Asielaanvraag geweigerd....
Uit welk land afkomstig?
Is er geen bevel om grondgebied te verlaten afgeleverd?
Indien dat het geval is heb je altijd een tijdje om te vertrekken, je moet niet diezelfde dag nog de Belgische grond verlaten. Wie eerst in België trouwt, nog voor de uiterlijke datum van zijn uitwijzingsbevel, komt weer in een ander juridisch kluwen terecht. Daarnaast kan een beroep tegen de uitwijzing ook even aanslepen.
Omdat ik zelf al regelmatig buitenlandse liefdesperikelen heb gehad, heb ik --just in case-- toch eens enkele wetteksten hierover gelezen. In principe kan iedereen in België trouwen als 1 van beide personen Belg is, of wanneer men minstens 3 maanden op Belgisch grondgebied verbleef. Wettelijk is het wel complexer omdat als beiden buitenlanders zijn soms de wet uit het thuisland van de betreffende persoon wordt toegepast, ookal is het huwelijk in België gebeurd (men gaat dus in feite de wet van hun thuisland/en toepassen die het huwelijk in België erkent maar niet de Belgische wetgeving rond huwelijk toepast)
Ik vond het allemaal behoorlijk ingewikkelde materie. Maar er is de eerste vraag: kan je hier trouwen? Dat lijkt niet zo'n probleem te zijn. Maar of je daarmee ook meteen andere juridische problemen oplost is heel andere materie. Ookal trouw je in België, dat betekent niet dat je onderdaan van België wordt. Stel dat ik mijn toekomstige vriendin trouw op een tropisch eiland, ga ik niet automatisch het recht vergaren om op dat eiland te gaan wonen en werken. Het mogen trouwen en het daarmee in het land mogen blijven, staan in principe min of meer los van elkaar.
Moet wel zeggen: die wetteksten die ik las waren zo vol jargon dat ik er zelf van duizelde soms. Plus, ik heb vooral de wetten gelezen waarbij je als Belgisch staatsburger met een niet-Belgische trouwt. Maar in dit geval is noch de bruid noch de bruidegom Belg, dus weer een andere situatie.