samenwonen en ??n eigenaar

Miss
Topic Starter
Berichten: 7

samenwonen en ??n eigenaar

#1 , 06 aug 2007 09:54

Ik vraag me al geruime tijd af hoe andere mensen hetvolgende probleem aanpakken of hoe ik dit best doe:

Ik ben eigenaar van een huis en mijn vriend woont feitelijk bij mij.
Momenteel betaalt hij 350 euro/ maand wat ik te weinig vind want dit is all-in (gebruik van heel mijn inboedel en huis, dagelijkse kosten, was en plas,... kortom alles)
Hij woont dus super goedkoop maar vindt zelf dat dit niet zo is. Ik betaal maandelijks 500 euro afbetaling en alle kosten die aan het huis verbonden zijn. Aankoop van nieuwe toestellen, onderhoudskosten, poetsvrouw,... ik betaal alles.

Persoonlijk vind ik dit niet meer kunnen en stel mij nu de vraag hoe andere mensen in mijn situatie dit aanpakken. Wat is er de normale gang van zaken in dergelijke situatie ? Wat is er normaal dat hij betaalt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori
Berichten: 221

#2 , 06 aug 2007 12:46

Tja de normale gang van zaken is als je het mij vraagt dat je zeker geen onkostenvergoeding vraagt aan je vriend waarmee je samenwoont.
E?n potje werd het bij mij toen wij zijn gaan samenwonen ongeacht wat de andere mee binnenbracht.Ik zie niet in hoe je een liefdesrelatie zo zakelijk kunt maken en zaken zoals de was en plas heb ik nog nooit gehoord dat je daar een aparte rekening voor maakt.Het neemt uiteraard niet weg moesten jullie ooit uit elkaar gaan dat het appartement van jou blijft.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 06 aug 2007 14:32

Zo cru als Lori het stelt, is het natuurlijk helemaal niet. Het is erg logisch als je beginnend samenwoner bent, dat alles nog wat aftasten is en dat er al eens gebakeleid wordt over de kosten.

Wat je echter wel over het hoofd lijkt te zien naar mijn niet-juridische mening, is dat het onmogelijk is jullie situatie perfect te vatten in cijfertjes.

Zo zou ik het doen: geen huurgeld, aangezien hij er ook niets voor terugkrijgt (het huis is van jou, jij bouwt dus met je 500 euro per maand een mooie toekomst op, zijn geld gaat 'nergens' naartoe).

De liefde mag toch ook wat kosten, dus misschien is het een goede denkpiste om het zo te bekijken. Laat hem de helft betalen van alle vaste kosten (elek, water,...) en leg een potje aan voor kosten zoals eten etc.

Naar mijn bescheiden (opnieuw: ik ben geen jurist, dit is een puur menselijk antwoord) mening is 350 euro inderdaad aan de hoge kant.

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 06 aug 2007 15:10

Een klein beetje zakelijkheid kan geen kwaad in een tijd waarin meer koppels uit mekaar gaan dan bij mekaar blijven en waarin de meesten elkaar dan nog eens flink de duvel willen aandoen.

U hebt zoals Dieke al aanhaalde eigenlijk een aantal mogelijkheden:

- ofwel wilt u absoluut de volledige eigenaar blijven: in dat geval kunt u niet verwachten dat uw vriend mee afbetaalt want mochten jullie uit mekaar gaan, dan krijgt hij idd niets. Andere kosten moeten natuurlijk gedeeld worden (elektriciteit, gas, eten ...) en dat kan eigenlijk vrij makkelijk op basis van de facturen. Een kleine tip voor het eten e.a.: hou een boekje bij met de werkelijke kosten en reken uit aan het einde van de maand. Ik doe dit al JAREN met mijn huisgenoot en het is het eerlijkste. Het kan zijn dat dat dan de ene maand maar 200 euro is en de andere 400 of meer.

- indien u zekerder bent van de relatie, kan uw vriend zich eventueel inkopen in uw huis. Hij helpt dan ook met de afbetaling, maar als jullie uit mekaar gaan, heeft hij ook recht op een deel van de woning. Zoiets kan allemaal netjes geregeld worden via een notaris, maar vraag me de details niet. Een notaris kan u het beste adviseren over zoiets.

Je moet het eigenlijk van twee kanten bekijken ... enerzijds wilt u misschien uw eigendom beschermen ... da's ok maar dat heeft dan wel zijn prijs. Anderzijds heeft uw vriend misschien het gevoel dat hij veel betaalt om bij een mogelijk relatiebreuk eigenlijk niets terug te krijgen.

Praat er nog eens goed over ... en laat je door niemand opjutten. Probeer voor beiden een eerlijke en aanvaardbare oplossing te bekomen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 06 aug 2007 15:23

Die vriend heeft, zolang het sprookje blijft duren, toch een dak boven zijn hoofd? Niet?
Ik zie dus niet in waarom hij geen bewoningsvergoeding zou kunnen betalen?
Diegene die (moeten) 'huren' hebben aan het eind van de rit ook geen huis.

Ik zou ALLE kosten(dus ook zijn kosten) samen tellen en de kosten (naar verhouding) delen. (fifty/fifty vb.)
Ofwel zijn jullie samen of wel niet...

Miss
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 06 aug 2007 17:33

De reden waarom ik mij zorgen maak, is wat ik in de toekomst zal doen als ik iemand leer kennen.
Mijn huidige relatie is afgelopen na 5jaar. Mijn ex heeft hier de eerste maanden gewoon gratis gewoond, betaalde dan altijd 300 euro en sinds enkele maanden 350 euro.
Als ik al die commentaren lees, dan stel ik mij gewoon de vraag: wie kan er ergens wonen met alles inbegrepen (wonen, dagelijkse kosten, onderhoud, verzekeringen, electriciteit, potje gekookt, was gedaan,...) voor 350 euro/maand ???
Degene die die plaats weet mag me het adres geven :)
Het gaat hier niet om een appartement maar om een zeer mooie landelijke woning waar het zeer fijn vertoeven is.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#7 , 06 aug 2007 17:59

Uit uw oorspronkelijke bericht gaf u de indruk dat het over uw vriend / partner ging ... niet over een ex of een gewone kennis.

Het feit dat hij nu ex is of een gewone kennis verandert de zaken mijns inziens wel.

Eerlijk gezegd zou ik liever hebben dat hij vertrekt ... maar met die info bent u niet veel.

Aangezien u met deze man eigenlijk geen relatie meer hebt, mag u mijns inziens vragen wat u wil als kost en inwoon. Een "huurbedrag" vind ik hier dan niet overdreven.

Of heb ik het toch weer allemaal verkeerd begrepen?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Lori
Berichten: 221

#8 , 06 aug 2007 18:15

De reden waarom ik mij zorgen maak, is wat ik in de toekomst zal doen als ik iemand leer kennen.
Mijn huidige relatie is afgelopen na 5jaar. Mijn ex heeft hier de eerste maanden gewoon gratis gewoond, betaalde dan altijd 300 euro en sinds enkele maanden 350 euro.
Als ik al die commentaren lees, dan stel ik mij gewoon de vraag: wie kan er ergens wonen met alles inbegrepen (wonen, dagelijkse kosten, onderhoud, verzekeringen, electriciteit, potje gekookt, was gedaan,...) voor 350 euro/maand ???
Degene die die plaats weet mag me het adres geven :)
Het gaat hier niet om een appartement maar om een zeer mooie landelijke woning waar het zeer fijn vertoeven is.
Waarom maak je dan eens geen lijstje op van wat de vaste lasten zijn : door 2 , aan de hand van de boodschappen en vvor de was en plas die u draait voor hem kan je ook uiteraard een bijdrage in vragen.
Persoonlijk zou ik dan toch ook hogere bijdrage voor vragen want inderdaad wonen met alles erop en eraan voor 350? is dan wel zeer voordelig.Gezien je hem dan nog voorziet van eten en propere kledij vind ik persoonlijk een bijdrage van 500? toch schappelijk.

koen999
Berichten: 730

#9 , 06 aug 2007 18:59

350 euro is idd peanuts, ga je met twee iets huren betaal je ook al gauw 600 euro samen zonder alle kosten die er bij komen

maar hoe jullie dat regelen onderling is uiteraard jullie zaak
maar kvind ook dat je gerust 500 euro mag vragen
de vraag is wel wat je doet als ie dr niet mee akkoord gaat he :D
ermee leven of mbuitenwerken..
relaties en financien ni simpel

Miss
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 06 aug 2007 19:28

Ja, is inderdaad mijn ex. Woont hier nu nog, krijg hem niet buiten. Zijn domicilie staat hier maar daar eindigt het dan ook.
Zoals ik al zei, alles is van mij en staat op mijn naam. Als er een toestel stuk was (tv, stofzuiger, koffiezet,...) mocht ik altijd een nieuw kopen (hoewel deze toestellen evenzeer voor hem dienen h?).
Hij vertelt nu bij nader inzien ook nog overal leugens over mij... :cry: Bittere ellende dus.

Nee, meer betalen wou hij inderdaad in al die jaren niet en we hadden daar dikwijls ruzie over omdat ik op einde van de maand niet rondkwam en hij iedere maand een half maandloon kan sparen...
Voor mij is het nu dus genoeg geweest. Nu moet ik hem enkel nog buitenkrijgen en dit zal via de vrederechter moeten. Verzoekschrift ligt hier klaar om binnen te doen op vredegerecht.

De vraag die ik aanvankelijk stelde, was enerzijds om een beetje gemoedsrust te hebben (dat ik g??n afhaalder ben !!!) en anderzijds om in een verre toekomst niet dezelfde fout te maken !

Is er iemand die weet of er bij dat verzoekschrift ook een bewijs van domicilie van hem moet ? Aangezien hij hier bij mij woont...
Wat een gedoe !!!

Belgium-47
Berichten: 9

#11 , 06 aug 2007 20:26

Hey Miss....
begrijpende in welke situatie jij nu leeft, heb ik toch een beetje positief advies voor jou.

Neem eens contakt met een adviseur van een Huurderssyndicaat.
Deze weten precies het reilen en zeilen beterffende eigenaar zijn van een woonst, zodat uw rechten niet verder worden uitgebuit.
Wat relaties betreft... Waar is die ingesteldheid van de mensen onderling, betreffende het delen van de lasten ?
Is het nog vanzelfsprekend dat kost en inwoon gedeeld wordt....OF NIET ?
Ik ,ga toch akkoord met enkelen hun mening over het delen van de maandelijkse aflossing van de woonst. Uw vriend maakt hier toch ook gebruik van.
350 Euro vaste kosten, was en plas inbegrepen, is een lachertje.
Dit zou minimum 500 Euro moeten zijn.
Vaste lasten opgelegd door een vrederechter, worden bepaald alsof deze persoon een alleenstaande huurder is/was.
Het zou wel eens interessant kunnen worden indien uw vriend geconfronteerd wordt met deze situatie en dat hij nog een boete kan betalen betreffende vruchtgebruik van de woonst.
Wacht hier niet te lang mee. korte duur= korte pijn?

Miss
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 06 aug 2007 20:54

Ik hoef geen vruchtgebruik en zal daar ook geen recht op hebben aangezien we feitelijk samenwonend zijn. Je hebt dan namelijk geen enkele verplichting aan mekaar...

Als ik hem al maar buiten kreeg !!!
Ik stel me de vraag wat er zal gebeuren tussen het indienen van dat verzoekschrift om hem buiten te krijgen, zijn oproepingsbrief en het effectief voorkomen van de zaak...
Eerlijk gezegd voel ik mij er niet gerust bij...

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#13 , 06 aug 2007 21:26

Voor mij is het nu dus genoeg geweest. Nu moet ik hem enkel nog buitenkrijgen en dit zal via de vrederechter moeten. Verzoekschrift ligt hier klaar om binnen te doen op vredegerecht.
Idd, de enige oplossing is hem buiten knikkeren!
Is er iemand die weet of er bij dat verzoekschrift ook een bewijs van domicilie van hem moet ? Aangezien hij hier bij mij woont...
Wat een gedoe !!!
Art. 1034quater. Op straffe van nietigheid wordt bij het verzoekschrift (op tegenspraak) een getuigschrift van woonplaats gevoegd...Het getuigschrift...mag niet vroeger gedagtekend zijn dan vijftien dagen voor het verzoekschrift...(Ger. W.)

Miss
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 06 aug 2007 21:33

Merci Lex !!!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”