Hoe een collectieve uit huwelijk houden?

Davy1976
Topic Starter

Hoe een collectieve uit huwelijk houden?

#1 , 21 jul 2014 14:02

Hallo allemaal,

ik ga in oktober trouwen met een pracht van een vrouw en wil jullie raad even vragen.
Ikzelf zit in een collectieve schuldenregeling en wil niet dat de schulden op haar naam meekomen door ons huwelijk.
Is het mogelijk om in gemeenschap van goederen te trouwen zonder dat ze de schulden mee op haar naam krijgt? Of kan dat via een document bij een notaris geregeld worden?

Groetjes

Davy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 21 jul 2014 21:42

Als je volgens het wettelijk stelsel trouwt is dat met scheiding van ( eigen) goederen doch met gemeenschap van aanwinsten. Uw schuld blijft dus door u af te korten (bv enkel loonbeslag op uw salaris) doch dit is de facto dus met gelden uit de gemeenschap. Mocht er beslag gelegd worden dan zal de facto de ganse inboedel meegenomen worden. Als je dat niet wil zal je moeten trouwen met scheiding van goederen waardoor uw schulden enkel door uw inkomsten afbetaald worden en (de meeste) goederen van haar zijn. Als het een vrij kleine schuld betreft dan bedek je die samen met de mantel der liefde. Als het een onbetaalbare schuld betreft ga je best naar de notaris voor een huwelijkskontrakt. Als het belastingsschuld of alimentatie betreft ligt het moeilijker.

Mocht je scheiden (wat een gedacht zo vlak voor een huwelijk) dan keert de schuld terug naar u.

Davy1976
Topic Starter

#3 , 22 jul 2014 08:23

Het is een collectieve die tussen mijn ex-vrouw en mezelf ontstaan is. Er is al twee jaar een schuldbemiddelaar aangesteld. Zo is momenteel de situatie dus gaan ze haar nooit aansprakelijk mee stellen.
Ik krijg een leefloon uitgekeerd en betaal zo mijn schuld af op 5 jaar.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”