit wordt ondergebracht in een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

VDG2
Topic Starter

#6 , 01 sep 2014 21:51

Dat was ik ook al aan het denken. Merci voor het meedenken in elk geval.

Franciscus

#7 , 01 sep 2014 22:34

Maar dan nog en in deze tijd zeker ...u kan ervan op aan dat uw bank indien u kredieten opvraagt (kaskrediet vb) de bank waarborgen gaat vragen buiten de waarden van de bvba.
Waar leveranciers vb in de piekverkoopperiode leveren op datum X en betaling op datum Y is het nu leveren op datum X-2maand ( dus twee maanden te vroeg en direct of binnen de acht dagen te betalen.
Dus bij seizoensproducten moet er nu al betaald worden 2 tot 3 maanden voor seizoen begint.

VDG2
Topic Starter

#8 , 01 sep 2014 23:10

Het gaat om een vrij beroep (advocaat). Jammer genoeg is er weinig info over de investeringskost voor een startend advocaat beschikbaar, dus veel info over kosten zoals leningen en investeringen heb ik (nog) niet. Ik ga sowieso nog met een fiscalist praten die ervaring heeft op dat gebied.
Maar ik stel graag de juiste vragen vandaar dat ik eerst hier al eens informeer.

Franciscus

#9 , 01 sep 2014 23:15

mmm... de papiervakhandelaar zal met plezier een palet papier van goede kwaliteit tegen gunstprijzen komen leveren.
Voor de meer belangrijke brieven gevergeerd papier gebruiken .... geeft indruk... :D
Laserprinter ( liefst kleuren) met grote capaciteit is aangewezen...
Copierapparaat - dictafoon - eventueel een systeem met spraakherkenning.

VDG2
Topic Starter

#10 , 02 sep 2014 06:30

De toga, een pc, vakliteratuur en abo's op online databanken etc. Maar in verge linking met bv. de opstart van een winkel of iets dergelijks is de opstartkost relatief laag. Zeker tijdens de eerste 3 jaar (stage). Vermoed ik...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”