wat na verkoop van huis

vanneger
Topic Starter

wat na verkoop van huis

#1 , 26 jun 2014 10:42

Na 6 jaar huwelijk , is verleden jaar echtgenoot ziek geworden !! huis was zijn eigendom en van twee kinderen , na overleg met de dochter werd het huis verkocht en kreeg ik als melding , dat ik er niet bijhoorde !!! het huis werd namelijk niet ingebracht in het huwelijk . kan dit ????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702

#2 , 26 jun 2014 10:44

onder welk stelsel zijn jullie getrouwd?

vanneger
Topic Starter

#3 , 26 jun 2014 10:44

oud stelsel gemeenschap van goederen

Reclame

GB2702

#4 , 26 jun 2014 10:49

lees deze link is.

http://www.notaris.be/huwen-samenwonen/ ... emeenschap" onclick="window.open(this.href);return false;

mijns inziens is het huis wel degelijk van de gemeenschap maar waarschijnlijk zullen anderen mij wel verbeteren indien dit niet juist is.

eylis

#5 , 26 jun 2014 10:58

antwoord van poster is niet éénduidig om dat te besluiten GB,
oud stelsel? ofwel is het:

- universeel stelsel: gemeenschap van goederen en aanwinsten tijdens het huwelijk (maar eigen , blijft alles wat elkeen voordien bezat)
- algehele gemeenschap van goederen: inderdaad alles iqs van beiden, ongeacht wanneer het goed verworven is (voor of na huwelijk)

vanneger
Topic Starter

#6 , 26 jun 2014 12:16

Dan zijn er in mijn geval veel fouten of nalatigheden gebeurd !!!

roharro

#7 , 26 jun 2014 12:40

Na 6 jaar huwelijk , is verleden jaar echtgenoot ziek geworden !! huis was zijn eigendom en van twee kinderen , na overleg met de dochter werd het huis verkocht en kreeg ik als melding , dat ik er niet bijhoorde !!! het huis werd namelijk niet ingebracht in het huwelijk . kan dit ????
Dit lijkt te kloppen. Ik leid hieruit af dat het wettelijk stelsel van toepassing is en dat het huis reeds eigendom was van de overledene en zijn twee kinderen toen het huwelijk plaatsvond.
Bijgevolg is vraagsteller noch mede-eigenaar, noch erfgenaam van het huis (aangezien het niet werd ingebracht in het huwelijk, wat ook problematisch zou zijn geweest aangezien de kinderen mede-eigenaar zijn + reservataire erfgenamen van hun vader).
Het antwoord luidt dus: ja dit kan.
.
Laatst gewijzigd door roharro op 26 jun 2014 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii

#8 , 26 jun 2014 12:51

Als dit huis reeds in het bezit was van je echtgenoot toen je huwde (of uw echtgenoot erfde dit huis) dan is het van hem. Inbrengen in de gemeenschap vereiste een notariële acte (die een kleine 1000 euro kost incluis publicatie in t staatsblad)

De verkoopsprijs wordt dus verdeeld tussen de eigenaars. Het geldgedeelte van je echtgenoot kan pragmatisch in de gemeenschap komen door het te mengen met wat je al hebt (dus bv op gemeenschappelijke spaarboek). Zeker als je echtgenoot kinderen uit een vorige relatie zou hebben is een testament op het niet gereserveerde gedeelte nuttig...

Was het huis niet verkocht dan zou je bij overlijden (excuus voor die morbide zin) vruchtgebruik op (een deel van) de woning gehad hebben

Turaki

#9 , 26 jun 2014 12:58

En wat met het vruchtgebruik van de overlevende echtgenoot?

roharro

#10 , 26 jun 2014 13:07

Blijkbaar zijn ze beiden nog in leven!

Turaki

#11 , 26 jun 2014 13:52

:oops:

Echter bij de aankoop van onze huidige woning moest de nieuwe partner van de enige eigenaar (ex uitgekocht) mee tekenen op de akte voor akkoord. Valt dit dan niet onder art 215 BW?

roharro

#12 , 26 jun 2014 14:02

:oops:

Echter bij de aankoop van onze huidige woning moest de nieuwe partner van de enige eigenaar (ex uitgekocht) mee tekenen op de akte voor akkoord. Valt dit dan niet onder art 215 BW?
Waarschijnlijk was het in dit geval niet de gezinswoning.

vanneger
Topic Starter

#13 , 27 jun 2014 07:41

Dit is dus het antwoord dat ik vreesde !!! Hij heeft het huis niet binnengebracht in ons huwelijk ........volgens hem was alles zo in orde hoefde ik mij een zorgen te maken , zo onschuldig kan men zijn om alles te geloven . Zijn eerste vrouw is gestorven !! En ja lelijk om te zeggen........maar bij zijn dood was alles anders geweest !! Dat is dus DE beloning 6 jaar voor hem gezorgd.........hi wordt er 81 ......ik 65 !! het laatste jaar was een hel , nierziekte en alles , kinderen nooit over de vloer..........tot dat !! jawel.............in het begin van dit jaar stond ik dus op straat!!! alleen mijn schamele bezittingen !! nooit is er nog met mij overlegd . na zoveel maanden weet ik dat hij in home is.......want de kinderen trekken zich waarschijnlijk niet veel meer aan .........en is er nu een bewindvoerder aangesteld !! ik heb sedert 1 april recht op pensioen........en ook hier moet ik weer wachten.......want ze doen aan een langzaam aan actie , de aanvraag voor zijn ouderdoms pensioen !! heerlijke mensen !! Ondertussen zijn we bijna juli.......Mijn raad aan allen...........huw nooit om zeker te zijn van............en betrouw niemand !! helaas had ik niemand die mij raad kon geven !! en heb tot mijn grote spijt geloofd dat alles ok was . zo dit moest er even uit ! ik dank jullie allemaal hartelijk . groetjes..........

vanneger
Topic Starter

#14 , 27 jun 2014 07:46

Het geldgedeelte van je echtgenoot kan pragmatisch in de gemeenschap komen ................dit begrijp ik dan weer niet goed ?? maar ja zal ook wel niet zo zijn in mijn geval !!! zijn deel.........een slordige 50.000 staat op zijn spaarboek !! heb ik gezien in de papieren bij aanvraag van een bemiddelaar...........Leven en laten leven..........

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”