financiële zekerheid relatie

minou
Topic Starter

financiële zekerheid relatie

#1 , 25 jun 2014 10:25

Ik ben 44j en mijn partner is er 59. Wij zijn ondertussen al 2,5j samen maar wonen 'samen' (zonder enig contract) in mijn huis. Hij deelt mee in de gemeenschappelijke kosten. Zelf heb ik twee studerende kinderen (univ.) en hij heeft er drie (dertigers en samenwonend). Mijn partner is zelfstandige (eigenaar grote firma), ik ben bediende en financieel onafhankelijk. Mijn huis is ondertussen afbetaald en heb geen schulden. Hij heeft onlangs zijn huis verkocht (deels aan zijn kinderen geschonken) en hij heeft drie jaar geleden een luxe appartement-duplex gekocht.
Hij weet van mij alles ivm mijn financiële situatie terwijl ik helemaal niets van hem weet (ken zelfs zijn wedde niet). Maar je kan stellen dat hij absoluut niets tekort heeft (gezien zijn levensstijl). Ik ben uit liefde bij hem en niet voor het geld!
Nu na twee jaar en een half vind ik dat het toch wel tijd wordt om samen met hem een plan richting toekomst op te bouwen.
Hij zal misschien nog vijf jaar werken (=pensioen). Ik zou nog 20j moeten werken om mijn pensioen volwaardig te kunnen opbouwen.
Hij wilt natuurlijk dat als hij 'thuis' is en het binnen een paar jaar rustiger aan wilt gaan doen dat ik mijn werk ook afbouw. Ik wil dat allemaal wel doen voor hem (zie hem heel graag) maar dan moet er toch ergens een financiële zekerheid worden ingebouwd omdat ik mijn pensioen dan niet volwaardig kan opbouwen.
Zijn voorstel was het volgende: Hij wilt graag trouwen met gescheiden stelsel en geen erfenisrecht. Hij rekent er op dat ik nog zal 'erven' (mijn ouders) (dit vind ik echt wel 'disgusting'!). Ik zou mijn huis moeten verkopen en samen met hem een andere en luxueuzere woning kopen (=zelfde inbreng). Hij vindt dit een eerlijk en correct voorstel om alzo onze toekomst tegemoet te gaan en als hij sterft kan ik het huis verkopen en zou ik een 'meerwaarde' overhouden.
Eerlijk gezegd vind ik dit voorstel helemaal niets en zelfs wansmakelijk en niet correct.
Trouwens wat ben ik met een luxueus huis als ik het nadien niet kan onderhouden met mijn half opgebouwd pensioen?
Beter zou zijn dat ik mijn huis verhuur en hij zijn luxe appartement en dan met die huuropbrengst iets 'bescheiden' kopen, denk je niet?
Trouwens hij kan niet van mij verlangen dat ik evenveel kan inbrengen als hij. Ik heb geen kijk op zijn financiën maar als je weet dat zijn kinderen de grand luxe hebben en alle drie een schenking hebben gehad van de verkoop van zijn eerste woning en een luxe auto (land rover, bmw,...), en regelmatig aan de kassa passeren dan is zijn voorstel toch wel erg vreemd hé? Wat zijn kinderen betreft, ik moei mij helemaal niet met die zaken, dat is mijn partner zijn zaak...
Ik weet niet meer wat te doen, maar alleszins ik verkoop mijn huis niet (heb ik trouwens al 20j!). Plus ik heb ook kinderen (die alleen op mij aangewezen zijn).
Kan iemand mij helpen om eens na te denken welke pistes er nog kunnen zijn?
Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 25 jun 2014 11:06

sorry, maar als je partner enkel met scheiding van goederen wil trouwen, dan heeft hij totaal geen wensen kenbaar te maken hoe jij je financieen (lees loopbaanplanning) zal organiseren. Het is een andere zaak als partners te kennen geven elkaar door dik en dun te steunen en dus te huwen volgend het universeel stelsel, dàn kan hij vragen dat je je loopbbban afbouwt. Dan kan hij daar ook financieel borg voor staan....

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 jun 2014 11:17

Tennzij u tot aan de pensioenleeftijd blijft werken is scheiding van goederen totaal GEEN optie voor u.
Zeker niet met de bijkomende details van deze situatie zoals geschetst.
Als het huwelijk misloopt belandt u in (relatieve) armoede.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

eylis

#4 , 25 jun 2014 11:55

en wat jij beslist over jouw huis (verkopen of verhuren) , daar heeft je aanstaande zelfs geen mening over te uiten als hij voorstelt om met scheiding van goederen te huwen.
Tamelijk bedenkelijk dat hij dat allemaal zo maar voorstelt.

duma

#5 , 26 jun 2014 08:27

En ook, correct me if I'm wrong:
Ik zou mijn huis moeten verkopen en samen met hem een andere en luxueuzere woning kopen (=zelfde inbreng). Hij vindt dit een eerlijk en correct voorstel om alzo onze toekomst tegemoet te gaan en als hij sterft kan ik het huis verkopen en zou ik een 'meerwaarde' overhouden.
Als jullie beiden het huis kopen (50/50) en hij sterft, worden zijn kinderen voor de helft blote eigenaar. U blijft eigenaar van uw helft en verkijgt ook het vruchtgebruik van de andere helft. Wat betekent dat u daar eeuwig gratis mag blijven wonen. Als u het huis zou willen verkopen, moet u dat samen doen met zijn kinderen, zij zijn voor de heflt eigenaar. Zij moeten dan ook uw vruchtgebruik afkopen (u wordt aanzien als minstens 20 jaar ouder als zijn oudste kind om dit te berekenen). Als zij niet akkoord gaan met de verkoop, moet er langs de rechter gepasseerd worden en kan het een openbare verkoop worden, wat fincanieel meestal geen goede zaak is ...

eylis

#6 , 26 jun 2014 09:53

om het samen te vatten, ik heb zwaar de indruk dat je partner niet erg transparant en eerlijk met jou "overlegt".... het is zelfs géén overleg.

minou
Topic Starter

#7 , 26 jun 2014 10:20

Alleszins dank jullie voor de wijze tips en raad...
Mijn huis verhuren en hij zijn app./duplex verhuren kan ook een optie zijn. Met deze opbrengst (ps mijn huuropbrengst is 3x minder als het zijne!!! Hij heeft een zeer grote luxueuze duplex op een toplocatie) zouden wij samen iets bescheiden kunnen kopen? Maar ik vrees dat hij dit te min zal vinden...(ook voor de 'buitenwereld' en zijn rijke vrienden/kennissen). Enfin, ik zal er goed over nadenken...en dit in het geheel, en ook naar relatie toe want dit voorstel van hem is voor mij een serieuze afknapper geweest. Mijn vertrouwen is momenteel weg. Uiteindelijk vraag ik hem geen geld of luxe, maar toch een geborgenheid naar de toekomst toe om te werken aan een gezonde opbouw van de relatie. En daarin is de 'huisvesting' toch wel een erg belangrijke factor en een primaire behoefte. Hij is ouder, heeft een belangrijke functie en heeft een bepaalde levensstijl waaraan ik niet tegemoet kan komen (ik heb er ook géén behoefte naar!!!) en mij er zeker niet voor in de nesten wil werken. Mijn leven met een nieuwe levenspartner zou het leven normaal gezien een beetje moeten verlichten in plaats van te verzwaren... Moesten jullie nog suggesties hebben, welkom!

duma

#8 , 26 jun 2014 11:09

Geen juridische, maar wel een menselijke.
Eerlijk? Ik stel mij vragen bij zijn gebrek aan openheid.
Als je samen verder wil, zijn eerlijkheid en openheid, ook op financieel vlak, een absolute must.
En trouwen moet romantisch zijn, geen zakelijke transactie, hoewel er wel meer zijn die dat tegenwoordig zo bekijken.

eylis

#9 , 26 jun 2014 11:11

en zelfs de zakelijke kant van trouwen moet je het gevoel geven dat je partner het beste voor je wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”