Feitelijk samengewoond

friemeltje
Topic Starter
Berichten: 2

Feitelijk samengewoond

#1 , 20 jul 2007 11:53

Meer dan 2 jaar geleden is de relatie tussen mijn ex-vriend en mij beeindigd. We woonden feitelijk samen. Hij heeft zijn spullen meegenomen en is vertrokken. Hij heeft de sleutel van het appartement dat we huurden teruggegeven in aanwezigheid vd huisbaas die ermee instemde dat ik het appartement alleen verder huurde en een nieuw contract heeft opgesteld. Tussen zijn vertrek en het teruggeven vd sleutels heb ik hem kans gegeven zijn spullen te komen ophalen. Daarna heb ik alles wat ik dacht dat van hem was in de garage gezet en hem laten weten dat die niet op slot was. Dat is hij nooit komen doen.

Ik ben ondertussen verhuisd.

Nu, een paar weken geleden krijg ik een email waarin staat dat ik nog spullen van hem zou hebben + een paar gezamenlijk verworven kasten waar hij meent recht op te hebben. In de email zegt hij dat we hierover een mondelinge afspraak hebben & de volgende stap zal een aangetekende zending zijn en indien geen of geen positieve reactie zal hij daarna de vrederechter inschakelen.

Hoe hierop reageren? Ik heb geen spullen meer van hem en vraag me af waar hij nu weer mee aankomt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 jul 2007 11:33

?Art.1606.De levering van roerende goederen geschiedt :...Of door afgifte van de sleutels van de gebouwen waarin zij zich bevinden.Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Hieruit ZOU kunnen afgeleid worden dat wat zich in uw woning bevindt u ook toebehoort.

Uit het geheel van omstandigheden ZOU de rechter ook kunnen beslissen dat er tijdens uw samenwonen een boedelvermenging en dus ook een onverdeeldheid ontstond,waarvoor geldt : ?Art.577-2.?1.Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen,wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort,geregeld als volgt.?2.De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn??(B.W.).

?vermoed? houdt in dat dit kan weerlegd worden door elk van de partijen.

Bij ontbreken van minnelijke vereffening-verdeling zou de rechter dan een notaris kunnen belasten met de gerechtelijke vereffening-verdeling.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

friemeltje
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 22 jul 2007 10:05

Dankjewel voor je antwoord! :)

Mag ik eruit afleiden dat een vrederechter zich met zulke onzin gaat bezighouden? Met alle respect natuurlijk. Maar 2 jaar na de beeindiging van het samenwonen? En om zoiets.
Mijn ex weet net zo goed als ik dat ik niks meer van hem heb en indien het wel zo was dan had ie toch wel eerder actie ondernomen, toch? Ik krijg hier sterk de indruk dat hij me gewoon op mijn zenuwen wil werken. Hij wilde steeds contact met me houden terwijl ik daar geen zin in had. Het was niet voor niets voorbij tussen ons. Toen ik uiteindelijk instemde om iets met hem te gaan drinken, begon ie me op het eind van de avond ruzie te zoeken en me uit te schelden. Ik heb hem dan toch maar naar huis gebracht en hem bij aankomst verzocht uit mijn auto te stappen. Toen ben ik naar huis gereden met het vaste besluit alle contact tussen ons voorgoed te stoppen. Een tijdje later begon ie te SMS-en over het ophalen van spullen, waarop ik enkel geantwoord heb: dat ik niks meer van hem heb.

En nu dit.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”