Wettelijk samenwonen met een EU burger

Roba
Topic Starter

Wettelijk samenwonen met een EU burger

#1 , 16 jul 2014 20:55

Beste,

Graag jullie reactie op volgende situatie.
Ik wil wettelijk samenwonen met een EU-burger.
Volgens de belgische wet moet er voldaan worden aan volgende criteria:

-Duurzame en stabiele relatie
*gedurende minstens 1 jaar, voorafgaand aan de aanvraag, onafgebroken in België of een ander land samenwoonde, of
*elkaar ten minste 2 jaar kent en bewijst dat je regelmatig, telefonisch, via briefwisseling of elektronische berichten met elkaar contact onderhield. Binnen die 2 jaar moet je mekaar minstens driemaal ontmoet hebben en die ontmoetingen moeten in totaal 45 of meer dagen betreffen, of
*een gemeenschappelijk kind hebt.
*Volgens richtlijnen van de Europese Commissie moet België voor het bewijs van de 'duurzaamheid' van de relatie ook andere relevante bewijzen in aanmerking nemen, bijvoorbeeld een gemeenschappelijke lening om een huis te kopen.

-Ongehuwd zijn
-Geen duurzame relatie met iemand anders hebben
-Geen familie zijn
-Geen definitieve huwelijksweigerings beslissing
-ouder dan 21 jaar
-Voldoende bestaansmiddelen
-Ziekteverzekering
-Gezinscel

Wij voldoen aan alle voorwaarden met uitzondering deze van de duurzame relatie alhoewel ik ervan overtuigd ben dat we een duurzame relatie hebben.
We kennen elkaar nog geen 2 jaar. En wonen nog geen jaar tesamen op het Belgisch grondgebied.
Momenteel heeft mijn partner een langdurig verblijf aangevraagd (3 maand extra) nadat mijn partner de periode van 3 maand "als toerist" overschreden heeft.
Na deze 3 maand zou mijn partner terug naar het land van herkomst moeten.
Dus het is mogelijk om op wettelijke basis 6 maand samen te wonen, wat het dus ook onmogelijk maakt om 1 jaar samen te wonen en te voldoen aan dit criterium.

Momenteel is mijn partner intensief bezig (4 dagen per week) om Nederlands te leren om zo meer kans te maken op de arbeidsmarkt.
Mocht mijn partner werken zou er geen probleem zijn.

Daarentegen zijn de voorwaarden voor wettelijk samen wonen tussn belgen de volgende

-Je moet op hetzelfde adres wonen.
-Je mag niet getrouwd zijn of wettelijk samenwonen met iemand anders.
-Je moet bekwaam zijn om contracten aan te gaan. Concreet wil dit zeggen dat minderjarigen en onbekwaamverklaarden geen verklaring van wettelijke samenwonen kunnen afleggen.

Is dit geen discriminatie ten opzichte van nationaliteit. Ik dacht dat alle EU burgers dezelfde rechten en plichten hebben.

Graag jullie reactie en advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2014 08:57

Ik denk dat je het allemaal en beetje te ver gat zoeken. Mijn zoon is momenteel gehuwd met een EU onderdaan.
Voordien hebben ze 5 jaar samen gewoond. Hij had haar leren kennen als Erasmusstudente in Brussel. Ze was toen amper 6 maanden in ons land, en kende amper Nederlands of Frans.
Hij heeft een verklaring moeten ondertekenen waarbij hij gedurende x jaar (2 denk ik) alle eventuele kosten voor haar zou dragen, en dat ze geen beroep zou doen op onze sociale zekerheid.

Roba
Topic Starter

#3 , 17 jul 2014 22:15

Beste mava105,

De gemeente waar ik woon doet nogal moeilijk.
Ik heb dit zelf voorgesteld (dat ik mijn partner ten laste neem) aan de ambtenaar maar dit was volgens haar niet mogelijk.
in de gemeente waar ik woon moet je het blijkbaar zelf allemaal uitzoeken en tegen de ambtenaar zeggen hoe de wetgeving is;
Weet je dit niet zeggen ze enkel dat je binnen de drie maanden terug naar land van afkomst moet.

Dit is nu reeds twee maal gebeurd (laatste maal zeer recentelijk)
Op dag 1: informatie gekregen dat indien ...... terug naar land van afkomst.
De volgende dag bij dezelfde ambtenaar (na wat opzoekingswerk en informatie opgevraagd bij de europese instanties) zegt hij: "inderdaad een EU burger die voldoet aan deze voorwaarden kunnen we nooit terugsturen".

Eveneens op dag 1 informatie gekregen waardoor de Belgisch wet niet negeleefd zou worden
Op dag 2 op eigen initiatief papierwerk in orde gezet.

Ik ben er niet over te spreken, sta er echt wel versteld van en denk dit toch wel te melden.

Blijkbaar is het niet hetzelfde in alle gemeenten of anders gezegd hebben de ambtenaren van verschillende gemeenten andere instructies gekregen.

Mocht de gemeente direct de juiste informatie geven en je op een correcte manier begeleiden (waarvoor ik hen toch wel betaal via mijn belastingen) zou ik het inderdaad niet zo ver moeten gaan zoeken.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”