#9 , 27 sep 2014 19:04
Geachte heer Wanton,
Eén van de twee notarissen die ik bezocht vermeldde een gelijkaardige redenering als die van u.
De andere beklemtoonde echter ook dat een echtgenoot zijn gezinssituatie niet in gevaar mag brengen, op geen enkele wijze.
Als het de echtgenoot niet toegelaten is handelingen te stellen die het gezin in gevaar brengen, dan kan ik meerdere voorbeelden bedenken waarbij het aanvaarden van een erfenis of een schenking zeer negatieve gevolgen kan hebben voor het gezin en eventuele kinderen, meer bepaald de financiële situatie
-Wat als er een schenking aanvaard wordt met een last van lijfrente (of zoiets)?
-Wat als er een echtgenoot (bv. wettelijk stelsel) een erfenis aanvaardt waarop er schulden zijn?
-Wat als beide echtgenoten, al dan niet per ongeluk, of juist niet per ongeluk, hun vennootschap oprichten met geld waarop een terugkeer met zaakvervanging rust? Terwijl de andere partner zijn vennootschap op een normale manier opricht.
-Wat als er een schenking van 100000 euro gebeurd is aan een echtgenoot op een rekening X, met conventionele terugkeer en zaakvervanging, en ... deze echtgenoot overlijdt wanneer alle andere geld op is en de stand van die rekening X is slechts 5000 euro ?
-Wat als iemand na zo een schenkingen, en het overlijden van de ontvangende partner, geruïneerd wordt door de schoonouders, zelfs al zijn er kinderen, omdat het conventioneel beding van terugkeer en zaakvervanging van de schenkingen bewust zo is opgesteld?
-Wat als beide partners een langst-leeft-alles-krijgt clausule afgesproken hebben (in geval nog geen kinderen) en alle geld dat is verkregen door ene partner staat vol met bedingen en uitsluitingsclausules? Terwijl de andere partner meer geld heeft en zelf voor zijn geld heeft gewerkt...
Meer bepaald, hoe kan een echtgenoot zich beschermen tegen schoonouders die hun kind (de partner) onder druk zetten om zeer nauwe terugkeer clausules bij schenkingen te ondertekenen, door middel van zeer grote emotionele druk (bijvoorbeeld dreiging tot gedeeltelijke onterving via testament)?
Hoe kan een partner vermijden dat het vermogen van het gezin rechtstreeks of onrechtstreeks onderhevig wordt aan aristocratische clausules van schoonouders, zonder voortdurend de geldstromen te moeten monitoren.
Hoe kan een echtgenoot zich tegen dit alles beschermen?
Ik verwacht zeker geen antwoord op al deze vragen, een antwoord op de vraag in het vet zou al mooi zijn.
Het leek me het simpelst gewoon af te spreken dergelijke schenkingen/erfenissen sowieso te weigeren. In deze maakt geld immers niet gelukkig.
Vriendelijke groeten