trouwen met vreemdeling, zelf nog studente

okno
Topic Starter

trouwen met vreemdeling, zelf nog studente

#1 , 14 aug 2014 09:54

Beste

Ik zou graag met mijn buitenlandse vriend trouwen. Het zit namelijk zo, ik ben zelf ook van buitenland, maar heb een verblijfsvergunning van onbepaalde duur in België.
Mijn vriend heeft hier een asielaanvraag ingediend maar na een half jaar werd die afgesloten. Onlangs heeft hij een nieuwe procedure gestart .
Voorlopig heeft hij nog geen enkele document uit België behalve de weigering van zijn eerste aanvraag.

Zelf ben ik nog een student en vraag me af of het mogelijk is om met hem in België te trouwen?
Wij zijn 8 maanden samen. We willen graag een duurzame relatie opbouwen. Waar ik me zorgen over maak , is het feit dat hij al eens een weigering heeft ontvangen en ik vrees dat de staat zal denken dat het om een schijnhuwelijk zou gaan. Wat niet het geval is .

Wat zijn de mogelijkheden?

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 aug 2014 13:30

Geweigerde asielaanvraag .... hangt van de nationaliteit af.

Asiel wordt slechts verleend op basis van de regels voorzien in o.a.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1344,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;.
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... x?id=14852" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

basejumper

#3 , 15 aug 2014 14:17

In de meeste gevallen is voorzien dat de Belgisch ingezetene borg moet staan voor het levensonderhoud van de huwelijksmigrant. derwijze dat de gemeenschap gevrijwaard wordt van kosten voor die huwelijksmigrant. Gezien u zelf nog student bent, zal dit bezwaarlijk kunnen vrees ik.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

okno
Topic Starter

#4 , 15 aug 2014 17:14

In de meeste gevallen is voorzien dat de Belgisch ingezetene borg moet staan voor het levensonderhoud van de huwelijksmigrant. derwijze dat de gemeenschap gevrijwaard wordt van kosten voor die huwelijksmigrant. Gezien u zelf nog student bent, zal dit bezwaarlijk kunnen vrees ik.
Dit is ook een van de eisen waar ik me zorgen over maak.
Aangezien ik voorlopig geen vaste inkomen heb, of toch niet genoeg om in aanmerking voor het levensonderhoud van mijn vriend te komen

Franciscus

#5 , 15 aug 2014 23:45

U bent trouwens blijkbaar zelf ook geen Belg?
Wie betaald nu uw studies/kosten?

okno
Topic Starter

#6 , 19 aug 2014 09:55

U bent trouwens blijkbaar zelf ook geen Belg?
Wie betaald nu uw studies/kosten?
Van origine geen Belg. Momenteel ben ik nog ten laste van mijn ouders.

Tsunami

#7 , 06 sep 2014 21:48

Indien je ouders borg staan voor het levensonderhoud van je vriend, dan kan het in principe wel. Sowieso kan men het huwelijk nooit tegenhouden als iemand borg staat, ik ken een koppel die in dezelfde situatie verkeerden met dat verschil dat 1 van beiden wel Belgische nationaliteit had, zij stelde zich borg omdat haar buitenlandse vriend/man nog student was en zijn studies in België wilde afmaken alvorens een baan te zoeken.

In jouw geval is het wel link dat geen van beiden Belgische nationaliteit heeft, al vermoed ik dat van zodra iemand borg staat er wel een oplossing is. Maar willen je ouders borg staan voor je vriend?

Welke nationaliteit(en) hebben jullie?

Lanox

#8 , 06 sep 2014 21:57

ik vrees dat de staat zal denken dat het om een schijnhuwelijk zou gaan. Wat niet het geval is .
Toch voorzichtig mee zijn. U zou niet de eerste zijn die dacht dat ze niet in een schijnhuwelijk zat.

Franciscus

#9 , 06 sep 2014 23:00

Asielaanvraag geweigerd....
Uit welk land afkomstig?
Is er geen bevel om grondgebied te verlaten afgeleverd?

Tsunami

#10 , 13 sep 2014 13:03

Uit welk land afkomstig?
Indien dat het geval is heb je altijd een tijdje om te vertrekken, je moet niet diezelfde dag nog de Belgische grond verlaten. Wie eerst in België trouwt, nog voor de uiterlijke datum van zijn uitwijzingsbevel, komt weer in een ander juridisch kluwen terecht. Daarnaast kan een beroep tegen de uitwijzing ook even aanslepen.

Omdat ik zelf al regelmatig buitenlandse liefdesperikelen heb gehad, heb ik --just in case-- toch eens enkele wetteksten hierover gelezen. In principe kan iedereen in België trouwen als 1 van beide personen Belg is, of wanneer men minstens 3 maanden op Belgisch grondgebied verbleef. Wettelijk is het wel complexer omdat als beiden buitenlanders zijn soms de wet uit het thuisland van de betreffende persoon wordt toegepast, ookal is het huwelijk in België gebeurd (men gaat dus in feite de wet van hun thuisland/en toepassen die het huwelijk in België erkent maar niet de Belgische wetgeving rond huwelijk toepast)

Ik vond het allemaal behoorlijk ingewikkelde materie. Maar er is de eerste vraag: kan je hier trouwen? Dat lijkt niet zo'n probleem te zijn. Maar of je daarmee ook meteen andere juridische problemen oplost is heel andere materie. Ookal trouw je in België, dat betekent niet dat je onderdaan van België wordt. Stel dat ik mijn toekomstige vriendin trouw op een tropisch eiland, ga ik niet automatisch het recht vergaren om op dat eiland te gaan wonen en werken. Het mogen trouwen en het daarmee in het land mogen blijven, staan in principe min of meer los van elkaar.

Moet wel zeggen: die wetteksten die ik las waren zo vol jargon dat ik er zelf van duizelde soms. Plus, ik heb vooral de wetten gelezen waarbij je als Belgisch staatsburger met een niet-Belgische trouwt. Maar in dit geval is noch de bruid noch de bruidegom Belg, dus weer een andere situatie.

okno
Topic Starter

#11 , 20 okt 2014 22:06

Uit welk land afkomstig?

Er is een bevel om grondgebied te verlaten.

Zelf ben in van Russische nationaliteit en mijn vriend is van Georgië. Ik beschik over een verblijfskaart van onbepaalde duur en binnen een half jaar kan ik Belgische nationaliteit aanvragen.
Mijn vriend heeft niks hier. We wonen wel samen.

Mariette

#12 , 21 okt 2014 13:39

Zelf ben in van Russische nationaliteit en mijn vriend is van Georgië. Ik beschik over een verblijfskaart van onbepaalde duur en binnen een half jaar kan ik Belgische nationaliteit aanvragen.
:shock:
- bevel om het grondgebied te verlaten
- verblijfskaart van onbepaalde duur
- binnen zes maanden aanvraag Belgische nationaliteit?

Wat dan met het bevel om het grondgebied te verlaten?

Franciscus

#13 , 21 okt 2014 13:40

Vermoedelijk wordt dat uitgevoerd bij aantreffen betrokkene.

okno
Topic Starter

#14 , 24 okt 2014 23:02

:shock:
- bevel om het grondgebied te verlaten
- verblijfskaart van onbepaalde duur
- binnen zes maanden aanvraag Belgische nationaliteit?

Wat dan met het bevel om het grondgebied te verlaten?

Ik heb mijn vriend hier in België leren kennen terwijl ik al verblijfsvergunning heb. Hij heeft zich bij commicariaat general aangegeven voor asielprocedure, deze werd afgewezen met het bevel om grondgebied te verlaten.

Nu mijn vraag is , wat als we ooit willen trouwen en hij in deze situatie zit. Hoe kunnen we alle nodige papieren in orde brengen ( en welke papieren we ervoor nodig hebben ) om in België te kunnen trouwen.

Lanox

#15 , 25 okt 2014 16:41

Ik ben helemaal niet thuis in deze materie, maar een beetje gezond verstand levert het antwoord: niet. Ik zie niet in hoe iemand die het bevel heeft gekregen om het grondgebied te verlaten toch nog dergelijke handelingen zou kunnen treffen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”