Feitelijk samenwonen - inboedel op beide namen

jempy35
Topic Starter
Berichten: 1

Feitelijk samenwonen - inboedel op beide namen

#1 , 02 mei 2014 18:46

Ik ben sinds een tijdje feitelijk samenwonend met mijn vriendin. Mijn vriendin is bij mij ingetrokken, dus zowel de bouwgrond als het huis staan op mijn naam.

Nu we stilletjes aan binnenshuis ook wat gemeenschappelijke kosten zoals bijv een nieuwe eetkamer, dressing of iets dergelijks, aan het maken zijn wil mijn vriendin toch wat zekerheid hebben dat als er ooit iets zou mislopen, ze zeker haar geld terugkrijgt.

Ze heeft tot nu toe al wat extra uitgegeven zodat de qua inboedel ongeveer op gelijke hoogte van mijn uitgaven zit. Bestaat er zoiets voor feitelijk samenwonenden om bijv. enkel de inboedel op beide namen te zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
werkstudent
Berichten: 52

#2 , 03 mei 2014 10:45

Maak een onderhandse overeenkomst op, waarin u opneemt wat uw vriendin betaald heeft en hoe u haar wenst te vergoeden in geval van relatiebreuk, of wat u doet in geval van overlijden (vergoedt u dan haar erfgenamen, of mag u het houden?). In twee exemplaren, waarvan elk er eentje kan houden.
Als het gaat om inboedel, realiseer u dan wel dat dat kan slijten en veranderen: quid als u samen een nieuwe eetkamer koopt? Dan moet u de overeenkomst aanpassen.

Als het echt om grote bedragen begint te gaan, moet u misschien overwegen om het te laten vastleggen bij de notaris. En als u er heel lang samen woont, eens kijken hoe u uw vriendin kan "beschermen" voor het geval u overlijdt: zij erft namelijk niets van u en zal ook niet in het huis kunnen blijven wonen indien jullie niet wettelijk maar feitelijk blijven samen wonen.

ldf
Berichten: 1

#3 , 03 mei 2014 20:52

Wij zijn reeds 2004 eigenaar van een woning, waarbij we samen naar de notaris zijn geweest voor aankoop. De laatste periode gaat het niet zo goed en denk ik eraan om misschien de woning te verlaten of hem te doen verlaten. Wij zijn feitelijk samenwonend en hebben gedurende al die jaren geen contract laten opmaken en ook geen nota's bijgehouden van wie wat heeft aangekocht. Hoe gaat de verdeling indien wij beslissen om uit elkaar te gaan. Een ander aspect is onze dochter van 10 jaar, bij wie komt zij terecht.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”