uit elkaar gaan maar bang voor kind

sh25
Topic Starter

uit elkaar gaan maar bang voor kind

#1 , 23 jun 2014 13:24

ik ben een moeder van een zoontje van 2 jaar
de vader van mijn zoontje heeft nog een zoontje uit een andere relatie van 6 jaar maar deze verblijft om de veertiendagen een weekend bij mijn schoonouders. aangezien ik toen ik net bevallen was mijn vriend had laten weten dat ik de zorg van een babytje en zijn stiefzoontje niet alleen aan kon ( het stiefzoontje staat geestelijk een beetje achter dus maakt het allemaal iets moeilijker) heeft hij aan zijn ouders voorgesteld zijn taak op hun te laten nemen. ik en mijn schoonmoeder staan helaas niet op 1 lijn qua opvoeding etc... ivm kinderen zij vindt dat kinderen alles mogen en geen regels nodig hebben als ze niet willen eten geef ze dan gewoon een koek of een yoghurtje en dan zit er tenminste iets in. helaas ik voed mijn zoontje niet op volgens deze manier.
en zo kan ik nog een aantal voorbeelden geven.

nu is het zo dat het tussen mij en de vader van mijn zoontje ook niet echt gaat zoals het in een relatie zou moeten gaan. en zou ik graag de relatie willen stoppen. ik heb alleen wat schrik hoe het nu met mijn zoontje voort moet.
ten eerste mijn vriend is vrachtwagenchauffeur dus vroeg weg - laat thuis
ten tweede mijn vriend heeft niets van verantwoordelijkheid ( dus hij gaat ook terug naar zijn ouders moeten die een huis hebben met maar twee slaapkamers dus in het een slapen zijn ouders in het ander hij dan waarschijnlijk aangezien hij 9/10 terug naar huis zal gaan met zijn andere zoon en dan in het ergste geval ook nog is mijn zoon ?! ik weet wel niet of dit is toegestaan en om eerlijk te zijn hoop ik van niet)

het is niet zo dat ik hem volledig buiten wil zetten qua onze zoon samen ik besef dat dit onmogelijk is en dan nog mijn kind heeft recht op zijn vader maar wel op een verantwoordde manier in mijn ogen.
ik weet niet of het altijd perse verplicht is dat het kind daar overnacht is dit ook niet mogelijk dat hij gewoon overdag naar zijn vader gaat om de veertiendagen maar 's avonds gewoon bij mij overnacht.

ook is het zo dat wij net een nieuw huurcontract zijn aangegaan van 3 jaar aangezien het onze verviel... en ik weet niet hoe ik dit moet oplossen zonder al te veel kosten en of dit mogelijk is .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 23 jun 2014 15:00

In verband met het huurcontract:
Was dat een contract van korte duur, 3 jaar?
Is dat tijdig en expliciet verlengd geweest?
Indien niet, hebt u nu een 3-6-9, dat u ten alle tijden kan opzeggen, een opzeggingstermijn van 3 maanden in acht genomen.

Dan is de vraag: willen jullie opzeggen of wil 1 van de 2 twee verder huren?
Indien iemand wil blijven huren, moet je:
- onderling akkoord zijn
- een akkoord hebben met de huisbaas dat dat mag, want uiteraard moet hij akkoord zijn dat één persoon verder huurt.
- dat akkoord in drievoud, een voor u, een voor to-be-ex, een voor huisbaas, opmaken en door alle partijen laten ondertekenen.

Als dat akkoord niet kan, moet u naar de vrederechter. Uitleggen wat het probleem is en dan zal hij het huurcontract eventueel ontbinden.

In verband met jullie zoontje:
Sowieso hebben jullie co-ouderschap, wat niet meer en niet minder wil zeggen dan dat jullie samen moeten beslissen over de belangrijke zaken in het leven van jullie kind. Dat gaat dan over hobby, onderwijs, opvoeding, religie, maar ook verblijf. Als jullie hier onderling niet in overeenkomen, is de jeugdrechter degene die een beslissing zal nemen over die zaken.

Inzake het verblijf, moet bij voorkeur bilocatie onderzocht worden, zeker als een partij er om vraagt. (dat is week/week)
Enkel bij ernstige tegenindicaties kan de rechter belissen om dat niet toe te kennen en dan moet hij dat motiveren.
Bij jullie zou de job van papa wel eens zo'n tegenindicatie kunnen zijn, maar dat moet niet. als de vader kan aantonen hoe hij dat zou regelen in zijn week, is er veel mogelijk. Sowieso regelt elke ouder zélf in de tijd dat het kind bij hem is, de opvang en dergelijke. De andere ouder hoeft niet te weten hoe de ex-partner dat regelt en heeft er helemaal niets over te zeggen. Dat uw to-be-ex jullie kind dus door de grootouders zou laten opvangen soms, doet niet ter zake.

Anderzijs kan u wel een sociaal onderzoek aanvragen. Dat wil zeggen dat ze zowel bij u als uw to-be-ex eens komen kijken om de leefwereld waarin het kind zal worden opgevoegd te bekijken. Als dan blijkt dat vader effectief bij zijn twee zonen slaapt, kan het zijn dat zij zullen adviseren aan de jeugdrechter om overnachtingen (nog) niet toe te staan tot vader een ander onderkomen gevonden heeft. Er is wel geen wet die verbiedt dat ouders en kinderen in één kamer slapen; vandaar dat een sociaal onderzoek kan uitwijzen of het verantwoord is of niet.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”