samenwonend en mishandeld

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

samenwonend en mishandeld

#1 , 26 jul 2007 17:09

Mijn dochter woont samen met een man (was haar vriend).
Het huis is haar persoonlijke eigendom maar hij is er ook gedomicilieerd. Wegens de slechte verstandhouding heeft ze hem herhaaldelijk verzocht de woning te verlaten en elders domicilie te zoeken. Maar hij reageert daar niet op aangezien hij gratis woont en nauwelijks een bijdrage betaalt in de huishoudkosten.De situatie is nu zodanig geescaleerd dat hij haar niet enkel meer psychisch maar ook fysisch mishandeld. Van de verwondingen die een gevolg zijn van fysische mishandelingen werd reeds vaststelling gedaan door de politie.
De politie zegt dat ze de man geen toegang kan weigeren, tot de woning.

Nu heeft mijn dochter in hoogstdringendheid kontakt genomen met de griffie van het vredegerecht met het oog op een beslissing door de vrederechter. Daar werd ze wandelen gestuurd met de opmerking dat ze niet zomaar zelf een verzoek kan indienen en een advocaat moet nemen.
Ze zegden ook dat wegens het verlof er voor september zeker geen beslissing zou worden genomen en dat de zaak eerst moet worden ingeschreven op de rol.

Nochtans dacht ik dat in zulke dringende gevallen een vrederechter snel een beslissing tot uithuiszetting kan nemen, zonder een lange procedure met advocaat te moeten volgen.

Wat kunnen wij hieraan doen als ouders? Moeten we echt wachten tot er zich een drama voordoet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jul 2007 08:50

Was ik u, ik contacteerde toch zo snel mogelijk een advocaat.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 27 jul 2007 11:27

Is dat normaal? Dat men haar wandelen stuurt bij het vredegerecht? Je kan daar toch ten alle tijde een aanvraag doen tot zitting zonder een advocaat???

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 27 jul 2007 15:31

Nee dit lijkt me niet normaal.

Zelfs al is de Vrederechter op vakantie dan nog kunnen zittigen bij de vrederechter doorgaan. Hoe? Er zijn ook plaatsvervangende Vrederechters aangesteld voor zoiets.

Ik zou het zelfs nog niet weten of advies geven van de griffier "neem een advocaat'' wel een goed advies is.

Zelf ben ik niet vertrouwd met vrederechters maar het lijkt mij juist een meerwaarde dat hij erg dicht bij de bevolking staat (en blijft staan) waarbij deze rechter maximaal poogt om met de partijen tot overeenkomsten te komen.


Langs de andere kant als je het zekerste wil met het onderste uit de kan dan zal een advocaat hier wel voor kunnen zorgen.


Op zich lijkt me de zaak niet zo ingewikkeld en kan me niet voorstellen dat de situatie zo nog langer mag escalleren.

Ik hoop dat hier nog andere reacties komen die duidelijkheid kunnen scheppen, maar dringend zaken zijn dringende zaken en moeten bijgevolg ook dringend behandeld worden en ook geen maand op een uitspraak zich laten wachten en nog langer op de rol moet blijven staan

Op die wijze wordt een advocaat haast vooralsnog een zekere verplichting

tot slot: Stuur een aangetekende brief waarin duidelijk de situatie wordt geschest en hem verzoekt dringend op zoek moet gaan naar een ander domicilieadres. Best kan je hiervoor een redelijke termijn voorzien met een uiterste datum tenzij het geweld zich herhaald


RR

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 28 jul 2007 10:33

Uit ?Het huis is haar persoonlijke eigendom? leid ik af dat haar gewezen vriend haar huis bewoont ?zonder recht of titel?(tenzij hij huur zou betalen).Bij ontbreken van huwelijk of wettelijk samenwonen is hij een ?vreemde? voor de huiseigenaar,die in dat geval op ieder ogenblik dit ?precair gedogen? kan be?indigen.

De eigenaar van het huis kan dus bij AANGETEKEND schrijven dit ?precair gedogen? ONMIDDELLIJK be?indigen.Stuur kopie van dit aangetekend schrijven aan de Bevolkingsdienst en aan de Procureur des Konings.

Verlaat de gewezen vriend het huis niet onmiddellijk dan geldt : ?Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen,hetzij door middel van braak,inklimming of valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867)

?De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was?(Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986.Noot:Zie Cass., 9 juli 1872,Arr.Cass. 1986-87,188).

Vermeld in uw aangetekend schrijven deze bepalingen en vorder erin de teruggave van alle sleutels in bezit van de gewezen vriend,die daardoor en vanaf dan geacht worden ?valse sleutels? te zijn.

Leg bij daaropvolgende huisvredebreuk ONMIDDELLIJK klacht neer bij de Procureur des Konings,rechtstreeks of via de politie.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

elsje
Berichten: 109

#6 , 29 jul 2007 12:58

Mijn dochter woont samen met een man (was haar vriend).
Het huis is haar persoonlijke eigendom maar hij is er ook gedomicilieerd. Wegens de slechte verstandhouding heeft ze hem herhaaldelijk verzocht de woning te verlaten en elders domicilie te zoeken. Maar hij reageert daar niet op aangezien hij gratis woont en nauwelijks een bijdrage betaalt in de huishoudkosten.De situatie is nu zodanig geescaleerd dat hij haar niet enkel meer psychisch maar ook fysisch mishandeld. Van de verwondingen die een gevolg zijn van fysische mishandelingen werd reeds vaststelling gedaan door de politie.
De politie zegt dat ze de man geen toegang kan weigeren, tot de woning.

Nu heeft mijn dochter in hoogstdringendheid kontakt genomen met de griffie van het vredegerecht met het oog op een beslissing door de vrederechter. Daar werd ze wandelen gestuurd met de opmerking dat ze niet zomaar zelf een verzoek kan indienen en een advocaat moet nemen.
Ze zegden ook dat wegens het verlof er voor september zeker geen beslissing zou worden genomen en dat de zaak eerst moet worden ingeschreven op de rol.

Nochtans dacht ik dat in zulke dringende gevallen een vrederechter snel een beslissing tot uithuiszetting kan nemen, zonder een lange procedure met advocaat te moeten volgen.

Wat kunnen wij hieraan doen als ouders? Moeten we echt wachten tot er zich een drama voordoet?

Nee, jullie hoeven niet te wachten tot er iets zou gebeuren ! Help jullie dochter, want als er geweld is binnen een relatie , heeft ze misschien zelf de kracht niet iets te doen en te handelen..... Geweld binnen een relatie kan NIET en hoeft men niet te tolereren! En wees er zeker van , bij die ene keer blijft het niet. En ik hoor het dagelijks : eenmaal er geweld is geweest kan het nooit meer als voorheen. Er is iets gebroken , liefde en geweld gaan niet samen ! Probeer zoveel mogelijk bewijsmateriaal te hebben . Huisarts inlichten - vaststellingen laten doen door politie (iets wat mensen die mishandeld worden meestal niet durven ) Richt een aangetekend schrijven naar de gewezen vriend en breng de bevolkingsdienst op de hoogte. Contacteer zo vlug mogelijk een goede advocaat , want zoiets kan niet meer ano 2007!! MVG els

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”