Btw, bevoorrechte schuldeiser?

karinedo
Topic Starter

Btw, bevoorrechte schuldeiser?

#1 , 11 mei 2014 11:31

Schulden gemaakt bij BTW door de partner tijdens de wettelijke samenwoonst waar die een afbetalingsplan voor getekend heeft.
Inmiddels huis verkocht.
Partner blijkt nog die openstaande BTW te hebben, ik zelf sta positief, echter geld is geblokkeerd door notaris. Ook deels door de beslagrechter inzake een burgelijke procedure los van de partner, waarvan binnenkort een uitspraak is.
Kunnen die schulden verhaalt worden mij, dit bij het vrijkomen van het beslag?
Momenteel feitelijk gescheiden wettelijke samenwoonst. Eenzijdige beëindiging van wettelijke samenwoning is door mij recentelijk ingediend.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 mei 2014 16:07

Bij wettelijke samenwoonst is er eigenlijk een systeem van scheiding van goederen. Een schuld van hem , en dan nog BTW , is zeker van hem alleen. Die schuld kan niet op u verhaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

karinedo
Topic Starter

#3 , 11 mei 2014 16:26

Ik hoop het, daar de BTW-ontvanger het anders beweerd.

Reclame

wanton

#4 , 11 mei 2014 19:01

Ben jij vennoot in zijn BVBA of zoiets. Er moet een reen zijn als de ontvanger dat beweerT. Jij moet een rechtstreekse band hebben met zijn zaak. Op basis van samenwwonst alleen , kan hij u niets doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

karinedo
Topic Starter

#5 , 12 mei 2014 10:35

nee ik ben geen vennoot.
We hebben alletwee een eenmanszaak.
Het betreft geld die vrij komt na verkoop van het huis, waarbij hij meer schulden had, dan zijn 1/2 deel.
Mijn opbrengst deels door de notaris ingehouden, onterecht blijkt (komt nu vrij) en op dit deel wil de BTW van de partner nu vorderen.
Het andere stuk staat nog onder beslag voor een lopende burgerzaak, waarvan de uitspraak van de rechtbank straks valt.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

karinedo
Topic Starter

#6 , 05 apr 2015 01:54

UPDATE:
Btw geeft niet gevorderd, niettegenstaande BTW-ontvanger het anders beweerd had toen ik hem om uitleg vroeg.
Verder is er nog geen vereffening en verdeling gebeurd, mijn deel (verkoop onroerend goed) staat nog "bewaard" bij notaris. Deel van partner is dit niet, daar zijn schulden hoger waren dan 1/2 opbrengst onroerend goed.
Intussen is er een controle BTW en personenbelasting gebeurd over de periode dat we samenwonend waren op mijn persoonlijke zaak. Adv deze controle vorderde BTW en Belastingen in minnelijke schikking, heb bekomen dat notaris dit voldeed met het saldo van mijn "bewarend" deel. Restant daarvan wordt nog "bewaard" door notaris.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”