Meerderjarige studente - geen domicilie meer

Suuz
Topic Starter

Meerderjarige studente - geen domicilie meer

#1 , 26 mei 2014 09:08

Dag iedereen, ik zit met een redelijk dringende problematiek en we weten eigenlijk niet meer tot welke instantie we ons moeten wenden.

Al een hele periode is er vanalles gaande bij mijn schoonfamilie. Om het heel subjectief uit te drukken, mijn schoonmoeder is volledig de pedalen kwijt. Zij heeft 11 kinderen en is twee jaar geleden gescheiden. Sinds nu ongeveer 8 maanden heeft ze een nieuwe vriend, deze nieuwe vriend woonde al na 2 weken bij hen thuis en kon/kan zeer moeilijk overweg met vooral de oudere kinderen. Die begonnen dan ook te rebelleren en wouden zijn gezag niet aanvaarden.
Mijn schoonmoeder heeft dan ook een soort van "je bent voor of tegen" ultimatum ingesteld en 5 van de 8 toen nog thuiswonende kinderen letterlijk op straat gezet. Ze laat de kinderen niet meer binnen en heeft al haar sloten veranderd. Ze trekt voorlopig wel nog al het kindergeld, maar weigert kosten (bvb van het internaat) te vergoeden.
De vier jongsten zitten nu op internaat en gaan in het weekend naar hun vader, maar het probleem nu draait om mijn oudste schoonzus. Zij is 20 en zit in haar eerste jaar universiteit. Tot nu toe verbleef zij bij haar broer, nadat haar moeder haar na een nachtelijke ruzie de deur gewezen heeft (en daarna heeft ze dus de sloten veranderd). Hoewel wij wisten dat zij het recht had om in het huis binnen te gaan zolang ze gedomicilieerd was, hebben we maar een keer van dat recht gebruik gemaakt (om spullen te gaan ophalen) want prompt tot een politietussenkomst leidde. De politie raadde dan ook zelf aan om een andere verblijfplaats te zoeken om de rust te bewaren.

Allemaal goed en wel, ze verbleef bij haar oudere broer en was een aanvraag aan het indienen bij het OCMW voor een leefloon, maar nu heeft haar moeder haar domicilie verwijdert van de ouderlijke woning. Zij heeft momenteel dus simpelweg geen domicilie, dit heeft blijkbaar een heleboel consequenties, ze is bijvoorbeeld gisteren ook niet kunnen gaan stemmen.
Haar broer wil liever niet dat ze haar domicilie bij hem zet, hij maakt zich zorgen over gevolgen voor hun belastingen (volgens mij geen?) en eventuele aansprakelijkheid (deurwaarders). Ergens is het natuurlijk ook vreemd dat een jong gezin zich plots moet ontfermen over hun studerende zus omdat de ouders beslissen om zich aan hun onderhoudsplicht te onttrekken.

Ik maak me ook zorgen over de gevolgen die het zou hebben als zij inderdaad haar domicilie ergens anders zet. Ontheft zij haar moeder daarmee van haar onderhoudsplicht?
De vraag is dus kortweg: kan dit zomaar? Kan een moeder haar studerende dochter zomaar op straat zetten als zij geen alternatief heeft. Kunnen wij haar moeder verplichten om onderhoudsgeld te betalen? Volgens mij kan dat bvb via het OCMW?
We weten eigenlijk niet meer naar welke instantie we moeten gaan, het lijkt wel alsof elke Belgische instantie (VK, politie, justitiehuis, kinderbescherming, ...) zich met de situatie bezighoudt, maar toch gebeuren er nog zulke dingen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 26 mei 2014 10:37

Ontheft zij haar moeder daarmee van haar onderhoudsplicht?
==> Neen, de moeder moet voor haar kind zorgen tot het op eigen benen kan staan. Dat gebeurt wanneer het kind gaat werken of een studie beëindigt (+wachttijd) die uitzicht geeft op een baan.

Kan een moeder haar studerende dochter zomaar op straat zetten als zij geen alternatief heeft?
==> Neen. De moeder is wel niet verplichto m het kind eeuwig thuis te laten wonen, maar mag iemand die zijn domicilie daar heeft niet zomaar de toegang ontzeggen. Er moet op voorhand een AS zijn dat de dochter vraagt om te vertrekken, eventueel langs de rechtbank, ... Maar aangezien de dochter haar spullen heeft komen halen, heeft zij daar ook geen belangen meer en heeft de wijkagent haar daar uitgeschreven. Teruggaan is dus nu geen optie.

Kunnen wij haar moeder verplichten om onderhoudsgeld te betalen?
==> Ja, de moeder moet bijdragen in kosten voor onderdak (aangezien thuis geen optie is, moet moeder bijdragen tot een kot/huur), eten en studiegelden. Uw schoonozus heeft ook zeker recht op haar eigen kindergeld. Dat kan zij zelf aanvragen, doen dus!

Het beste dat u nu kan doen, is de dochter zo snel mogelijk haar kindergeld zelf laten aanvragen en eens langs het OCMW passeren. Zij kunnen helpen om verder orde op zaken te stellen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”