samenwonen - wat met de eigendommen als we uit elkaar gaan

mart10eke
Topic Starter
Berichten: 10

samenwonen - wat met de eigendommen als we uit elkaar gaan

#1 , 07 aug 2007 17:43

Beste, ik woon op dit ogenblik officieel samen met mijn vriend,wij gaan uit elkaar gaan maar ik stel mij toch nog enkele vragen over de eigendommen.
- Ik heb een huis (mijn eigendom) waar hij het vruchtgebruik van heeft indien er iets met mij overkomt, ik veronderstel dat daar geen probleem mee is, alleen bij de notaris gaan om dit te ontbinden.
- Hij heeft een appartement (zijn eigendom) waar ik het vruchtgebruik van heb indien er iets met hem voorvalt, ook geen probleem denk ik
- We hebben een grond, die op beide namen staat, waar ik tot nu toe de lening van afbetaal, wat moeten we daarmee beginnen ?
- Alsook een appartement die op beide namen staat, en waar we elk de helft van de lening betalen ?
Het zijn de twee laatste punten die mij vooral zorgen maken, wie moet wat betalen en van wie is welk eigendom ?
Dank bij voorbaat om mij iets wijzer te maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 aug 2007 11:32

Inzake vruchtgebruik geldt:
?Art.894.Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en ONHERROEPELIJK van de geschonken zaak ontdoet, ten voordele van de begiftigde, die ze aanneemt.Art.895.Een testament is een akte waarbij de erflater, voor de tijd dat hij niet meer in leven zal zijn, over het geheel of een deel van zijn goederen beschikt, en die hij kan HERROEPEN?(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek dus krachtens welk soort akte het vruchtgebruik werd verleend.

?Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...?(Burgerlijk Wetboek).

Van de grond en het appartement bent u medeeigenaar in onverdeeldheid.U kan dus te allen tijde de verdeling vorderen van die onverdeeldheid,inbegrepen reeds betaalde bedragen,indien u hierover geen onderlinge overeenstemming kan bereiken.

Wie de lening heeft AANGEGAAN blijft ze verschuldigd,tenzij de uitlener bereid is daarvan afstand te doen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”