wat met het huis/lening bij wettelijk samenwonen

T10eke
Topic Starter
Berichten: 2

wat met het huis/lening bij wettelijk samenwonen

#1 , 20 aug 2014 08:34

Mr X en Mevr Y wonen wettelijk samen

Mevr Y heeft reeds een huis op haar naam staan dat reeds afbetaald is

Mr X koopt een nieuw huis : op naam van mr X maar met een lening op naam van X en Y,
het huis van mevr Y staat als hypotheek borg voor het nieuwe huis

Wat als na 2jaar de relatie stuk gaat

Wat gebeurt er met het huis van Mr X
Wat gebeurd er met de lening die op naam van Mr X en Mevr Y staat
Wat gebeurt er met de hypotheek op het huis van Mevr Y

Bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
T.H.
Berichten: 61

#2 , 20 aug 2014 17:20

Mr X en Mevr Y wonen wettelijk samen

Mevr Y heeft reeds een huis op haar naam staan dat reeds afbetaald is

Mr X koopt een nieuw huis : op naam van mr X maar met een lening op naam van X en Y,
het huis van mevr Y staat als hypotheek borg voor het nieuwe huis

Wat als na 2jaar de relatie stuk gaat

Wat gebeurt er met het huis van Mr X
Wat gebeurd er met de lening die op naam van Mr X en Mevr Y staat
Wat gebeurt er met de hypotheek op het huis van Mevr Y

Bedankt,
Oei is het nieuwe academiejaar al begonnen?

Is er al weer een studentje dat wenst zijn huiswerk op de mensen van dit Forum aftewentelen?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 20 aug 2014 19:07

Mevrouw is geen mede-eigenaar van het huis van Meneer. Dus : nooit mee tekenen voor de lening. Nooit eigen huis in borg stellen , want het te kopen huis moet volstaan voor de hypotheek. Ik dacht zelfs dat dat niet meer mocht.
Bij einde van de relatie - wettelijk samenwonenden leven in een systeem van scheiding van goederen- blijft zij verantwoordelijk voor de lening en het is steeds moeilijk de hypotheek te laten schrappen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 20 aug 2014 20:00

Aanvulling op wanton :

Mevrouw neemt hier een zwaar risico. theoretisch en formeel juridisch kan mevrouw mee tekenen voor een lening voor een woning waarin zij geen eigenaar is, voor zover er een economisch belang aanwezig is. Indien de woning in kwestie de gezinswoning wordt is er een economisch belang en kan dat.
Ik vind het van de bank in kwestie crapuleus - en ik wik mijn woorden - indien ze dat zou doen. Ook nog eens hypotheek nemen op haar afbetaalde woning is er helemaal over...
Indien de relatie spaak loopt kan de schuldeiser bij beide kredietnemers loonbeslag leggen en kan ze aan de beslagrechter vragen om beide woningen te verkopen. Ik neem aan dat de beslagrechter in dat geval wel zijn verstand zal gebruiken en verordenen dat de woning van mijnheer eerst moet verkocht worden. Maar als de opbrengst daar niet hoog genoeg is, kan ook de woning van mevrouw verkocht worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 aug 2014 06:20

In dat laatste geval (relatie loopt spaak) zou het dus voor de mevrouw misschien interessanter zijn om NIET verder af te betalen aan de woning (heeft ze dan toch geen nut meer aan), maar om een gedwongen verkoop via beslagrechter af te dwingen (indien ook de man niet kan betalen). Of zou de kans te groot zijn dat d ebeslagrechter dan zegt dat de fout aan de vrouw ligt?

T10eke
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 21 aug 2014 09:10

Bedankt iedereen voor deze informatie
Dus als de relatie zou stuk lopen, moet meneer een herziening laten doen van de lening met alle kosten eraan verbonden om de lening alleen op zijn naam te zetten, zodat zowel meneer als mevrouw hun eigen huis kan behouden, en moet de borg van mevrouw haar huis uit de lening geschrapt worden. Kan dit zomaar ?

Aan T.H.:
1. Student of niet, dit is, dacht ik toch, een juridisch forum, dus deze vraag staat hier wel degelijk op haar plaats, ik vind dan ook als je geen informatie kan toe brengen aan het probleem, geef dan ook zo geen antwoorden, en ja op deze site kan er ook nuttige informatie zijn voor studenten, als je zelf student bent geweest of nog zijt dan ga je waarschijnlijk ook je informatie bij anderen halen !
2. Ik zelf ben geen studen en dit is een reële situatie

werkstudent
Berichten: 52

#7 , 21 aug 2014 09:38

Bedankt iedereen voor deze informatie
Dus als de relatie zou stuk lopen, moet meneer een herziening laten doen van de lening met alle kosten eraan verbonden om de lening alleen op zijn naam te zetten, zodat zowel meneer als mevrouw hun eigen huis kan behouden, en moet de borg van mevrouw haar huis uit de lening geschrapt worden. Kan dit zomaar ?
Dat kan, of het zomaar zal gaan is maar de vraag. De kans is immers groot dat de bank zal dwars liggen. Die ziet haar zekerheid immers aanzienlijk verminderen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”